نشست تخصصی همراه اول

همراه اول نشست تخصصی با شرکت‌های دانش بنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی 5G برگزار کرد

نشست تخصصی همراه اول با شرکت های دانش بنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی 5G برگزار شد. برگزاری این نشست به همت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول صورت گرفت.

عصر روز چهارشنبه 8 آذر 1402، اولین نشست تخصصی برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی شبکه نسل پنجم ارتباطی (5G) به همت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و با حضور شرکت های دانش بنیان و صاحبان ایده در ساختمان ستاره ونک تهران برگزار شد. در این نشست که با هدف رفع نیازمندی‌های حوزه رادیویی اپراتور اول تلفن همراه کشور برگزار شده بود، سید محمد کرباسی (دبیر ستاد فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری) و وحید شاه منصوری (رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول)، بابک کاردل (مدیر کل طرح و مهندسی شبکه رادیویی همراه اول) حضور داشتند.

در نشست تخصصی همراه اول با شرکت‌های دانش بنیان چه گذشت؟

وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در این نشست تخصصی اظهار کرد این نشست با هدف تقویت اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق توسعه فناوری نسل پنجم ارتباطی برگزار شده است. به‌گفته شاه‌منصوری، مرکز تحقیق و توسعه همراه اول از روز اول به‌دنبال بومی‌سازی تجهیزات بوده و در این مسیر توانسته سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از آنتن‌های رادیویی و لینک‌های تولید داخل را انجام دهد. وی در ادامه افزود قصد داریم وارد فاز بعدی شویم که این فاز، پیچیدگی‌های بیشتری در حوزه فناوری دارد. به همین دلیل او از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی تقاضا کرد که بازارشان را محدود به همراه اول نبینند و با توجه به ظرفیت اکوسیستم این حوزه به مقوله ارائه ایده و تولید وارد شوند و بازارشان را بزرگتر کنند.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه در خصوص ورود به پروژه‌های تعریف شده و مسائل همراه اول به شرکت‌های دانش بنیان حاضر در این نشست، راهکارهایی را ارائه داد و از اهمیت مقوله انتقال دانش فنی در شرکت‌ها به‌منظور پیشبرد سریع‌تر امور سخن گفت.

سیدمحمد کرباسی، دبیر ستاد فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز در این نشست تخصصی بیان کرد ماموریت ما حمایت از اقداماتی مانند آنچه امروز همراه اول برای آن آستین بالا زده است. وی افزود حمایت از پروژه‌هایی که در زمینه فناوری‌های نوظهور تعریف می‌شوند، بخشی از ماموریت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری محسوب می‌شود. همچنین با توجه به ماموریت حاکمیت که پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات است، بومی‌سازی یکی از مقولات آن به‌شمار می‌رود و وزارت ارتباطات نیز با کمک اپراتورهای ارتباطی، اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

کرباسی در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت با توجه به نوپا بودن این ستاد، ما سه موضوع توسعه فناوری‌های مرتبط با نسل پنجم ارتباطی، اینترنت اشیا و امنیت سایبری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و کارگروه‌های آنها را تشکیل دادیم. با این که دیر به بحث 5G وارد شده‌ایم، اما اگر از همین الان اقدامات لازم برای بومی‌سازی را انجام ندهیم، تا چهار پنج سال آینده باید به سمت واردات صرف حرکت کنیم.

سیدمحمد کرباسی از همراه اول که در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای بومی‌سازی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی انجام داده، تقدیر و تشکر کرد و گفت ما در معاونت علمی ریاست جمهوری، اقداماتی از جنس تسهیل‌گری مانند اعطای اعتبار مالیاتی انجام می‌دهیم؛ یعنی اگر اپراتورها یا هر یک از شرکت‌های مرتبط با حوزه تحقیق و توسعه فناوری‌های نوظهور، سرمایه‌گذاری کنند، ما هم به همان میزان اعتبار مالیاتی در راستای قانون جهش تولید به آنها اختصاص می‌دهیم.

بابک کاردل، مدیر کل طرح و مهندسی شبکه رادیویی همراه اول نیز قبل از ارائه پروژه‌های نیازمندی مرتبط با فناوری 5G در اپراتور همراه اول، گفت تمامی شرکت‌ها باید همت کنند تا محصولاتشان در محدوده بزرگ (مثل شبکه خود اپراتور) پیاده‌سازی و ارائه شوند. او با یک ارائه اختصاصی، وضعیت 5G در جهان و پیشتازی آمریکای شمالی و اروپای غربی در توسعه این نسل از فناوری شبکه تلفن همراه را تشریح کرد و افزود میزان پوشش نسل پنجم ارتباطی تا سال 2028 در آمریکای شمالی به 91 درصد می‌رسد و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، قرار بود تا سال 2023 حدود 1.5 میلیارد مشترک به شبکه 5G دسترسی پیدا کنند.

وی اظهار کرد به‌دنبال سرویس‌دهی در همه ابعاد نسل پنجم ارتباطی هستیم و به‌زودی با دریافت مجوزهای لازم، هزار سایت 5G را لانچ می‌کنیم.

در انتهای این نشست تخصصی، پنل پرسش و پاسخ توسط تعریف‌کنندگان پروژه‌های مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و شرکت‌های دانش بنیان حاضر در این مراسم برگزار شد و پس از تشریح مسیر ارسال ایده‌ها و راهکارهای دانش‌بنیانی، نمایندگان شرکت‌ها به سمت مدیران پروژه‌های فناورانه بخش رادیویی نسل پنجم هدایت شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*