پر کردن بیش از حد روغن در موتور خودرو

چه می‌شود اگر موتور خودرو را بیش از حد با روغن پر کنید؟

روغن موتور نقش خون را در موتور خودرو بازی می‌کند، اما در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا نباید بیش از حد در ماشین روغن بریزید و نتیجه این کار چیست.

روغن موتور مثل خونی است که با به جریان افتادن لا به لای اجزای موتورتان عملکرد صحیح آن را امکان‌پذیر می‌کند و در نتیجه، تعویض منظم روغن یکی از بایدها در زمینه نگهداری از خودرو است که به هیچ وجه توجیهی برای چشم‌پوشی ندارد. در اینجا چند موضوع کلیدی باید حتماً مورد توجه قرار بگیرند؛ بازه زمانی تعویض، نوع و همچنین میزان روغن. این یعنی حتی اگر به‌طور منظم روغن موتور خود را تعویض کنید و در انتخاب نوع روغن هم دقت به خرج بدهید، با زیاده‌روی در میزان آن می‌توانید به موتور صدمه بزنید. در ادامه به نتیجه پر کردن بیش از حد روغن در موتور می‌پردازیم.

نتیجه ریختن بیش از حد روغن در موتور خودرو

پر کردن بیش از حد روغن در موتور خودرو

معمولاً توصیه می‌شود پس از هر 5 هزار تا 10 هزار کیلومتر کارکرد روغن موتور تعویض شود که این رقم بسته به عمر خودرو، نحوه رانندگی، شرایط محیطی و… تغییر پیدا می‌کند. علاوه بر این، انتخاب روغن باکیفیت و همچنین مناسب برای خودرویتان در تضمین سلامت آن اهمیت بالایی دارد. با وجود این، در کنار همه این‌ها راننده باید میزان کافی روغن را بداند که عواملی نظیر حجم، نوع و پیکربندی موتور در آن تاثیرگذارند. در این زمینه بهتر است با دقت عمل کرد از آنجا که پر کردن بیش از حد روغن در موتور خودرو ممکن است آسیب به آن و هزینه مضاعف برای راننده را به دنبال داشته باشد.

مقدار مناسب روغن تازه می‌تواند در جلوگیری از اصطکاک بیش از حد حین استارت در هوای سرد و همچنین روان‌کاری حداکثری در هوای فوق‌العاده گرم موثر باشد. هر موتور بنزین‌سوز یا دیزل گنجایش مقدار مشخصی از روغن را دارد و با ریختن روغن اضافی در کارتر، روغن روغن حالتی غلیظ به خود می‌گیرد یا کف می‌کند. همین مانع به جریان افتادن روغن در آب و هوای گرم و سرد می‌شود و در صورتی که روغن جریان نداشته باشد، نمی‌تواند با عبور از مجراها اجزایی نظیر سوپاپ‌ها، پیستون‌ها، محفظه احتراق و… را روان‌کاری کند.

به زبان ساده، انجام این کار مثل کره‌گیری از شیر است و موتور هم برای عملکرد صحیح اصلاً به ماده‌ای غلیظ‌تر با حالت کره‌مانند نیاز ندارد. با ریختن بیش از حد روغن، صرفاً فشار روغن بیهوده افزایش پیدا می‌کند و نتیجه‌ای جز نشتی واشرها و کاسه نمد ندارد. اگر پس از تعویض روغن چراغ چک خودرویتان روشن شد و علائمی مثل دود سفید یا آبی، سر و صدای غیرعادی و عملکرد ضعیف‌تر از حالت عادی را مشاهده کردید، احتمالاً موتور خود را بیش از حد با روغن پر کرده‌اید.

راه حل مشکل پر شدن ماشین از روغن

پر کردن بیش از حد روغن در موتور خودرو

حالا برای اینکه مطمئن شوید چقدر روغن در موتورتان ریخته‌اید، باید گیج یا میله مدرج آن را چک کنید. کافی است خودرو را پارک کنید و در حالی که موتور هنوز گرمای خود را دارد و اصطلاحاً سرد نشده است، گیج روغن را در بیاورید. سپس گیج را با دستمال کاغذی یا پارچه‌ای پاک کنید و سر جای خود بگذارید تا دوباره برای مشاهده دقیق میزان روغن آن را بیرون بیاورید.

دو خط در محدوده نوک گیج به چشم می‌خورند. اگر روغن بین دو خط بود، نیازی به نگرانی نیست چون به اندازه مناسب روغن در موتورتان وجود دارد. با این حال، اگر میزان روغن از خط بالایی (با نوشته‌هایی مثل Full و High) فراتر رفته باشد، بیش از حد روغن ریخته‌اید و بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به تخلیه اقدام کنید. توصیه می‌شود که در این شرایط به‌جای تخلیه روغن اضافی، کل روغن تخلیه و با روغن تازه تعویض شود؛ چراکه در هر صورت خرید روغن تازه کمتر از تعویض و تعمیر قطعات موتور هزینه می‌برد.

چک کردن گیج روغن به‌صورت هفتگی یا قبل از سفرهای طولانی موضوعی کلیدی است که نباید اصلاً آن را نادیده بگیرید. تعویض منظم روغن موتور به‌عنوان یکی از واجبات نگهداری خودرو هم جای خود را دارد.