مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

در بازه قیمتی 800 میلیون تا 1 میلیارد تومان چه خودرویی بخریم؟ پژو 207 یا محصولات چینی؟ با مقایسه کامل بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207 همراه ما باشید.

با آغاز عرضه خودرو چینی بک ایکس 3 پرو (BAC X3 Pro) توسط شرکت خودروسازان بم، رقیبی جدید برای محصولاتی نظیر ام وی ام ایکس 22 پرو و پژو 207 در بازار ایران ایجاد شد؛ اما مزایا و معایب این خودروها در مقایسه با یکدیگر چیست و کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

در مقایسه امروز وبسایت گجت نیوز، بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207، دو خودرو کراس اوور کامپکت شهری مونتاژی و یک خودرو هاچ بک تولید داخل در برابر هم صف‌آرایی می‌کنند. از آنجایی که هنوز محصولاتی نظیر ریرا و احتمالا آریا از تولیدات خودروسازان داخلی وارد بازار نشده‌اند، پژو 207 را به‌عنوان نماینده خودروهای تولید داخل برای این مقایسه انتخاب کردیم.

اگر اخبار خودرو را دنبال کرده باشید، می‌دانید که در طی سالیان اخیر خودروهای کراس اوور طرفداران بسیاری در سراسر دنیا پیدا کرده‌اند و تبدیل به یک سگمنت محبوب شده‌اند. خودروهای کراس اوور کامپکت در واقع همان خودروهای هاچ بکی هستند که ادای محصولات شاسی بلند را درمی‌آورند و به نسبت محصولات هاچ بک، تنها مقداری فضا و ارتفاع بیشتری دارند. بیشترین درخواست استفاده برای خودروهای کراس اوور کامپکت برای مصرف در شهرهای شلوغ است.

مقایسه پیشینه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

بک X3 Pro خودرویی اقتصادی در کلاس هاچ بک کراس است که توسط گروه خودروسازان بم در ایران مونتاژ می‌شود. این خودرو برای اولین بار توسط کمپانی چینی جیلی تولید و با نام میپل ایکس 3 پرو، روانه بازار چین و اروپا شد. وجود مشخصات فنی قابل قبول با توجه به رده خودرو و همچنین طراحی به نسبت خاص، سبب شد تا این محصول بتواند در بازار چین به فروش مناسبی دست پیدا کند. این خودرو قرار است در رده قیمتی کمتر از 1 میلیارد تومان، رقیب تازه‌ای برای ام وی ام X22 Pro و پژو 207 باشد که در بازار ایران، جای پای خود را محکم کرده‌اند.

شرکت مدیران خودرو که تا پیش از عرضه بک X3 Pro به بازار، با مونتاژ X22 رقیبانی همچون لیفان X50 را شکست داده بود، برای تحکیم جایگاه خود در بازار، شروع به ارائه نسخه فیس لیفیت این خودرو با نام ام وی ام X22 Pro کرده است. این خودرو در واقع همان تیگو X3 پلاس برند چری است که در ایران، ام وی ام X22 Pro نام دارد.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

MVM X22 PRO

پژو 207 را همه می‌شناسند؛ محصولی فرانسوی که مدت زمان زیادی از حضورش در بازار ایران می‌گذرد و به‌نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها تولیدش متوقف شود! این خودرو به‌مدت 3 سال از 2009 تا 2012 در اروپا تولید و راهی بازار شد و توانست محبوبیت ویژه‌ای در بین قشر جوان جامعه پیدا کند. این خودرو هم یک نمونه فیس لیفت شده از پژو 206 است و محصول تازه‌ای برای بازار محسوب نمی‌شود.

مقایسه طراحی ظاهری

در مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207، با 3 خودروی کاملا متفاوت از لحاظ ظاهری طرف هستیم. شرکت میپل که زیرمجموعه جیلی محسوب می‌شود برای طراحی بک X3 Pro از المان‌های محافظه‌کارانه و ساده‌ای در نمای جلو خودرو استفاده کرده است. در نمای جلویی این خودرو، سبک طراحی جلوپنجره، شباهت زیادی به سایر خودروهای برند جیلی دارد و بخش زیادی از نمای روبه‌‌رویی خودرو را به خود اختصاص داده است.

چراغ‌های اصلی خودرو بر خلاف ترند روز بازار، در قسمت بالایی سپر نصب شده‌اند و ظاهری خشن را برای خودرو ایجاد کرده‌اند. این چراغ‌ها با استفاده از یک نوار کرومی به جلوپنجره خودرو وصل می‌شوند. چراغ‌های دی‌لایت، ورودی هوای ثانویه به‌همراه یک لیپ اسپرت روی سپر خودرو تعبیه شده‌اند تا ظاهر خودرو تا حدودی به محصولات جدید بازار شباهت پیدا کند.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

طراحی نمای جلویی BAC X3 PRO

در نمای عقب خودرو نیز شاهد المان‌های طراحی یکسانی با نمای جلویی خودرو هستیم. گرافیک داخلی و طراحی قاب 3D چراغ‌های عقب، همان حس و حال خشن نمای جلویی خودرو را القا می‌کنند. چراغ‌های مه‌شکن و لیپ اسپرت نصب شده روی سپر عقب به‌صورت عمودی بوده تا جلوه‌ای یکسان با نمای جلویی داشته باشد.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

نمای عقب BAC X3 PRO

نمای جانبی بک X3 Pro تمامی توازن قسمت‌های جلویی و عقب خودرو را زیر سوال می‌برد؛ به‌طوری که طراحی بد همین قسمت برای پشیمان کردن شما از خرید این محصول، می‌تواند کافی باشد.

یکی از مواردی که در نمای جانبی این خودرو برای افزایش ایمنی به‌کار رفته، وجود لچکی برای شیشه جلوهای سمت جلو است. این لچکی‌ها سبب کاهش نقطات کور خودرو می‌شوند و از آنجایی که این خودرو فاقد رادار نقطه کور است، گزینه مطلوب و هوشمندانه‌ای به‌شمار می‌رود. اما این لچکی آنقدر بد طراحی شده که می‌تواند طراحی محصول را زیر سوال ببرد.

چری برای فیس لیفت کردن محصول قدیمی خود، تنها به تغییر دادن نمای جلویی X22 بسنده کرده است. ایکس 22 پرو در بخش ظاهری نسبت به نسخه پیشین کاملا متحول شده و ظاهری همچون محصولات بالارده این شرکت پیدا کرده است.

چراغ‌های اصلی مانند بسیاری از خودروهای روز دنیا برای کاهش اذیت کردن چشم راننده روبه‌رویی به روی سپر منتقل شده‌اند و در قسمت بالا تنها چراغ‌های دی‌لایت به‌صورت خطی تعبیه شده‌اند. جلوپنجره این خودرو که مسئولیت تمایز این محصول را به نسبت نسخه پیشین بر عهده دارد، به‌صورت لانه زنبوری و بزرگ طراحی شده است.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

ام وی ام X22 PRO

نمای عقب ایکس 22 پرو به نسب نسخه پیشین تفاوت خاصی نکرده و به همین دلیل با طراحی مدرن قسمت جلویی خودرو هماهنگ نیست! در این نما، همچون قبل شاهد چراغ‌های یک تکه کوچک هستیم. یک نوار مشکی‌رنگ دو چراغ خودرو را به‌هم متصل کرده و در قسمت میانی آن شاهد نوشته MVM هستیم.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

ام وی ام ایکس 22 پرو

در نمای جانبی هم ارتقای خاصی روی محصول صورت نگرفته و تنها شاهد اضافه شدن نوار کرومی به بخش پایینی پنجره‌ها هستیم.

اگرچه پژو 207 محصولی قدیمی و رده خارج محسوب می‌شود، اما طراحی قسمت‌های مختلف آن هماهنگ‌تر از دو رقیب خود است. همه ما با طراحی و نمای قسمت‌های مختلف این خودرو آشنا هستیم و توصیف المان‌های طراحی آن را بحثی تکراری می‌دانیم. شاید یکی از دلایلی که طراحی این خودرو را هماهنگ توصیف می‌کنیم، عادت کردن به ظاهر این خودرو باشد؛ چرا که در ابتدای ورود این محصول به بازار، بسیاری از افراد از چراغ‌های از قاب بیرون‌زده جلوی این خودرو، خرده می‌گرفتند و آن را نامتناسب می‌دانستند.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

پژو 207

بک X3 Pro، ام وی ام X22 Pro و پژو 207، کدام یک طراحی بهتری دارند؟

هر 3 خودرو نمونه‌های فیس لیفت نمونه‌های قبلی خود هستند، ایکس 22 پرو در نمای روبه‌رویی محصولی به شدت جذاب است و بک ایکس 3 پرو هم تازگی‌های خود را دارد؛ اما پژو 207 دارای طراحی هماهنگ‌تری است و می‌تواند نفرات بیشتری را جذب خود کند.

مقایسه کابین بک X3 Pro، ام وی ام X22 Pro و پژو 207

در ابتدا کابین 3 خودرو را از لحاظ جنس متریال به‌کار گرفته شده و دوام با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. در بخش متریال، بخش عمده کابین هر 3 خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده است که جنس و کیفیت مونتاژ این پلاستیک در بک ایکس 3 پرو با ام وی ام ایکس 22 پرو در یک سطح قرار می‌گیرد. پژو 207 در زمینه کیفیت ساخت، حرفی برای گفتن ندارد. کابین این خودرو نه‌تنها از جنس متریال بسیار نامرغوب تولید شده، بلکه کیفیت مونتاژ و قالب‌گیری قسمت‌های مختلف داشبورد و رودری‌ها هم بسیار پایین بوده و شاهد زواید و پلاستیک‌‌های اضافه هستیم.

صندلی‌های بک ایکس 3 پرو و ام وی ام ایکس 22 پرو از جنس چرم مصنوعی با کیفیت معمولی و صندلی‌های پژو 207 از جنس پارچه است. درون کابین بک ایکس 3 پرو شاهد یک داشبورد نسبتا مدرن و زیبا هستیم که در قسمت میانی آن یک نمایشگر بیرون‌زده حضور دارد. این نمایشگر علاوه بر نمایش اطلاعات ناوبری خودرو، وظیفه نمایش اطلاعات سیستم تهویه خودرو را نیز بر عهده دارد.

یکی از المان‌های جذاب و مدرنی که در طراحی داشبورد این خودرو رعایت شده، طراحی یکپارچه و سرتاسری دریچه‌های سیستم تهویه است. در پایین دریچه‌های میانی داشبورد، شاهد کلیدهای پیانویی تنظیم سیستم تهویه خودرو هستیم. فرمان این خودرو به‌صورت D کات طراحی شده تا فضای پای بیشتری در اختیار راننده قرار بگیرد.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

کابین بک ایکس 3 پرو

در بک ایکس 3 پرو در کنار ستون جلویی خودرو شاهد لچکی هستیم! حضور لچکی شیشه در این ناحیه از خودرو غیر معمول است، اما شرکت سازنده مدعی شده این لچکی تا حد زیادی فضای کور اطراف را کاهش می‌دهد و به رانندگی ایمن کمک می‌‌کند. بر خلاف نمایی بیرونی که حضور این لچکی ظاهر خودرو را نامتقارن کرده، در نمای داخلی سبب ایجاد ناهنجاری نشده است.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

لچکی کنار ستون BAC X3 PRO

رنگ نارنجی به‌کار گرفته شده در نمای داخلی کابین ام وی ام ایکس 22 پرو مقداری داشبورد این خودرو را از یکنواختی خارج کرده، اما از لحاظ طراحی، کابین این خودرو قدیمی‌تر از نماینده بک است.

در بخش میانی داشبورد X22 Pro ابتدا دریچه‌های سیستم تهویه خودرو قرار دارند و پس از آن نمایشگر درون داشبورد کار شده است. قسمت میانی داشبورد اندکی به سمت راننده متمایل شده تا راننده با سهولت بیشتری به تنظیمات این بخش دسترسی پیدا کند. یکی از مزایای این خودرو به نسبت دو محصول دیگر، پنل جداگانه سیستم تهویه مطبوع است که در رقیبانش وجود ندارد.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

کابین MVM X22 PRO

فرمان این خودرو همان فرمان محصولات ام وی ام است که در محصولات بالارده به‌کار رفته است. این فرمان هم به‌صورت D کات طراحی شده و دکمه‌های کنترل سیستم مالتی‌مدیا و کروز کنترل روی آن قرار گرفته‌اند.

فضای کابین، امکانات رفاهی و متریال به‌کار رفته در ساخت نماینده ایران خودرو کوچک‌تر، ساده‌تر و بی‌کیفیت‌تر از رقبای خود است. همگی از تنگی فضای کابین پژو 207 به‌خصوص برای افرادی که در ردیف عقب خودرو سوار می‌شوند اطلاع داریم. امکانات رفاهی موجود در نسخه 1403 این محصول هم به نسبت سال گذشته تغییری نداشته و وجود سامانه کنترل کشش و پایداری، مانیتور 7 اینچی، دوربین دنده عقب و کروز کنترل از آپشن‌های این خودرو هستند.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

کابین 207

مقایسه امکانات بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

یکی از جذاب‌ترین قسمت مقایسه ماشین‌ها که در داخل کشور طرفداران زیادی دارد، امکانات رفاهی و ایمنی خودروها است.

از جمله امکانات ایکس 22 پرو می‌توان به سانروف دو حالته برقی، سیستم کنترل کشش و پایداری، رکاب‌های کناری، مانیتور لمسی 9 اینچی در قسمت میانی داشبورد، دوربین دنده عقب با وضوح مناسب، 5 سنسور هشدار دهنده موانع در عقب خودرو، دی‌لایت ابرویی، آینه‌های برقی به‌همراه گرم‌کن، TPMS، کروز کنترل غیر هوشمند، سامانه کمک به حرکت در سراشیبی و سنسور نور اشاره کرد.

برخی از امکانات پژو 207 شامل ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای، ترمز کمکی اضطراری BAS، توزیع نیروی ترمز برقی EBD، ترمز ضدقفل ABS، فرمان هیدرولیکی، تنظیم دستی فرمان در دو حالت، تعلیق مک فرسون در جلو و یکپارچه در عقب، کروز کنترل، نویگیشن، دوربین دید عقب، مانیتور 7 اینچی، شش بلندگو، سنسور عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 حالت، صندلی عقب تاشو دو تکه، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، دی لایت و آینه بغل مجهز به راهنما با تنظیم برقی می‌شوند.

در نهایت باید به امکانات بی ای سی ایکس 3 پرو اشاره کنیم:

  • سیستم تعلیق مک فرسون مستقل در محور جلو و تورشن بیم غیر مستقل در محور عقب
  • فرمان کمک برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • جالیوانی
  • سیستم ترمز تمام دیسک
  • سه حالت رانندگی شامل نرمال، اکو و اسپرت
  • رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی با لاستیک‌های ۲۰۵/۶۰
  • سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع نیروی ترمز EBD
  • ۲ ایربگ برای راننده و سرنشین جلو
  • هشدار تجاوز از سرعت معین شده
  • هشدار نبستن کمربند های ایمنی
  • کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای برای سرنشینان ردیف عقب
  • هشدار جا ماندن ریموت در داخل خودرو
  • سیستم قطع شدن سوخت و باز شدن درهای خودرو در زمان تصادف
  • سنسور فشار باد لاستیک
  • سنسور پارک در سپر عقب
  • دوربین دنده عقب
  • کروز کنترل
  • دستیار حرکت در سربالایی آپشنال
  • سانروف برقی با روکش دستی
  • ریل‌های سقفی
  • فرمان دی کات با غربیلک مولتی فانکشن
  • مولتی‌مدیا ۸ اینچی با کامپیوتر سفری
  • شارژر فندکی و پورت شارژ USB
  • چراغ نقشه‌خوان
  • دستگیره شاگرد روی کنسول وسطی
  • سیستم شیشه‌ بالابر و سانروف برقی با قابلیت آنتی ترپ یا تشخیص مانع
  • صندلی دستی راننده با سیستم تنظیم ۶ نقطه‌ای و سرنشین ردیف جلو با تنظیم ۴ نقطه‌ای
  • استارت کی‌لس و قابلیت ورود بدون کلید به کابین
  • سیستم تهویه مطبوع دستی با فیلتر PM2.5
  • قابلیت تا کردن صندلی‌های ردیف عقب
  • تریم داخلی چرم مشکی
  • ترمز دستی
  • ایمبولایزر
  • قفل مرکزی
  • پاور ویندوز
  • گرمکن شیشه عقب
  • ۶ اسپیکر
  • چراغ‌های جلو از نوع هالوژن و عقب از نوع ال ای دی
  • دی لایت
  • قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل کابین
  • برف پاک کن صندوق عقب

در مجموع باید گفت، خودرو جدید خودروسازان بم، یعنی BAC X3 Pro از نظر امکانات و آپشن‌ها در رده بالاتری نسبت به دو رقیب خود قرار می‌گیرد؛ اما ام وی ام X22 Pro نیز از این نظر حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. در سوی دیگر، پژو 207 دارای آپشن‌ها و تجهیزات چندان زیاد و جذابی نیست.

برسی پیشرانه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

در بخش فنی و توان موتور شاهد اصلی‌ترین جدال این سه خودرو هستیم.

ام وی ام ایکس 22 پرو به یک پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ مجهز شده است که روی کاغذ ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. این موتور توربو، توانایی تولید 103 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. یکی از مزیت‌های اصلی ام وی ام ایکس 22 پرو در بخش فنی، گیربکس 9 سرعته CVT آن است که می‌تواند فرایند تعویض دنده را نرم‌تر شبیه‌سازی کند.

ایکس 22 پرو اتومات ظرف مدت 14.2 ثانیه از حالت سکون به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود 8.2 لیتر است. از نکات منفی پیشرانه نماینده مدیران خودرو، می‌توان به توربوشارژ بودن آن اشاره کرد. موتور این محصول به‌شدت به کیفیت بنزین حساس بوده و با اکثر بنزینی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود سازگار نبوده و نمی‌تواند فرآیند احتراق کاملی داشته باشد و در نتیجه ناک می‌زند.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

پیشرانه ام وی ام X22 PRO

بک X3 Pro به‌لطف بهره‌گیری از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر، گزینه مطلوب‌تری برای استفاده در داخل کشور محسوب می‌شود. پیشرانه این خودرو قادر به تولید 109 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور است. جعبه دنده این خودرو نیز به‌مانند نماینده مدیران خودرو از نوع CVT بوده و توان تولیدی توسط موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

پیشرانه BAC X3 PRO

تنها قسمتی که پژو 207 را با در نظر گرفتن شرایط موجود، می‌توان برتر از دو رقیب خود دانست، بخش پیشرانه است. در زیر کاپوت پژو 207 موتور نام‌آشنا و قدیمی TU5 حضور دارد. این موتور دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ بوده که در بیشینه توان خود، توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت را در دور موتور 5800 دارد. وجود قطعات یدک فراوان، آشنا بودن تعمیرکاران با موتور TU5 و سازگاری بیشتر با بنزین داخلی، از جمله مواردی هستند که سبب شده تا پژو 207 را در این بخش، مناسب‌تر از رقیبان ارزیابی کنیم.

مقایسه بک X3 Pro با ام وی ام X22 Pro و پژو 207

پیشرانه 207

جمع بندی

انتخاب خرید بین این سه خودرو کار مشکلی است. هر سه این محصولات دارای مزایا و معایبی هستند که آن‌ها را برای قشر خاصی مناسب می‌کنند. اگر از خودرو تنها برای مصارف شهری استفاده می‌کنید و ظاهر مدرن برای شما اولویت دارد، ام وی ام X22 Pro گزینه مطلوبی به‌شمار می‌رود. از سوی مقابل پژو 207 گزینه اقتصادی‌تری محسوب می‌شود که با جاده‌ها و امکانات داخلی ایران هم‌خوانی بیشتری دارد. این خودرو دارای پیشرانه‌ای با قوای محرکه مناسب، سازگار با بنزین داخلی و هزینه تعمیر و نگهداری به‌مراتب ارزان‌تری از دو رقیب خود است. اگر فقط به‌دنبال یک خودرو می‌گردید که تنها شما را تا مقصد همراهی کند و تا حدی به چشم بیاید، پژو 207 گزینه نسبتا ایده‌آلی برای بازار ایران محسوب می‌شود.

اما اگر به‌دنبال یک محصول متفاوت هستید تا خاص به‌نظر برسید، باید به سراغ محصول خودروسازان بم بروید. بک ایکس ۳ پرو محصول کمتر شناخته شده بازار است که به‌لطف کابین جذاب، طراحی متفاوت و پیشرانه تنفس طبیعی، خودرویی متفاوت به‌شمار می‌رود. توجه داشته باشید که این انتخاب خاص به قیمت پرداخت هزینه‌های جانبی بیشتر برای شما تمام خواهد شد.

ویدیو مرتبط
در گجت نیوز بخوانید:
شاهین بخریم یا اطلس؛ بهترین محصول سایپا کدام است؟ مقایسه جک J4 با کی ام سی ایگل؛ تفاوت در چیست؟ مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2 هوندا وزل در برابر کیا سلتوس؛ مقایسه شاسی بلندهای جدید بازار ایران آریزو ۸ یا شاین مکس ایران خودرو؛‌ مقایسه سدان‌های لاکچری بازار ایران مقایسه دایون Y7 با دایون Y5 ؛ شاسی بلندهای ایلیا موتور چه تفاوتی با هم دارند؟