سرفیس لپ‌تاپ جدید مایکروسافت

مایکروسافت رسما برای اپل خط و نشان کشید!

مایکروسافت با معرفی جدیدترین لپ‌تاپ‌های سرفیس خود رسما برای اپل خط و نشان کشیده و در مراسم رونمایی اخیر نیز اعلام کرد که سرفیس‌های جدید او حتی از مک‌بوک‌های ایر اپل هم بهتر هستند.

روز گذشته مایکروسافت در مراسم قدرت‌نمایی خود از سری لپ‌تاپ‌های سرفیس و سرفیس پرو جدید( سرفیس پرو کوپایلت پلاس – Surface Pro Copilot Plus) رونمایی کرد که برای اولین بار به یک تراشه طراحی شده بر پایه معماری آرم – arm مجهز هستند.

در سرفیس‌های جدید از چیپست جدید شرکت کوالکام با نام اسنپ‌دراگون ایکس الیت – Snapdragon X Elite استفاده شده که به‌خاطر طراحی آن بر پایه معماری arm، می‌توانند به رقابت اصولی با لپ‌تاپ‌های مک‌بوک اپل بپردازند.

در همین مراسم نیز مایکروسافت اعلام کرد که سرفیس‌های جدید او می‌توانند حتی از مک‌بوک‌های ایر اپل هم عملکرد بهتر و پایدارتری داشته باشند و این رسما به معنای خط و نشان کشیدن مایکروسافت برای اپل بوده و می‌تواند نقش قدرت اپل را در خطر قرار دهد.

اخبار مربوط به مراسم مایکروسافت و دیگر کمپانی‌هایی مانند دل، اچ پی و لنوو که اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون ایکس الیت را معرفی کرده‌اند، توانسته جریان خبری عظیمی را در دنیای تکنولوژی ایجاد کند و در ادامه این مطلب هم به بررسی ادعا مایکروسافت و مقایسه محدود لپ‌تاپ‌های مایکروسافت و اپل پرداخته‌ایم.

خط و نشان مایکروسافت برای اپل با معرفی سرفیس‌های جدید

در ابتدا این مطلب بهتر است به یک نکته فنی در مورد معماری پردازنده‌ها اشاره بکنیم. به‌طور کلی در دنیای لپ‌تاپ‌های امروزی، تراشه‌ها بر دو پایه طراحی arm و x-64 موجود هستند.

طراحی arm توسط شرکت آمریکایی آرم ابداع شده و چندین سال است که شرکت اپل، از این طراحی برای معماری پردازنده‌ لپ‌تاپ‌های خود استفاده می‌کند. طراحی x-64 هم که توسط شرکت اینتل ابداع شده، معماری تقریبا تمامی تراشه لپ‌تاپ‌های ویندوزی را برعهده دارد.سرفیس لپ‌تاپ جدید مایکروسافت

معماری arm در کنار مصرف کمتر انرژی عملکرد بهتر و پایدارتری دارد و این یکی از دلایلی است که مک‌بوک‌های اپل را از باقی برندها متمایز کرده است. در مقابل، طراحی x-64 هم با مصرف زیاد انرژی، قدرت و توانایی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.

به‌همین خاطر شرکت‌هایی مانند اچ پی، دل و لنوو نیز با گذشتن از طراحی x-64 اینتل، پا به دنیای معماری arm گذاشته و از اولین پردازنده ویندوزی طراحی شده بر پایه معماری arm که شرکت کوالکام آن را با نام اسنپ‌دراگون ایکس الیت معرفی کرده، استفاده کرده‌اند.

پردازنده اسنپ‌دراگون ایکس الیت هم یکی از چیپست‌های ویندوزی معرفی شده توسط شرکت کوالکام بوده که برای اولین بار با معماری arm طراحی شده است.

اما مایکروسافت هم سرفیس‌های جدید خود را به این تراشه مجهز کرده که بتواند در یک رقابت اصولی با مک‌بوک‌های اپل، قدرت خود را نشان دهد.

نتایج اولین تست‌ها از مقایسه سرفیس‌های جدید مایکروسافت با مک‌بوک‌های اپل

لپ‌تاپ‌های جدید مایکروسافت که با نام کوپایلت پلاس معرفی شده‌اند، توانستند در یک سری آزمایش‌های معیار سنجش عملکرد تراشه، لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر اپل را که به پردازنده M3 مجهز هستند را شکست دهند.سرفیس لپ‌تاپ جدید مایکروسافت

از نظر عمر باتری هم لپ‌تاپ مایکرسافت توانست با 17 ساعت وب‌گردی و 20 ساعت پخش ویدیو، مک‌بوک ایر M3 اپل را با اختلاف 2 و 5 ساعتی شکست دهد.

بنابراین آیا پایان سلطنت اپل بر لپ‌تاپ‌های طراحی arm نزدیک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که کاملا اینگونه نخواهد شد؛ همان‌طور که رسانه‌های معتبر هم به آن اشاره کرده‌اند، سرفیس‌های جدید مانند نسل‌های گذشته خود مجهز به فن بوده و سیستم سرمایشی کاربردی دارند اما در مقابل لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر اپل فاقد فن بوده و تنها سیستم کاربری روان و همگام‌سازی شده با تراشه است که از داغ شدن بیش از حد سیستم جلوگیری می‌کند.

در حقیقت باز هم شرایط مقایسه چندان مناسب نبوده و در واقع عملکرد بهتر سرفیس، مدیون داشتن سیستم خنک‌کننده بهتر است. سرفیس پرو لپ‌تاپ جدید مایکروسافت

بنابراین سرفیس‌های جدید مایکروسافت با داشتن سیستم خنک کننده دارای مزیت بوده و در واقع وجود فن و سیستم خنک کننده می‌تواند لپ‌تاپ‌های مایکروسافت در جایگاه بهتری نسبت به مک‌بوک‌های ایر اپل قرار دهد.

بررسی ارزش خرید سرفیس‌های جدید مایکروسافت

اگر در حال حاضر یک سرفیس مایکروسافت مبتنی‌بر تراشه‌های اینتل را دارید، با ارتقا به مدل اسنپ‌دراگون شاهد بهبود و پیشرفت چشمگیری در عملکرد کلی دستگاه خواهید بود.

مایکروسافت همچنین اعلام کرده که سازگاری برنامه‌ها با پردازنده‌های arm را گسترش داده تا اپلیکیشن‌های بیشتری بتوانند از شرایط فراهم شده توسط پردازنده اسنپ‌دراگون ایکس الیت بهره‌مند شوند. سرفیس پرو لپ‌تاپ جدید مایکروسافت

سرفیس لپ‌تاپ جدید در مدل 13 اینچی با تراشه اسنپ‌دراگون ایکس پلاس از قیمت 1000 دلار شروع شده که قیمت مدل سرفیس پرو با نمایشگر LCD از 1049 دلار و سرفیس پرو با نمایشگر OLED از 1549 دلار شروع می‌شود.

شایان ذکر است که نسخه پایه سرفیس لپ‌تاپ جدید مجهز به رم 16 گیگابایتی، فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایتی و نمایشگر IPS LCD است.

در گجت نیوز بخوانید:
امتیاز ترسناک اسنپدراگون X Elite در بنچمارک، روی تمام پردازنده‌های جهان را کم کرد سامسونگ از توسعه اولین حافظه LPDDR5X DRAM خبر داد مدیرعامل AMD: هوش مصنوعی طراحی تراشه ها را متحول می‌کند اپل: ۸ گیگ رم مک بوک پرو M3 مثل ۱۶ گیگ رم لپ تاپ ویندوزی است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*