تمیز کردن صفحه نمایش گوشی موبایل

آموزش صحیح تمیز کردن صفحه نمایش گوشی های موبایل

شاید فکر کنید تمیز کردن صفحه نمایش یک گوشی موبایل کار ساده‌ای‌ست. با این وجود جزئیات و ریزه‌کاری‌های فراوانی در این خصوص وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. اینجا سعی داریم به بررسی برخی از همین موارد بپردازیم.

امروزه گوشی‌های موبایل اجزایی جداناپذیر برای اکثر افراد به شمار می‌روند که در تمامی امور اعم از کار، تفریح، برقراری ارتباط و دیگر موارد به‌طور مستقیم دخیل هستند. به همین جهت گوشی های موبایل در دنیای شلوغ و پر رفت و آمد امروز در معرض خطرات و آسیب‌های فراوانی قرار دارند. بسیاری کارشناسان استفاده از لایه‌ها و قاب‌های محافظ برای گوشی های موبایل را ضروری دانسته و آن‌ها را از جمله کلیدی‌ترین اکسسوری‌های مرتبط با گوشی‌های موبایل می‌دانند. با این وجود قاب‌ها و محافظ‌های صفحه نمایش نمی‌توانند در برابر آسیب‌های ناشی از کثیف شدن صفحه نمایش یا خط و خش افتادن آن از گوشی محافظت کنند. به همین جهت تمیز کردن صفحه نمایش گوشی های موبایل به امری حیاتی تبدیل شده است.

در ادامه این متن سعی داریم به اهمیت استفاده از روش های صحیح تمیز کردن صفحه نمایش گوشی های موبایل بپردازیم و بایدها و نبایدهای انجام این کار را معرفی کنیم.  علاوه بر این، امروز همچنین به آموزش تمیز کردن اصولی نمایشگر گوشی پرداخته و ابزارها و لوازم مورد نیاز برای این کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اهمیت تمیز کردن اصولی صفحه نمایش گوشی های موبایل

اثر انگشت روی نمایشگر

با وجود این که مهم‌ترین عامل کثیفی صفحه نمایش‌ها اثر انگشت است، اما عوامل مختلفی که به یک صفحه نمایش کثیف منجر شده و باعث صدمات بعدی به آن می‌شوند، بسیار فراتر از اثر انگشت هستند.‌ گرد و غبار، کثیفی یا ریختن گاه و بیگاه مایعات روی صفحه نمایش می‌توانند در صورت عدم توجه به لکه‌هایی دائمی روی صفحه نمایش تبدیل شوند که نه تنها ظاهری کهنه و نامناسب به صفحه نمایش می‌دهند، بلکه تجربه کاربری را نیز مختل می‌کنند.

یکی از عواملی که باعث می‌شود صفحه نمایش گوشی های موبایل بیش از پیش آسیب ببینند، مجاورت آن‌ها با البسه مختلف اعم از پیراهن و شلوار یا دستمال کاغذی و مواد سلولزی است. این مواد با وجود این که در ظاهر بی‌خطر به نظر می‌رسند، اما در گذر زمان باعث انباشته شدن گرد و غبار و کثیفی روی صفحه نمایش یا در کناره‌ها و درزهای آن شده و به دستگاه آسیب جدی وارد می‌کنند.

در گجت نیوز بخوانید:
۸ دلیل برای این که روی صفحه نمایش گوشی خود گلس محافظ بکشید! آموزش تعویض صفحه نمایش گوشی آسیب دیده هشدار شیائومی به خریداران: محافظ صفحه نمایش مایع، گوشی را خراب می‌کند

اگر قصد تمیز کردن اصولی صفحه نمایش گوشی موبایل خود را دارید همچنین باید به‌طور جدی از پاک‌کننده‌های شیمیایی مانند حلال‌های مختلف، سفیدکننده خانگی، اسید و دیگر مواردی که به‌طور خاص برای تمیز کردن قطعات الکترونیکی طراحی نشده‌اند بپرهیزید. این شوینده‌ها معمولا از مواد شیمیایی خاصی برخوردار هستند که می‌توانند به سطح صفحه نمایش آسیب رسانده و حتی عملکرد آن را نیز با اختلال روبرو کنند.

روش صحیح تمیز کردن نمایشگر یک گوشی چگونه است؟

تمیز کردن صفحه نمایش گوشی موبایل

اگر قصد تمیز کردن مطمئن و اصولی صفحه نمایش گوشی خود را دارید در گام نخست باید به‌صورت علمی با این فرآیند آشنا شوید. ایزوپروپیل الکل به‌طور کلی شوینده مطمئن و مناسبی برای تمیز کردن صفحه نمایش گوشی‌های موبایل به شمار می‌رود. با این وجود حتی استفاده از این نوع الکل در تمیزکاری صفحه نمایش هم باید محدود و کنترل‌شده باشد. برای تمیز کردن اصولی صفحه نمایش، توصیه می‌شود از محلولی تشکیل شده از 70 تا 80 درصد آب و 20 تا 30 درصد ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.‌ این محلول هم اثر پاک‌کنندگی مناسبی دارد و هم قادر است به‌خوبی سطح را ضدعفونی کند.

لوازم و ابزار مورد نیاز

تمیز کردن نمایشگر یک گوشی موبایل به هیچ وجه به ابزار پیچیده‌ای نیاز ندارد. تمام آن‌چه برای این کار نیاز دارید به‌صورت زیر خواهد بود:

  • دستمال میکروفایبر: دستمال‌های میکروفایبر فرآورده‌هایی سلولزی هستند که به‌طور خاص برای تمیز کردن قطعات و اجزای الکترونیکی، تمیز کردن لپ تاپ و دیگر دستگاه‌های حساس طراحی شده‌اند. این دستمال‌ها بسیار نرم بوده و فاقد پرز هستند. اگر این دستمال‌ها را به‌طور جداگانه در اختیار ندارید، می‌توانید از دستمال عینک هم برای این کار استفاده کنید.
  • آب تصفیه شده: آب تصفیه شده نیز دیگر موردی است که باید برای تمیز کردن صفحه گوشی موبایل در اختیار داشته باشید. در صورت استفاده از آب غیر تصفیه ممکن است لک و رسوبات ناشی از املاح روی صفحه باقی بماند.
  • ایزوپروپیل الکل: بنا به دلایلی که گفته شده، تهیه محلولی از آب و ایزوپروپیکل الکل می‌تواند تضمین‌کننده ضدعفونی شدن سطح نمایشگر شما باشد.

مراحل پیش از تمیز کردن صفحه نمایش گوشی موبایل

اسپری مخصوص موبایل

قبل از آغاز فرآیند تمیز کردن نمایشگر لازم است با استفاده از دو روش زیر گرد و خاک و غبارهای جمع شده در گوشه و کنار دستگاه را بزدایید.

استفاده از کمپرس هوا

با استفاده از یک کمپرس هوا گرد وغبار رسوب کرده روی نقاط مختلف گوشی، علی‌الخصوص پورت‌ها، حفره‌ها، درزها و حتی اسپیکر گوشی که از جمله بخش‌هایی هستند که به‌شدت در معرض گرد و غبار و آلودگی قرار دارند را پاک کنید. دقت کنید که خروجی کمپرس هوا را به فاصله‌ای چند سانتیمتری از سطح گوشی قرار دهید تا به آن آسیبی وارد نشود.

استفاده از پرزگیر

برای گرد و غبار و کثیفی‌های سمج‌تر که با استفاده از کمپرس هوا پاک نمی‌شوند می‌توانید از پرزگیر استفاده کنید. برای این کار کافی‌ست که پرزگیر را به‌آرامی روی سطوح مختلف دستگاه بکشید تا گرد و خاک به آن چسبیده و جذبش شوند.

مراحل تمیز کردن صفحه نمایش

فرآیند پاک و ضدعفونی کردن صفحه نمایش گوشی های موبایل بسیار ساده و سرراست بوده و در مراحل زیر قابل انجام است:

  • صفحه نمایش گوشی خود را خاموش کنید: این کار باعث جلوگیری از روشن شدن ناگهانی دستگاه در حین تمیز کردن خواهد شد.
  • گوشه‌های دستمال میکروفایبر را در آب تصفیه شده خیس کنید. دقت کنید که نباید دستمال را بیش از اندازه خیس کنید. دستمال باید صرفا نمدار باشد!
  • دستمال را به‌صورت دایره‌ای روی صفحه نمایش بکشید: از بالای صفحه شروع کنید و آرام آرام به سمت پایین حرکت کنید تا مطمئن شوید تمام سطح را پوشش داده‌اید.
  • صفحه نمایش را کاملا تمیز کنید: اگر از آب یا الکل رقیق استفاده می‌کنید، لازم است که با استفاده از لبه خشک دستمال یا یک دستمال خشک دیگر رطوبت موجود روی سطح نمایش را پاک کنید.

نکات تکمیلی در تمیز کردن صفحه نمایش گوشی های موبایل

دستمال میکروفایبر

  • هرگز صفحه نمایش را به‌طور مستقیم در معرض تماس با مایع قرار ندهید. همیشه سعی کنید گوشه‌ای از دستمال را خیس کرده و روی صفحه نمایش بکشید تا از ریختن مایع روی سطح خودداری کنید.
  • هنگام تمیز کردن سطح به آن فشار نیاورید. حرکات دست خود روی سطح نمایشگر را به‌آرامی انجام دهید تا از افتادن خط و خش روی نمایشگر خودداری کنید.
  • قاب گوشی‌تان را هم تمیز کنید. گاهی اوقات گرد و غبار و کثیفی‌های جمع شده روی قاب باعث کثیف شدن خود دستگاه شده و به آن آسیب می‌زند.
  • از شوینده‌های مناسب برای تمیز کردن نمایشگر استفاده کنید. دقت کنید که هر نمایشگری بسته به مشخصاتی که دارد استفاده از نوع خاصی از شوینده‌ها را طلب می‌کند. به عنوان مثال، نمایشگرهای چربی‌گریز (ضد اثر انگشت) ممکن است برای تمیز شدن به شوینده‌هایی متفاوت از نمایشگرهای معمولی نیاز داشته باشند. اطلاعات تکمیلی در خصوص نوع و جنس صفحه نمایش را می‌توانید از وبسایت گوشی‌ساز یا دفترچه راهنمای محصول استخراج کنید.

روش‌های حرفه‌ای‌تر و عمیق‌تر تمیز کردن صفحه نمایش

تمیز کردن صفحه نمایش گوشی موبایل

علیرغم این که روش‌های مورد اشاره در بالا قادرند در اکثر شرایط صفحه نمایش گوشی شما را به‌خوبی تمیز کنند، اما برخی اوقات نیاز به استفاده از روش‌های پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تری وجود خواهد داشت.‌ برخی از این روش‌ها به‌صورت زیر هستند.

 استفاده از دستمال‌های مرطوب مخصوص

برخی از دستمال‌های مرطوب به‌طور خاص برای تمیز کردن قطعات الکترونیکی طراحی شده‌اند. این دستمال‌ها معمولا رطوبت مشخص و کنترل‌شده‌ای داشته و از مایعات مناسب که برای قطعات الکترونیکی بی‌خطر هستند بهره می‌برند. هنگام خرید دستمال‌های مرطوب حتما نمونه‌ای بدون الکل را انتخاب کنید؛ چراکه در بسیاری مواقع تمیز کردن صفحه نمایش نیاز چندانی به الکل نخواهد داشت.

اسپری‌های پاک‌کننده

اگر قصد دارید از اسپری‌های پاک‌کننده برای تمیز کردن صفحه نمایش گوشی‌تان استفاده کنید، مطمئن شوید نمونه‌ای را خریداری می‌کنید که برای صفحه نمایش و قطعات الکترونیکی مناسب باشد.

ضدعفونی کننده‌های ماوراء بنفش

برای ضد عفونی کردن کامل صفحه نمایش می‌توانید از ضدعفونی‌کننده‌های ماوراء بنفش هم استفاده کنید. این دستگاه‌ها از امواج UV برای از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌های تجمیع‌شده روی سطح صفحه نمایش استفاده می‌کنند. این ضدعفونی کننده‌ها علیرغم عملکرد بسیار خوبی که دارند برای تمیزکاری‌های دوره‌ای چندان ضروری نبوده و شاید حتی برای برخی مدل گوشی‌ها مضر هم باشند!

توصیه‌های تکمیلی برای تمیز نگه داشتن گوشی

تمیز کردن صفحه نمایش گوشی موبایل

در پایان همچنین توصیه‌هایی تکمیلی را به منظور تمیز نگه داشتن گوشی موبایل در هر شرایطی ارائه خواهیم کرد.

همچنین بخوانید:
آموزش کامل تمیز کردن گوشی های اندرویدی آموزش تمیز کردن لنز دوربین گوشی های هوشمند به صورت حرفه‌ای چرا تمیز کردن گوشی موبایل به صورت مرتب لازم است؟

از تمیز کردن گوشی در دماهای بیش از حد بالا یا پایین بپرهیزید

حین تمیز کردن گوشی سعی کنید دمای اتاق را در حد مناسبی نگه داشته و از دماهای بیش از حد بالا یا پایین بپرهیزید. رعایت نکردن این مساله می‌تواند باعث آسیب دیدن صفحه نمایش گوشی‌تان شود. حفظ دمای مناسب حتی حین کار کردن با گوشی هم باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه دماهای بیش از اندازه بالا یا پایین خطرات زیادی برای سلامت و تمیزی گوشی دارند.

گوشی‌تان را همیشه در مکانی تمیز نگهداری کنید

زمانی که از گوشی استفاده نمی‌کنید، حتما آن را در مکانی تمیز نگهداری کنید. اگر آن را در جیبتان قرار می‌دهید، حتما جیبتان را تمیز کنید و اگر عادت دارید گوشی را در کیف خود قرار دهید، حتما کیف را به‌طور دوره‌ای تمیز کنید.

از محافظ صفحه نمایش استفاده کنید

با خرید یک محافظ باکیفیت صفحه نمایش ضمن این که از نمایشگر گوشی خود در برابر ضربه و سقوط محافظت می‌کنید، خطر آسیب رسیدن به نمایشگر از طریق خوردگی، خط و خش و موارد این‌چنینی را نیز به حداقل خواهید رساند. دقت کنید که همیشه باید محافظی مناسب با گوشی خود را انتخاب کنید و توصیه‌ها و راهنمایی‌های مربوط به نصب آن را هم مو به مو اجرا کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*