تمیز کردن گوشی اندرویدی

آموزش کامل تمیز کردن گوشی های اندرویدی

در ادامه این مطلب، روش تمیز کردن کامل و اساسی گوشی های اندرویدی را به شما آموزش خواهیم داد. این کار باید حداقل هفته‌ای یک بار تکرار شود.

گوشی موبایل شما معمولا همه‌جا همراهتان است. بسیاری افراد حتی موبایلشان را با خود به توالت یا آشپزخانه هم حمل می‌کنند و در نتیجه این دستگاه‌ها معمولا در تماس با سطوح مختلفی قرار می‌گیرند که برخی از آن‌ها واقعا آلوده هستند!

این مساله به‌حدی جدی است که تحقیقات اخیر نشان داده که گوشی های موبایل می‌توانند ده برابر بیشتر از سنگ توالت آلوده باشند! بنابراین اگر شما دستشویی منزل خود را هر روز تمیز می‌کنید، باید مشابه این کار را برای گوشی موبایلتان هم انجام دهید.

روش تمیز کردن گوشی های موبایل فارغ از این که از دستگاه ضدآب استفاده می‌کنید یا خیر، تقریبا یکسان است. در همین راستا به کاربران گوشی های موبایل توصیه می‌شود که آن را روزی یک بار به‌طور عادی و هفته‌ای یک بار به‌طور اساسی تمیز کنند.

از سوی دیگر با توجه به این که گوشی های موبایل دستگاه‌هایی الکترونیکی هستند، باید در حین تمیز کردن آن‌ها نهایت دقت را داشته باشید؛ چرا که یک اشتباه کوچک در این زمینه می‌تواند باعث آسیب دیدن پورت‌ها یا سایر بخش‌های آن شده و هزینه زیادی را به شما تحمیل کند.

روش تمیز کردن اساسی گوشی های اندرویدی چگونه است؟

دستمال میکروفایبر

پیش از تمیز کردن گوشی اندرویدی حتما تمامی شارژرها و کابل‌های آن را قطع کرده و پس از خارج کردن کیس و اکسسوری‌های آن، دستگاه را خاموش کنید.

بهترین ابزاری که می‌توانید از طریق آن گوشی خود را تمیز کنید، دستمال میکروفایبر است. این دستمال ضمن تمیز کردن سطح گوشی، هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

دقت کنید که هم دستمال‌های معمولی و هم دستمال‌های حوله‌ای ممکن است خط و خش‌هایی روی صفحه نمایش دستگاه باقی بگذارند!

در صورتی که دستمال میکروفایبر در اختیار ندارید، می‌توانید با استفاده از دستمال‌های تمیزکننده لنز دوربین هم گوشی خود را تمیز کنید.

برای شروع، دستمال را به‌آرامی روی سطح و پانل پشتی دستگاه بکشید و آن‌ها را از آلودگی پاک کنید. دقت کنید که در این مرحله به گوشی خود فشار بیش از اندازه وارد نکنید.

برای بهبود عملکرد، همچنین می‌توانید دستمال را اندکی با آب تصفیه‌شده یا آب مقطر خیس کنید. توجه کنید که خیس کردن بیش از اندازه دستمال ممکن است باعث آسیب دیدن قطعات الکترونیکی درون گوشی شود.

برای جرم زدایی کامل گوشی موبایل خود، بیشتر برندها استفاده از یک محلول با پایه الکل را توصیه می‌کنند که از 70 درصد الکل یا ایزوپروپیلن تشکیل شده باشد.

هرگز آب مقطر یا الکل را به‌طور مستقیم روی سطح گوشی نریزید و در عوض از دستمال مرطوب برای تمیز کردن بخش‌های مختلف دستگاه استفاده کنید.

در صورتی که قصد دارید واقعا گوشی خود را جرم‌زدایی کنید، می‌توانید از نور ماورا بنفش هم استفاده کنید. این کار، تمامی میکروب‌های حاضر روی سطح گوشی را از بین برده و آن را کاملا استریل می‌کند!

تمیز کردن اسپیکر و پورت‌ها را فراموش نکنید!

تمیز کردن گوشی اندرویدی

علاوه بر تمیز کردن سطح گوشی اندرویدی، تمیز کردن پورت‌ها و حفره‌های اسپیکر نیز حائز اهمیت فراوانی است. به‌عنوان مثال، پورت شارژ و جک هدفون (در صورتی که گوشی شما دارای جک هدفون باشد) به همراه حفره‌های اسپیکر و میکروفون از اهمیت فراوانی برخوردار هستند و در بسیاری مواقع هم نادیده گرفته می‌شوند.

طبیعتا تمیز کردن روزانه این حفره‌ها باعث اتلاف وقت فراوانی خواهد شد. با این وجود، مطمئن شوید که هر از گاهی این حفره‌ها را تمیز می‌کنید تا تجمیع جرم و کثیفی باعث اختلال در عملکرد و آلوده شدن بیش از اندازه دستگاه نشود.

ممکن است در هنگام تمیز کردن هریک از این حفره‌ها وسوسه شوید که با استفاده از یک سوزن فلزی، گرد و غبار درون آن‌ها را خارج کنید. با این حال باید بدانید که انجام این کار ممکن است باعث آسیب رسیدن دائمی به گوشی شما شود؛ چرا که فلزها رسانای الکتریسیته هستند و گوشی‌های موبایل نیز دستگاه‌هایی الکترونیکی به شمار می‌روند!

به‌جای سوزن‌های فلزی، توصیه می‌کنیم از خلال دندان چوبی برای خارج کردن گرد و غبار و کثیفی جمع شده درون حفره‌های دستگاه استفاده کنید. برای این کار، نوک خلال دندان را درون حفره فرو کرده و بچرخانید تا جرم‌ها را بیرون بریزید.

دقت کنید که اولا خلال دندان را بیش از اندازه درون حفره فرو نکنید و ثانیا آن را در اطراف حفره بچرخانید.

پس از انجام این کار، خلال دندان را به تکه‌ای پارچه یا دستمال بکشید و مجددا فرآیند را تکرار کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که تمام کثیفی داخل حفره از آن خارج شود.

در این مرحله باید بسیار دقت کنید که خلال دندان در داخل حفره گیر نکند تا بیرون کشیدن آن باعث آسیب به پین‌های داخلی شود.

بعلاوه در صورتی که پس از تمیز کردن، همچنان گرد و غبار در اطراف حفره‌ها جمع شده باشد، می‌توانید با استفاده از دستمال به تمیز کردن آن بپردازید.

چه کارهایی را نباید در حین تمیز کردن گوشی اندرویدی انجام دهیم؟

تمیز کردن گوشی اندرویدی

استفاده از تمیزکننده‌های با پایه اسید می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌های روی سطح گوشی را تمیز کند؛ اما به‌طور همزمان باعث آسیب رساندن به گلس و شیشه هم خواهد شد.

علاوه بر این، برخی صفحه نمایش‌ها از یک لایه الئوفوبیک یا ضدچربی روی سطح بهره می‌برند که مانع از جا ماندن اثر انگشت می‌شود. در صورت استفاده از اسید برای میکروب زدایی سطح گوشی ممکن است عملکرد این لایه تحت تاثیر قرار گیرد.

همچنین پاک‌کننده‌هایی با پایه سرکه و سفیدکننده یا شیشه‌شوهای صنعتی و ضدعفونی‌کننده‌های دست و بدن نیز از جمله موادی هستند که نباید برای تمیز کردن گوشی‌های موبایل مورد استفاده قرار گیرند.

بسیاری گوشی های پریمیوم یا حتی میانرده اندرویدی استاندارد IP68 را کسب کرده و در برابر نفوذ رطوبت مقاوم هستند. این مساله اما به آن معنی نیست که می‌توان آن‌ها را زیر آب شست یا با صابون تمیز کرد!

بنابراین باید دقت کنید که حتی در صورتی که گوشی شما ضدآب است، باید از پاشش مستقیم آب یا هر مایع دیگری به دستگاه خودداری کنید.

همچنین در صورتی که گوشی شما در فرآیند تمیز کردن بیش از حد خیس شد، آن را توسط یک دستمال میکروفایبر خشک کرده و چند ساعت صبر کنید تا آب موجود درون آن به‌طول کامل بخار شود. تنها در این شرایط می‌توانید مجددا آن را به برق وصل کرده و شارژ نمایید.

آیتم دیگری که باید در حین تمیز کردن گوشی اندرویدی حتما از آن دوری کنید، استفاده از کمپرس هوا، خصوصا اطراف اسپیکرها و پورت‌های دستگاه است.

هوای با فشار بالا می‌تواند به‌جای بیرون ریختن گرد و غبار باعث فرو رفتن بیشتر آن‌ها داخل حفره شده و حتی حفره‌ها را مسدود کند!

بک کاور و قاب گوشی را هم فراموش نکنید

بک کاور گوشی

تمیز کردن کامل و اصولی گوشی موبایل می‌تواند اتفاق بسیار مثبتی تلقی شود. با این وجود در صورتی که از یک کیس کثیف روی گوشی خود استفاده کنید، تمام تلاش‌های شما بی‌ثمر بوده و خیلی زود، گوشی مجددا کثیف‌تر از قبل خواهد شد!

توجه کنید که به احتمال بسیار زیاد، قاب گوشی شما از خود گوشی آلوده‌تر است؛ چرا که قاب معمولا به‌طور مستقیم با سطوح آلوده در تماس بوده و بیشترین میزان جرم و کثیفی را به خود جذب می‌کند.

البته قاب گوشی های موبایل از جنس‌های مختلفی مثل پلاستیک، لاستیک، سیلیکون و چرم ساخته می‌شوند که هریک روش خاصی را برای تمیز کردن دارند.

در صورتی که بک کاور گوشی شما از جنس لاستیک، سیلیکون یا پلاستیک است، پس از تمیز کردن اولیه با دستمال میکروفایبر، آن را درون محلولی از آب و مایع ظرفشویی بیندازید.

در گام بعدی با استفاده از یک مسواک قدیمی به تمیز کردن بخش‌های مختلف آن بپردازید.

برخی کیس‌ها از یک لایه میکروفایبر داخلی بهره می‌برند که مانع از خط و خش افتادن سطح بیرونی گوشی می‌شود. در صورتی که قاب شما از این لایه بهره می‌برد، از انداختن آن درون آب خودداری کنید و در عوض لایه بیرونی را با یک دستمال که توسط مایع ظرفشویی خیس شده، تمیز کنید.

در گام بعدی می‌توانید با استفاده از یک ماده ضدعفونی کننده، بک کاور را به‌طور کامل تمیز کنید.

اگر قاب یا بک کاور گوشی شما از جنس چرم است، با استفاده از یک دستمال با رطوبت بسیار پایین آن را خشک کنید. دقت کنید که وارد کردن فشار بیش از اندازه می تواند باعث به جا ماندن لکه روی کاور شود.

در این شرایط همچنین می‌توانید از مواد مخصوص تمیز کردن چرم نیز استفاده کنید و در نهایت با استفاده از محلول‌های جلادهنده، آن را براق نگه دارید.

پس از تمیز کردن کامل هر نوع قاب یا بک کاور، حتما پیش از قرار دادن مجدد آن روی گوشی، اجازه خشک شدن به آن بدهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*