مقایسه گوگل مپ و ویز

گوگل مپ یا ویز، بهترین نرم افزار مسیر یاب جهان کدام است؟

گوگل مپ و ویز (Waze) هر دو از بهترین اپلیکیشن‌های مسیریابی هستند اما در این مطلب با مقایسه آنها به بررسی مزایا و معایب هر یک می‌پردازیم.

گوگل همانند دیگر غول‌های فناوری در سابقه خود، خریدهای قابل توجهی از جمله YouTube ،Nest ،Fitbit و در سال 2007 نرم افزار ناوبری Waze را داشته است. اما گوگل با عدم جذب قابلیت‌های اصلی ویز، برنامه اصلی آن را متوقف کرد و در حال حاضر به همراه گوگل مپ به عنوان اپلیکیشن‌های ناوبری این شرکت فعالیت می‌کند. هر دو این مسیریاب ها مزایا و معایبی دارند که قصد داریم در این بخش از اخبار تکنولوژی گجت نیوز، به مقایسه آنها بپردازیم.

دسترسی آسان به بخش‌های این مقاله

مقایسه گوگل مپ و ویز

ادغام گوگل مپ و ویز یکی از مواردی است که هر از چندگاهی در اخبار تکنولوژی منتشر می‌شود، اما هر کدام از آنها قابلیت‌های جذابی دارند که می‌توانند کاربر را در انتخاب اپلیکیشن مسیریابی دچار سردرگمی کنند. در کنار این سردرگمی، رقابت اپلیکیشن های مسیریابی گوگل با نرم افزار اپل مپ نیز یکی از جنجالی ترین رقابت های دنیای فناوری شناخته می‌شود.

مقایسه مسیر یابی گوگل مپ و ویز

هر دو این اپلیکیشن ها از بهترین مسیریاب های جهان هستند و تمرکز اصلی آنها بر روی مسیرهای رانندگی است. به طور کلی گوگل مپ ویژگی‌های بیشتری دارد و انتخاب مبدا و مقصد نیز در این برنامه راحت تر است.

پس از انتخاب مبدا و مقصد، در این بخش ویز جزئیات تکمیلی بیشتری مانند تمام مسیرهای پیشنهادی و اطلاعات کامل هر مسیر را ارائه می‌کند. این در حالی است که گوگل مپ معمولا فقط بهترین مسیر را نشان می‌دهد و برای مشاهده زمان تخمینی رسیدن و بقیه جزئیات مسیرهای دیگر، باید روی هر کدام از آنها کلیک کنید.مقایسه گوگل مپ و ویز

پس از انتخاب مسیر، ویز انعطاف پذیری بیشتری نسبت به گوگل مپ داشته و ممکن است سریعا مثلا به خاطر ترافیک مسیر شما را تغییر دهد اما این مورد در گوگل مپ به سرعت ویز نمی‌تواند انجام بگیرد. ویز همچنین به شما اطلاع می‌دهد که با انتخاب مسیر جدید جایگزین، چقدر در زمانتان صرفه جویی کرده‌اید.

بررسی به‌روز بودن اطلاعات ترافیکی

هر دو این اپلیکیشن ها از داده‌های سایر کاربران برای انتخاب بهترین مسیر استفاده می‌کنند. گوگل مپ و ویز با بررسی سرعت حرکت دیگر کاربران خود که در مسیر مشابه شما حرکت می‌کنند، میزان ترافیک حرکتی را تخمین زده و در صورت ترافیک بیش از حد مسیر انتخابی را تغییر می‌دهند. اپلیکیشن ویز در مقایسه با گوگل مپ برتری بیشتری در ارائه اطلاعات اضافی داشته و می‌تواند به سرعت مسائل مختلفی مانند ترافیک سنگین، اتومبیل‌های متوقف شده، تله های سرعت و تصادفات را گزارش کند. ویز به سرعت همین اطلاعات را با دیگر رانندگان در همان مسیر به اشتراک می‌گذارد.

البته گوگل مپ نیز حالا به کاربران اجازه می‌دهد تصادفات، دوربین‌های سرعت، ازدحام و مشکلات دیگر را گزارش کنند، اما به اندازه Waze یکپارچه نبوده و در اشتراک گذاری این اطلاعات فعلا ناتوان است.

مقایسه دقت نقشه‌های گوگل مپ و ویز

در حالت عادی و برای سفرهای معمولی، دقت نقشه هر دو اپلیکیشن تقریبا یکسان بوده و توانایی خوبی در ارائه زمان تخمینی رسیدن و مسافتی که قرار است طی شود، دارند. البته اخیرا یک خطای جزئی در ویز پیدا شده که بعضی اوقات زمان تخمینی رسیدن را اشتباه گزارش می‌کند. شایان ذکر است که چنین خطاهایی در طول آپدیت های ارائه شده برطرف می‌شوند.مقایسه گوگل مپ و ویز

اما با این حال قدرت تنظیم و انتخاب مسیر در شرایط متفاوت اپلیکیشن ویز قدرت نسبی بیشتری نسبت به گوگل مپ داشته و سریعتر می‌تواند مسیر جایگزین را پیدا کند. بنابراین اگر سفر یکنواخت و بدون چالشی داشته باشید، هر دو این مسیریاب ها از دقت قابل قبولی برخوردار هستند.

گزینه‌های ناوبری مختلف در گوگل مپ

اپلیکیشن ویز منحصرا برای ناوبری رانندگی طراحی شده و از مسیرهای پیاده‌روی، حمل‌ونقل عمومی یا دوچرخه‌سواری پشتیبانی نمی‌کند. البته می‌توانید از جهت های رانندگی ویز برای دوچرخه سواری استفاده کنید اما چون مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری را تشخیص نمی‌دهد، بنابراین ممکن است در ارائه مسیر و یا زمان تخمینی رسیدن اشتباه کند.

گوگل مپ

اپلیکیشن گوگل مپ

برعکس ویز، گوگل مپ گزینه‌های ناوبری متنوعی مانند مسیرهای حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه سواری را ارائه می‌کند و همچنین می‌تواند جزئیات پرواز را نیز برای سفرهای طولانی تر ارائه دهد. بنابراین اگر به مسیریابی فراتر از رانندگی نیاز دارید، باید گوگل مپ را انتخاب کنید؛ چراکه ویز تنها برای وسایل نقلیه موتوری محدود شده است.

مقایسه قابلیت های برنامه ریزی در مسیر

هنگامی در حال سفر هستید، ممکن است در مسیر برای نیازهای مختلف و یا حتی استراحت مجبور باشید تا توقف کنید. هم گوگل مپ و هم ویز به شما این امکان را می‌دهند تا با جستجو امکانات اطرافتان برای این توقف‌ها برنامه ریزی کنید.

در حین استفاده از گوگل مپ می‌توانید مکان‌های مختلفی مانند پمپ بنزین، رستوران‌ها، کافی شاپ ها، ایستگاه های استراحت، سوپرمارکت ها، هتل ها و موارد دیگر را جستجو کنید. اپلیکیشن این نتایج را روی نقشه نشان داده و به شما اطلاع می‌دهد که چقدر باید از مسیرتان منحرف شوید. می‌توانید یکی از نتایج را انتخاب کرده و آن را به عنوان یک توقف در مسیرهای پیش رو خود قرار دهید. همچنین گوگل مپ به شما اجازه می‌دهد تا چندین توقف را به مسیرهایتان اضافه کنید.

ویز

اپلیکیشن ویز

اپلیکیشن ویز نیز گزینه‌های مشابهی مانند هتل‌ها، داروخانه و پارکینگ را ارائه می‌دهد اما برخلاف گوگل مپ، با ویز می‌توانید تنها یک توقف را به مسیرهایتان اضافه کنید. بنابراین اگر برای مثال در مسیرتان نیاز به دو توقف را خواهید داشت، باید هر کدام را با تنظیم سفر جدید ایجاد کنید.

قابلیت شخصی سازی نقشه های گوگل مپ و ویز

اپلیکیشن ویز بیشتر بر جنبه‌های اجتماعی تاکید داشته و دیگر کاربران می‌توانند اطلاعاتی مانند ترافیک و به روزرسانی مسیر را که می‌تواند برای بقیه مفید باشند را به اشتراک بگذارند. سایر کاربران ویز در مسیر شما به صورت نمادهای کوچک ماشین ظاهر می‌شوند و شما حتی می‌توانید نحوه ظاهر ماشین خود را برای سایر کاربران Waze سفارشی کنید. گزینه‌های سفارشی سازی دیگری نیز در ویز موجود هستند که می‌توانید صدای ناوبری را به صدای افراد مشهور یا حتی صدای خودتان تغییر دهید. همچنین هشدارهای محدودیت سرعت جدیدی نیز به ویز اضافه شده است.

در مقابل گوگل مپ سفارشی سازی کمتری را ارائه می‌دهد اما با این حال می‌توانید زبان صدا را تغییر دهید. در گوگل مپ هیچ گزینه دیگری برای صداهای جذاب و یا سرگرم کردن شما در حین رانندگی وجود ندارد.مقایسه گوگل مپ و ویز

گوگل مپ ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که می‌توانید برای مثال نقشه‌ها را برای استفاده به صورت آفلاین دانلود کنید، اما در مقابل ویز برای شروع به کار به اینترنت نیاز دارد. بنابراین اگر برای سفر از یک منطقه دورافتاده از ویز استفاده کنید، تا رسیدن به مناطق تحت پوشش شبکه مسیرها را مشاهده نخواهید کرد. همچنین گوگل مپ نمایی از خیابان های مقصد را به شما نشان دهد که می‌تواند برای پیمایش در مکان‌های ناآشنا مفید باشد.

با هر دو اپلیکیشن ویز و گوگل مپ می‌توانید از سرویس‌های موسیقی مختلف استفاده کرده و می‌توانید به راحتی در حین رانندگی آنها را کنترل کنید.

مقایسه طراحی و رابط کاربری برنامه‌ها

هر دو این اپلیکیشن ها ظاهر متفاوتی دارند. گوگل مپ با طراحی حرفه‌ای خود با سایر برنامه‌های گوگل مطابقت داشته و ویز نیز با آیکون‌های فعال خود ظاهر جذاب‌تری دارد. گوگل مپ به لطف تصاویر زیادی که از مسیرها دارد، حس استفاده حرفه‌ای تری به کاربر القا می‌کند اما ویز با عدم داشتن چنین امکاناتی، گرافیک ساده تری را ارائه می‌کند.

جمع بندی کلی‎‎

هر دو اپلیکیشن ویز و گوگل مپ در مسیریابی عالی هستند اما با توجه به طراحی متفاوتشان نیازهای مختلفی را برطرف می‌کنند. ویز می‌تواند به لطف در اولویت قرار دادن به‌روزرسانی‌های ترافیکی سریغ و خطرات گزارش‌شده توسط کاربران، رانندگانی را که می‌خواهند از تاخیر جلوگیری کنند را از مسیرهای جایگزین هدایت می‌کند. اما گوگل مپ نیز به خاطر گستردگی سرویس‌های خود (رانندگی، پیاده روی، دوچرخه سواری، حمل و نقل عمومی) و ویژگی‌های برنامه ریزی مختلف می‌تواند برای بسیاری افراد ایده آل باشد.

بنابراین برای انتخاب مسیریاب خود می‌توانید از موارد زیر را به طور کلی در نظر بگیرید تا به انتخاب درستی برسید. البته نکته مهمی که برای استفاده از ویز در ایران به خاطر داشته باشید، این است که این اپلیکیشن در داخل کشور مسدود بوده و برای استفاده از آن نیاز به ابزارهایی مانند فیلترشکن خواهید داشت. با این اوضاع، هر از چندگاهی اخباری در مورد رفع مسدودیت ویز در ایران به گوش می‌خورد.

  • عدم گیر کردن در ترافیک‌ها

با به روز رسانی‌های مداوم و جایگزینی سریع مسیر در ویز هیچ گاه در ترافیک نمی‌مانید.

  • سفارشی سازی مسیریاب و سرگرمی

ویز با ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود مانند تغییر جذابیت صدا و قابلیت های اجتماعی می‌تواند شما را در حین مسیر سرگرم کند.

  • عملکرد در حالت آفلاین

اگر مسیرهای خود را بیشتر در خارج از شهر طی می‌کنید، احتمالا این ویژگی گوگل مپ می‌تواند برایتان کاربردی باشد. چراکه با گوگل مپ می‌توانید نقشه ها را به صورت آفلاین دانلود کرده و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، از آن استفاده کنید.

  • برنامه ریزی توقف مسیر

گوگل مپ با ارائه گزینه‌های بیشتری نسبت به ویز برای برنامه ریزی توقف بسیار کارآمدتر بوده و در ارائه اطلاعات دقیق موقعیت مکانی عالی است.

در گجت نیوز بخوانید:
اگر نگران گم کردن جای پارک ماشین خود هستید، این قابلیت گوگل مپ را یاد بگیرید گوگل مپ با آدرس دادن اشتباه، جان یک انسان را گرفت قابلیت Immersive View گوگل مپ، خیابان‌ها را به صورت سه بعدی نشان می‌دهد + ویدیو قابلیت لایو لوکیشن گوگل مپس در ایران فعال شد آموزش ردیابی گوشی های اندرویدی و پیدا کردن موقعیت مکانی در گوگل مپ ۱۰ ترفند گوگل مپس که دانستن آن‌هابه دردتان می‌خورد آموزش ذخیره کردن آدرس در ویز – Waze برای استفاده‌های بعدی بهترین اپلیکیشن های مسیریابی جایگزین Waze