هوش مصنوعی

هوش مصنوعی انسانیت را نابود می‌کند؛ نظر ایلان ماسک چیست؟

محقق برتر هوش مصنوعی اعلام کرده با این تکنولوژی انقراض بشریت نزدیک است. اما نگران نباشید؛ چراکه نظر ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی چیز دیگری است.

رومن یامپولسکی محققی است که ادعا کرده نابودی بشریت به دست هوش مصنوعی تا حدودی قطعی است و این باعث شده تا افراد بسیاری مخالفت خود را با این نظر اعلام کنند. یکی از افراد، ثروتمند و کارآفرین مشهور ایلان ماسک است که بعد از پیش بینی ترسناکش از هوش مصنوعی، حالا نظر متفاوتی دارد. نظرات متفاوت این دو فرد باعث شده تا جنجال رسانه‌ای بزرگی در اخبار تکنولوژی به راه بیفتد و اگر علاقه مند هستید جزئیات بیشتری از این ادعا کسب کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

احتمالا هر دفعه که از قابلیت های مختلف هوش مصنوعی مانند پرسش سوال و یا ساخت لوگو استفاده می‌کنید، به این فکر افتاده‌اید که ممکن است روزی همین تکنولوژی مفید عامل انقراض بشریت باشد. بنابراین در ادامه این فکر به یاد نظرات متفاوتی خواهید افتاد که افراد مختلف در این مورد ارائه کرده‌اند. شاید به یاد یان لیکان (یکی از سه پدرخوانده هوش مصنوعی که در حال حاضر در متا کار می‌کند) بیفتید که احتمال این اتفاق را کمتر از یک صدم درصد اعلام کرده است. جف هینتون نیز که یکی دیگر از این سه پدرخوانده است، پیش بینی کرده که به احتمال 10 درصد هوش مصنوعی ما را در 20 سال آینده محو خواهد کرد و یوشوا بنجیو، سومین پدرخوانده هوش مصنوعی هم این رقم را به 20 درصد افزایش می‌دهد.

انقراض تضمین شده بشریت به دست هوش مصنوعی

اما در این بین محققی است به نام رومن یامپولسکی که هشدار می‌دهد باید توسعه هوش مصنوعی را از همین الان متوقف کنیم. رومن یامپولسکی که دانشمند ایمنی هوش مصنوعی و مدیر آزمایشگاه امنیت سایبری در دانشگاه لوئیزویل است، رخ دادن این اتفاق را تقریبا تضمین شده و احتمال آن را 99.99 درصد پیش بینی کرده است. اما ایلان ماسک در یک سمینار بحث بزرگ هوش مصنوعی در نشستی چهار روزه گفت فکر می‌کنم احتمالی وجود دارد هوش مصنوعی که به حیات بشریت پایان دهد. اما احتمالاً با جف هینتون موافق هستم که احتمال این رخداد حدود 10 یا 20 درصد است. نظر ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی

در پاسخ به این نظر ایلان ماسک، یامپولسکی در مصاحبه‌ای گفته که فکر می‌کند ایلان ماسک در حدس خود «کمی بیش از حد محافظه‌کار» است و ما باید توسعه این فناوری را اکنون کنار بگذاریم؛ زیرا پس از پیشرفته‌تر شدن هوش مصنوعی، کنترل آن تقریبا غیرممکن خواهد بود. او در ادامه صحبت هایش گفته که نمی‌دانم چرا ایلان ماسک فکر می‌کند به هر حال دنبال کردن این فناوری خطرناک ایده خوبی است.

پیشنهاد جالب ایلان ماسک برای مقابله با خطر هوش مصنوعی

ایلان ماسک در اجلاس سران فناوری راه حلی برای جلوگیری از نابودی بشر توسط هوش مصنوعی داشت. در واقع راه حل پیشنهادی ایلان ماسک این که هوش مصنوعی را مجبور به دروغ گفتن نکنید، حتی اگر حقیقت ناخوشایند باشد. او زمینه ساز خطر هوش مصنوعی را در دروغ گفتن آن می‌داند و به همین دلیل کاربران را از مجبور کردن آن به دروغ گفتن منع می‌کند.

البته نظر ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی چیزی است که سابقه نشان داده بعد از مدتی تغییر می‌کند و به همین دلیل است که برخی افراد او را متوهم می‌پندارند. اما به هر حال هر چیزی می‌تواند در کنار فواید ضررهایی هم داشته باشد و به همین خاطر باید جوانب احتیاط را در استفاده از این تکنولوژی حفظ کرد. حال نظر شما کاربران گجت نیوز در مورد هوش مصنوعی چیست؟

در گجت نیوز بخوانید: هوش مصنوعی انسان را دعوت به خودکشی کرد ۱۰ سناریو ترسناک که هوش مصنوعی همین حالا می‌تواند رقم بزند ترس شدید مدیرعامل یوتیوب از هوش مصنوعی این موزیک ویدیو خارق‌العاده کاملاً با هوش مصنوعی ساخته شده است اعتراض بیلی آیلیش و ۲۰۰ هنرمند مشهور: هوش مصنوعی ما را از نان خوردن می‌اندازد هوش مصنوعی تا دو سال دیگر انسان را نابود می‌کند ایلان ماسک و جمعی از دانشمندان: ترمز هوش مصنوعی را بکشید، خطرناک است!