آیفون چینی

چینی ها به سرطان آیفون تبدیل شده‌اند

اپل مجبور شد از برخی اصول خود کوتاه بیاید تا بتواند در بازار چین حضور پررنگی داشته باشد. هرچند حالا آمار فروش آیفون نشان مي‌دهد که چینی ها به کابوسی برای شرکت آمریکایی تبدیل شده‌اند.

اپل یکی از برترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی است و محصولات این شرکت در اکثر کشورهای جهان با استقبال کاربران مواجه می‌شوند. همچنین بخش قابل توجهی از درآمد این شرکت از بازار چین تامین می‌شود. هرچند ظاهرا در سال‌های اخیر آیفون محبوبیت خود را در میان کاربران چینی از دست داده است.

کاربران چینی دیگر تمایل چندانی برای خرید آیفون ندارند

آیفون چینی

حضور برندهای مطرح چینی در بازار گوشی‌های هوشمند سبب شده که آیفون های اپل با رقابت شدیدی مواجه شوند. سخت‌افزار قدرتمند و متنوع در کنار قیمت‌های پایین شرکت‌های چینی سبب شده که کاربران برای خرید گوشی‌های اپل تردید داشته باشند. جالب اینجاست که هواوی هم در بازار چین حسابی جان گرفته است و همین شرایط را برای اپل بدتر می‌کند.

این در حالی است که هواوی تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد و مجبور است از سیستم‌ عامل اختصاصی هارمونی استفاده کند. همچنین هواوی در بخش تراشه با محدودیت‌های زیادی مواجه است. با وجود این کاربران چینی علاقه خاصی به گوشی‌های این برند نشان می‌دهند. همین نیز سبب شده که آمار فروش آیفون در ماه فوریه نسبت به سال گذشته با کاهشی ۴ درصدی همراه شود.

این شرکت توانست در فوریه ۲۰۲۴ حدود ۱۷.۴ میلیون آیفون را در بازارهای جهانی به فروش برساند. این عدد کاهش محسوسی را نسبت به فروش ۱۸.۱ میلیون آیفون در فوریه سال گذشته نشان می‌دهد. تحلیل‌گران بر این باورند که عامل اصلی این کاهش عدم تمایل چینی ها و هندی ها به خرید سری جدید آيفون‌های اپل  بوده است. ظاهرا آيفون 15 پرو مکس نتوانسته چندان توجه کاربران چینی و هندی را به‌خود جلب کند.

آیفون چینی

کارشناسان موسسه Counterpoint نیز متوجه تغییر قابل‌ ملاحظه‌ای در بازار گوشی‌های هوشمند چین شده‌اند. نگاهی به آمار نشان می‌دهد که چینی‌ ها در شش هفته اول ۲۰۲۴ تا ۲۴ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته نسبت به خرید آیفون علاقه نشان داده‌اند. این کاهش ۲۴ درصدی نیز توسط گوشی‌های هواوی، شیائومی، ویوو و اوپو پر شده است.

البته این مشکل فقط یک مسئله کوتاه‌مدت نیست؛ زیرا آمارهای سالیانه نیز وضعیت را برای اپل ترسناک ترسیم می‌کنند. بررسی آمار فروش سالیانه آیفون در چین نیز از کاهش ۱۶ درصدی خبر می‌دهد. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که جایگاه اپل در بازار چین متزلزل شده است و باید تغییراتی در آیفون پدید آید.

آیفون چینی / شیائومی

شیائومی 13 اولترا

بررسی وضعیت بازار چین همچنین این واقعیت را آشکار می‌کند که برندهای محلی همچون هواوی، شیائومی، ویوو و اوپو توانسته‌اند رشد قابل‌توجهی را تجربه کنند. همین نیز سبب شده که آیفون جایگاه پایین‌تری در میان کاربران چینی داشته باشد. در واقع اپل با استراتژی فعلی خود نمی‌تواند چندان در بازار چین دوام بیاورد.

جالب اینجاست که مشکل آیفون فقط به کاربران چینی محدود نمی‌شود. بررسی آمارها از کاهش ۱۳ درصدی فروش سالیانه آیفون در هند نیز خبر می‌دهد. بدین‌ترتیب بر کسی پوشیده نیست که تیم‌ کوک امسال با چالش بزرگی مواجه شده است. بررسی داده‌های Counterpoint نیز نشان می‌دهد که آیفون سال 2024 را چندان خوب در هند شروع نکرده است.

هواوی

آمار فروش آیفون در هند در طول شش هفته اول 2024 حدود ۲۴ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. این در حالی است که هواوی توانسته پس از مدت‌ها افول افزایش ۶۴ درصدی را در آمار فروش گوشی‌های خود تجربه کند.

در طول دهه گذشته چین همیشه یکی از مهمترین بازارها برای آیفون بوده است. در واقع اپل حاضر شد حتی چشم خود را روی برخی سیاست‌های سرکوب‌گرایانه دولت چین ببندد تا بتواند در این کشور حضور داشته باشد. البته نتیجه نیز برای آنها سودمند بود؛ زیرا توانستند ۲۰ درصد از کل فروش جهانی خود را در چین به‌دست آورند. هرچند حالا ظاهرا الگوی خرید کاربران چینی تغییر کرده است و آنها چندان تمایلی به‌خرید گوشی‌های بالای ۱۰۰۰ دلار ندارند.

از طرفی برندهای مختلف چینی می‌توانند امکانات جذاب گوشی‌های پرچمدار را با قیمت حدود ۸۰۰ دلار و حتی کمتر به کاربران ارائه دهند. از طرف دیگر ظاهرا موضوع وفاداری به‌ برند برای کاربران مهم شده است. هواوی توانست پس از مدت‌ها گوشی‌های موفق سری میت 60 را با پشتیبانی از شبکه 5G عرضه کند. این گوشی‌ها سبب شده‌اند که کاربران مجدد دید مثبتی به هواوی داشته باشند. در واقع کاربران پیشین هواوی در حال بازگشت به این برند هستند.

هواوی

هواوی میت 60 پرو پلاس

به بیانی دیگر می‌توان گفت که میزان وفاداری به برند هواوی در میان کاربران چینی افزایش یافته است و همین آیفون را با مشکل مواجه می‌کند. البته نمی‌توان گفت که اپل به‌طورکلی جایگاه خود را در چین از دست داده و با بحرانی بسیار شدید مواجه است. چراکه این شرکت هنوز سهمی ۱۵.۷ درصدی از این بازار بزرگ دارد. اما نباید فراموش کرد که این میزان در سال گذشته ‍۱۹ درصد بوده است و ممکن است در سال آتی شرایط بدتر هم بشود.

در صورتی که اپل استراتژی‌های فعلی خود را تغییر دهد، ممکن است بتواند با وجود رقابت شدید جایگاه پیشین خود را به‌دست آورد. در غیر این‌صورت سایر برندهای چینی به‌تدریج جایگاه آيفون را تصاحب خواهند کرد و این موضوع یک شکست بزرگ برای اپل خواهد بود. آیا اپل می‌تواند با معرفی گوشی پرچمدار آيفون 16 پرو مکس شرایط را به‌نفع خود تغییر دهد؟

بیشتر بخوانید:
جدیدترین شایعات آیفون ۱۶ پرو؛ حافظه ۲ ترابایتی، رنگ‌های جدید و باتری قوی‌تر ۵ قابلیت هوش مصنوعی آیفون ۱۶ که می‌توانند گلکسی اس ۲۴ را به چالش بکشند چینی‌ها به‌زودی خاص ترین گوشی تاشو جهان را می‌سازند دوربین هواوی میت ۶۰ پرو پلاس، در صدر جدول آزمون دگزومارک قرار گرفت آیا سیستم عامل هارمونی او اس هواوی می‌تواند اندروید و آی او اس را به چالش بکشد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*