سازه های قطب جنوب

ربات زیردریایی پس از کشف سازه های غول پیکر زیر یخ‌ های قطب جنوب ناپدید شد

یک ربات زیردریایی پیشرفته پس از بررسی حفره عظیمی در زیر یخ های قطب جنوب و کشف سازه های غول پیکر ناپدید شده است و هیچ اثری از آن نیست.

این روزها بسیاری از دانشمندان تاکید دارند که بحران تغییرات اقلیمی آغاز شده است و می‌تواند به یک فاجعه انسانی ختم شود. به‌همین‌خاطر باید نقاط حیاتی را تحت نظر داشت تا خطر از آستانه مشخصی نگذرد و به تغییرات غیرقابل بازگشت منجر نشود. در همین راستا دانشمندان مشغول بررسی یخ های قطب جنوب بودند که با سازه های غول پیکر عجیب مواجه شدند.

چیزی در سازه های غول پیکر زیر یخ های قطب جنوب ربات زیردریایی را اسیر کرده است

سازه های قطب جنوب

طبیعتا امکان بررسی دقیق وضعیت سکوهای یخی قطب جنوب به‌صورت انسانی وجود ندارد. به‌همین‌خاطر پژوهشگران از یک ربات زیردریایی پیشرفته به‌نام RAN برای کاوش در سکوهای یخی داتسون (واقع در منطقه غرب قطب جنوب) استفاده کردند. دانشمندان امیدوار بودند که RAN با استفاده از سونار نقشه دقیقی از منطقه ارائه دهد.

دکتر آنا والین، استاد اقیانوس‌شناسی دانشگاه گوتنبرگ گفت که آنها ابدا انتظار کشف سازه های غول پیکر را زیر یخ های قطب جنوب نداشتند. در واقع پیشتر دانشمندان از داده‌های ماهواره‌ای برای مشاهده تغییرات یخچال‌های قطبی استفاده کرده بودند؛ اما کسی از وضعیت زیر یخ‌ها اطلاعی نداشت. گویی که دانشمندان می‌خواستند برای اولین‌بار نیمه تاریک ماه را ببینند.

به‌همین‌خاطر ماموریت RAN در سال ۲۰۲۲ آغاز شد. ربات زیردریایی توانست ۱۰۰۰ کیلومتر را به‌صورت رفت و برگشت در زیر یخ‌ های قطب جنوب طی کند. در طول همین ماموریت‌ها بود که دانشمندان متوجه وجود یک حفره بزرگ شدند. همچنین داده‌های ارسالی توسط RAN نشان داد که زیر یخچال‌ها الگوهای عجیبی از قله و دره وجود دارد. قله‌ها بسیار تیزتر از حالت عادی بودند و با فرسایش ایجاد شده توسط جریان آب چندان همخوانی نداشتند.

ربات زیردریایی

همچنین در برخی مناطق تا ۴۰۰ متر چیزی شبیه شن‌های صحرا مشاهده می‌شد. تحلیل اولیه دانشمندان نشان می‌دهد که این سازه های غول‌ پیکر عجیب در زیر یخ های قطب جنوب به‌خاطر حرکت کره زمین و جریان‌های مختلف آبی ایجاد شده‌اند. در نهایت دانشمندان تصمیم گرفتند RAN را به داخل حفره عجیب زیر یخ ها بفرستند تا شرایط را بررسی کند. ربات زیردریایی پیشرفته توانست تا ۱۷ کیلومتر داخل حفره شود.

هرچند که متاسفانه RAN دیگر نتوانست به سطح آب باز گردد و احتمال می‌ورد که زیر یخچال طبیعی روز رستاخیز گرفتار شده باشد. البته RAN در طول ماموریت‌های خود به‌صورت مستمر به پژوهشگران در ارتباط نبود، بلکه از یک مسیر برنامه‌ریزی شده پیروی می‌کرد. همچنین سیستم‌های مسیریابی پیشرفته RAN به او اجازه می‌دادند که از سازه های غول پیکر زیر یخ های قطب جنوب گذر کرده و مجدد به سطح آب بازگردد.

با همه اینها پس از انجام ماموریت‌های موفق پرتعداد، ربات زیردریایی نتوانست در محل از پیش تعیین‌شده حاضر شود. پژوهشگران نیز با استفاده از تجهیزات آکوستیک، پهپادهای مختلف و هلیکوپتر سعی کردند موقعیت RAN را پیدا کنند؛ اما متاسفانه در این زمینه موفق نبوده‌اند.

سازه های قطب جنوب

تلاش دانشمندان برای پیدا کردن ربات زیردریایی مثل تلاش برای پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه است. با این تفاوت که حتی نمی‌دانید انبار کاه کجا قرار دارد. در این لحظه دانشمندان اطمینان دارند که باتری‌های RAN تمام شده است و احتمال ندارد جان سالم به‌در برد. هیچکس نمی‌داند چه اتفاقی در سازه های غول‌ پیکر زیر یخ های قطب جنوب برای این ربات زیردریایی رخ داده است، اما هرچه بوده اجازه نداده که ربات از حفره خارج شود.

شاید این اتفاق پایان کار RAN باشد؛ اما پایان تلاش‌های دانشمندان برای شناسایی و کشف سازه های عجیب قطب جنوب نیست. دانشمندان امیدوار هستند که پس از به‌کارگیری یک ربات زیردریایی جدید با دست پر بازگردند و در صدر اخبار علمی رسانه‌های جهان قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:
کشف یک هرم مرموز و شگفت انگیز زیر برف‌های قطب جنوب فاجعه در قطب جنوب: میزان یخ‌های آب شده، فراتر از حد تصور است معمای یخچال خونین قطب جنوب، پدیده مرموز ریزش خون از یخ‌های قطبی حل شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*