اساسی‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو

با 10 مورد از اساسی‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو آشنا شوید

سرانجام اندروید جدید گوگل رونمایی شد. به همین بهانه در این مقاله قصد داریم 10 مورد از اساسی‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو (Android 8 Oreo) را به شما معرفی کنیم.

گوگل شب گذشته رسما از نسخه جدید پلتفرم موبایلی خود، اندروید 8 اوریو رونمایی کرد که شامل ویژگی‌های جذاب و خوبی از هر نظر برای دیوایس‌ها است. به همین بهانه ما قصد داریم در این مطلب شما را با تمامی ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو که در نخستین نسخه رسمی آن قابل استفاده است، آشنا کنیم. برخی از این قابلیت‌ها شاید کوچک باشند، اما قطعا مفید و مهم هستند. به طور مثال برخی از آن‌ها به بهبود عمر باتری دیوایس شما منجر می‌شوند و برخی نظیر “Ambient Screen” به طور کلی بازی را تغییر می‌دهند! در ادامه با ما همراه باشید.

مهم‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو

10. نوتیفیکیشن نقطه‌ها (Notification Dots)

اساسی‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو

زمانی که شما راه زیادی ندارید تا نوتیفیکیشن‌های به‌روزرسانی برنامه‌ها و به‌روزرسانی داخلی آن‌ها را دریافت کنید، نوتیفیکیشن نقطه‌ها به کمک شما می‌آیند. این نقطه‌ها بر روی اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهید اطلاعات جدیدشان برای شما به نمایش درآیند، قرار خواهند گرفت. رنگ آن‌ها نیز به صورت خودکار مبتنی بر آیکونی که در حال استراحت است،‌ انتخاب می‌شود.

9. آیکون‌های انطباقی (Adaptive Icons)

اساسی‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو

تولیدکنندگان دیوایس‌ها می‌توانند یکی از چندین اشکال مختلف را انتخاب کرده تا آیکون مد نظر آن‌ها به آن شکل نمایش داده شود. علاوه بر حالت پیشفرض مربعی شکل، در اینجا چند حالت پس زمینه‌ای، دایره‌ای، مستطیل عمودی و یا مستطیل افقی نیز وجود دارد. در اینجا همچنین گزینه‌ای برای اضافه کردن افکت “Dog Ear” یا گوش سگ وجود دارد که به قسمت بالای سمت راست یک شکل مربع و یا مستطیل اضافه می‌شود.

همراه با این آیکون‌های انطباقی، امید است اپلیکیشن‌های اندرویدی در حول یک صفحه کمی منسجم‌تر از گذشته باشند. این آیکون‌ها دیوایس‌های اندرویدی را زیبا‌تر از گذشته می‌سازند.

8. ایموجی‌های جدید

اساسی‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو

شاید همراه با برخی از ایموجی‌های تازه اضافه شده نتوان احساسات را به شکل بهتری بروز داد، اما وجود اشکال جدید برای استفاده در مکالمات با دوستانتان خالی از لطف نیست. در این به‌روزرسانی 60 ایموجی جدید افزوده شده است که اجازه می‌دهد در سراسر اینترنت از آن‌ها استفاده کنید.

7. سنجاق شرتکات داخل اپلیکیشن

یکی از جذاب‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو قابلیت سنجاق کردن شرتکات‌های داخل اپلیکیشن‌ها است. توسعه دهندگان قابلیتی را در اختیار خواهند داشت که به کاربران اجازه می‌دهد یک صفحه مشخص را برای دسترسی آسان‌تر در یک اپلیکیشن سنجاب کنند. به طور مثال در یک اپلیکیشن چت،‌کاربران می‌تواند یک دیالوگ چت خود را در بالای تمامی دیالوگ‌های موجود در صفحه سنجاق کند. آنوقت شرتکات پین شده، در صفحه هوم گوشی نیز همانند یک اپلیکیشن رویت خواهد شد.

6. تنظیمات وای فای

این آپدیت همچنین بهبودهایی را نیز در بخش وای فای و عملکرد آن اعمال می‌کند. این می‌تواند شامل آیتم‌های زیر باشد که توسط گوگل اعلام شده‌اند:

  • بهبود پایداری و قابلیت اطمینان
  • یک رابط کاربری خواناتر
  • یک منو تنظیمات وای فای یکپارچه
  • در دیوایس‌های سازگار، فعال سازی خودکار وای فای زمانی که یک شبکه ذخیره شده با کیفیت بالایی در مجاورت کاربر است

5. فونت‌های قابل دانلود

اساسی‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو

هرچند فونت‌های قابل دانلود همگی به شکل آزادانه‌ای در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرند، اما این قابلیت به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های خود را بدون پکیج فونت داخلی عرضه کنند. سپس دانلود‌ها می‌تواند توسط یک سرویس اشتراک گذاری و با پشتیبانی از کتابخوانه انجام شود.

این قابلیت همچنین مناسب ایموجی‌ها است که باعث می‌شود کاربر آن‌ها را از فضای ابری دریافت و در سیستم خود بارگذاری کند. فونت‌ها هم اکنون پشتیبانی کاملی از انواع منابع دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در طرح بندی‌های XML نیز مورد استفاده قرار گیرند.

4. افزایش عمر باتری (قسمت 1)

اساسی‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو

همراه با اعمال محدودیت‌های اندروید در پس زمینه، کاربران می‌توانند حداقل به‌روزرسانی‌ها را از اپلیکیشن‌های پس زمینه‌ای که بودنشان ضروری است دریافت کنند. تنها سرویس‌های گوگل پلی هستند که در پس زمینه مشغول به کارند و سایر اپلیکیشن‌ها برای فعالیت درخواستی را ارسال می‌کنند.

3. افزایش عمر باتری (قسمت 2)

علاوه بر محدودیت‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، قابلیتی به نام “Background Execution Limits” نیز به اندروید 8 اوریو افزوده شده است که شاید مهم‌ترین نقش را در حفظ هرچه بیشتر شارژ باتری گوشی شما ایفا کند. حال اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه فعالیت می‌کنند نیز با محدودیت‌هایی شامل اینکه چگونه می‌توانند به سرویس‌های پس زمینه دسترسی داشته باشند همراه خواهند بود.

به صورت خودکار محدودیت‌هایی در قابلیت Background Execution Limits اندروید 8 اوریو اعمال شده است. کاربران نسخه 7 اندروید می‌توانند به صورت دستی این تنظیمات را فعال کنند.

2. صفحه همیشه روشن (Ambient Display)

اساسی‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو

همراه با صفحه همیشه روشن، کاربران نوتیفیکیشن‌های دریافتی در برخی از اپلیکیشن‌های خاص را می‌توانند مشاهده کنند. این نوتیفیکیشن‌ها با فونت‌هایی درشت‌تر از حالت استاندارد همراه با هایلایتی از نام اپلیکیشن و دسترسی سریع به آن‌ها قابل رویت هستند.

1. طیف رنگ وسیع

اساسی‌ترین ویژگی های جدید اندروید 8 اوریو

تصویر زیر باید به رنگ نارنجی (یا قرمز، بسته به دریافتی مغز شما) به نظر برسد؛ مگر اینکه شما یک نمایشگر رنگی DCI-P3‌ در دستگاهتان داشته باشید. اگر نمایشگر دیوایس شما از طیف رنگ وسیعی پشتیبانی کند، شما یک شکل را درون باکس مشاهده خواهید کرد. اگر آن شکل را دیدید، دیوایس شما قادر به استفاده از این قابلیت جذاب به کار رفته در اندروید اوریو است.

البته جدای این قابلیت‌ها، اندروید 8 از امکانات دیگری نظیر تصویر در تصویر، دسته بندی نوتیفیکیشن‌ها، حالت شب و غیره نیز برخوردار است، اما ما سعی کردیم در این مقاله 10 مورد از اساسی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم. طی روزهای آینده بیشتر در مورد نسخه جدید اندروید صحبت خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*