تلگرام

تلگرام در ایران فیلتر شد؛ قطعی تلگرام در سراسر کشور (11 اردیبهشت 1397)

سرانجام تلگرام در ایران فیلتر شد. از نخستین ساعات بامداد سه شنبه 11 اردیبهشت 1397، اپلیکیشن پیام رسان Telegram بر روی تمامی اپراتورهای تلفن همراه و سرویس‌دهنده‌های اینترنت ثابت کشور فیلتر شد.

عصر روز گذشته (دوشنبه 10 اردیبهشت 1397) بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به کلیه ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی از جمله اپراتورهای تلفن همراه و سرویس‌دهنده‌های اینترنت ثابت دستور داد تا نسبت به مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام کنند. طبق این دستور، اپلیکیشن Telegram باید به نحوی فیلتر شود که این شبکه با هیچ نرم افزاری، اعم از فیلترشکن و نظایر آن در کشور قابل دسترس نباشد.

حوالی ساعت 1 و 20 دقیقه بامداد بود که سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، فیلترینگ تلگرام در ایران آغاز شد. در ابتدا این اپلیکیشن بر روی ایرانسل فیلتر شد و سپس نوبت به رایتل و همراه اول رسید تا در گام اول این پیام رسان روسی در اپراتورهای تلفن همراه مسدود شود.

فیلتر تلگرام به سرویس‌دهنده‌های اینترنت ثابت رسید

در قدم بعدی نوبت به سرویس‌دهنده‌های اینترنت ثابت رسید و تلگرام برای کاربران اینترنت مخابرات نیز فیلتر شد. اکنون دیگر این اپلیکیشن پیام رسان به طور کامل و بر روی تمامی سرویس‌های اینترنتی مسدود شده است و دسترسی به آن برای کاربران ممکن نیست. البته قابل ذکر است که فرایند فیلترینگ به مرور در نقاط مختلف کشور اجرایی می‌شود و شاید در برخی از شهرها کاربران هنوز به Telegram دسترسی داشته باشند، اما خیلی زود این پیام رسان روسی در سراسر کشور مسدود خواهد شد.

نکته دیگر این که طبق حکم قضایی صادر شده، تلگرام باید به گونه‌ای فیلتر شود که حتی با فیلترشکن هم امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد، اما در حال حاضر کاربران می‌توانند با نرم افزارهای تغییر آی پی و فیلترشکن‌ها این اپلیکیشن پیام رسان را باز کنند.