اینترنت ایرانی

سردار جلالی از امکان راه‌اندازی اینترنت ایرانی اسلامی خبر داد

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت برای حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی، ارائه خدمات و جلوگیری از احتمال قطعی اینترنت از سوی آمریکا می‌توانیم اینترنت ایرانی اسلامی داشته باشیم.

در روز گذشته نشست مشترکی با حضور هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری برگزار شد که سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص موضوع‌های مطرح شده در این نشست به خبرنگاران عنوان کرد دغدغه‌ها، مطالبه‌ها و نگرانی‌های مردمی پیرامون حوزه فضای مجازی از سوی دبیرخانه خبرگان و کمیسیون‌های ذی‌ربط در این جلسه جمع‌بندی و تبیین شد. در این نشست برخی از مسئولان نیز مسائل حوزه مجازی را تشریح کردند.

سردار جلالی افزود بسیاری از نمایندگان این نشست در خصوص نبودن کنترل و تسلط دستگاه‌های داخلی بر شبکه های اجتماعی، تهدیدها و نفوذهایی که از سوی شبکه‌های اجتماعی خارجی علیه ایران وجود دارد ابراز نگرانی کردند. من نیز به اقدام‌های موفقی که از الگوی حکمرانی بر فضای مجازی در کشور‌های دیگر ایجاد شده است و در حوزه مسئولیت من قرار داشت، اشاره کردم. همچنین در این نشست آسیب‌ها و تهدید‌های این حوزه علیه امنیت ملی بررسی شد.

اینترنت ایرانی

راه‌اندازی اینترنت ایرانی اسلامی

سردار جلالی در ادامه عنوان کرد در کشورمان می‌توانیم اینترنت ایرانی اسلامی راه‌اندازی کنیم. بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله چینی‌ها برای کشورشان حریم زیرساختی، موضوعی و معنوی تعریف کرده‌اند و برای ایران نیز چنین اقدامی یک ضرورت جدی و اساسی محسوب می‌شود که برای ایجاد آن باید به طور جدی فعالیت‌هایی انجام شود. رئیس سازمان پدافند غیرعامل پس از اینترنت ایرانی به طرح تولید گوشی های ملی برای مسئولان کشور نیز اشاره کرد و گفت در حال حاضر گوشی های هوشمند وسیله‌ای برای توسعه شبکه‌ های اجتماعی و فضای سایبری محسوب می‌شوند و به همین دلیل خطرهای آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

اینترنت ایرانی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص خطرهای گوشی های هوشمند عنوان کرد:

خطرهای گوشی های هوشمند می‌تواند از نظر قدرت پردازش، قابلیت‌ها و دسترسی‌ها با کامپیوترهای بسیار بزرگ قدیمی مقایسه شود و اگر به قابلیت‌های گوشی‌ها توجه نشود مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر شبکه‌ های اجتماعی به واسطه گوشی های هوشمند توسعه پیدا می‌کنند و کارکردهای آن نسبت به گذشته بسیار متنوع، جدی و اساسی‌تر شده است. به همین دلیل سه نمونه و الگوی اولیه از گوشی هوشمند ملی و بومی در صنایع دفاعی ایران تولید و در اختیار بخش دفاعی کشور قرار گرفته است. پس از سرمایه‌گذاری‌های داخلی در بخش‌های غیر دفاعی این گوشی های هوشمند ملی در مسیر صنعتی و تولید بومی قرار خواهند گرفت. البته ما آمادگی داریم این گوشی ها را در اختیار مسئولان قرار دهیم، اما در حال حاضر فقط بخش‌های دفاعی از آن استفاده می‌کنند.

قطع احتمالی اینترنت

سردار جلالی در خصوص آمادگی ایران برای قطع احتمالی اینترنت از سوی آمریکا گفت آمریکا برای تهدیدهای خود از شبکه‌ های اجتماعی و اینترنت استفاده می‌کند و امکان قطعی آن وجود نخواهد داشت و آمریکا امتیاز خود را از دست نمی‌دهد. البته ممکن است تحریم‌ها در حوزه خدماتی و سرویس‌دهی شبکه اینترنت توسعه پیدا کند و ما به همین دلیل قادر نباشیم از تمامی ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. از این رو شورای عالی فضای مجازی تدبیر کرده است با گسترش شبکه ملی اطلاعات برای اینترنت جایگزین مناسبی پیدا کنیم تا در شرایط تحریم دچار مشکل نشویم.

اینترنت ایرانی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه افزود برای گسترش شبکه ملی اطلاعات به این سازمان ماموریتی داده شد تا کارکردها و قابلیت‌های شبکه ملی اطلاعات در حوزه‌هایی چون بانک‌ها، حوزه انرژی، ارتباطات، حمل و نقل و سایر عرصه‌ها را به صورت مرحله‌ای ارزیابی کنیم. در همین رابطه از ابتدای مهرماه رزمایش‌ها و آزمون‌های تخصصی را انجام داده‌ایم و بیش از 40 رزمایش برگزار شده است. سردار جلالی در پایان خاطرنشان کرد نتایج قطعی مربوط به آزمون‌ها و رزمایش‌های شبکه ملی اطلاعات را طبق برنامه و با هماهنگی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی ارزیابی می‌کنیم تا مشکلات آن مشخص شده و با نحوه برطرف کردن آن‌ها آشنا شویم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. بهتر از این نمیشه دیگه , میخوان رویه اینترنت هم حجاب بزارن. ولی اینو نمیدونن ایرانی جماعت زیر این حرفا نمیره تا دلتون بخواد فیلتر و اسلامی کنید مهم نی , ایرانی جماعت ترفند دور زدنشون دستشونه :))

  2. جدای از این حرفها من تو این موندم که چرا یک فرد نظامی باید در مورد اینترنت یا هر مسئله فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی اظهار نظر کنه و یا دستوری در این رابطه بده.

  3. تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف
    مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی
    اینترنت ملّی یک کلمه است که لازمه‌اش خودکفایی [0 تا 100] در تولید هزاران محصول دانش‌بنیان است:
    1. نرم‌افزار (زبان برنامه‌نویسی ملّی، هوش مصنوعی و…)
    2. سخت‌افزار (GPS ،CPU و…) که برای تولیدش خودکفایی در ابررساناها تا نانومواد لازمه

  4. درود بر این سردار عزیز و با حکمت

  5. امیدوارم این یکی رو قسر در بریم😊

  6. فقط خدا میدونه چه چیز چرتی قراره باشه😂

  7. اسلامی دیگه چرا ؟

  8. هیچ وقت اینترنت را قطع نخواهند کرد. این ادعا یک دروغ بزرگه، درباره مردم چی فکر میکنید؟

  9. فقط همینو کم داشتیم

  10. چه لزومی داره همیشه بگیم ایرانی اسلامی. واقعا چرا ؟

  11. در حال حاظر اینترنت اسرائیلی صهیونیستیه؟؟؟؟ که شما می خوای ایرانی اسلامیش کنی؟؟؟؟

    باید گریست

    با سپاس