ماسک تنفسی

انواع ماسک تنفسی ، کاربردها و مدت زمان مفید استفاده

با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، اهمیت استفاده از ماسک تنفسی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است، اما کدام نوع ماسک مفید است و هر کدام چه نوع کاربردی دارند؟

با شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر کرونا و آنفلوانزا نیاز به ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بیش از پیش ضروری می‌شود، اما در این مواقع کدام نوع ماسک تاثیر بیشتری دارد؟ آیا می‌توان از هر نوع ماسکی برای جلوگیری از سرایت بیماری استفاده کرد؟ از این رو قصد داریم در ادامه شما را با انواع ماسک و کاربردهای آنها آشنا کنیم.

انواع ماسک تنفسی

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به ویروس‌های خطرناک چون کرونا عنوان کرد ماسک‌های تنفسی در دو نوع پزشکی و غیر پزشکی وجود دارند که نوع پزشکی به 3 قسمت تقسیم می‌شود؛ نوع معمولی آن را با نام ماسک جراحی می‌شناسند. نوع دوم ماسک پلاسما است که به دو صورت فیلتردار و بدون فیلتر وجود دارد. وی افزود ماسک پلاسما قادر است ذرات بالای 5 میکرون را تا حدود 80 درصد جلوگیری کند. نوع سوم ماسک‌های پزشکی، ماسک N95 است که می‌تواند تا 95 درصد از ورود ذرات میکروبی جلوگیری کند و به همین دلیل در زمان شیوع بیماری خطرناک به مردم پیشنهاد می‌کنیم از ماسک N95 یا N100 استفاده کنند.

انواع ماسک تنفسی و کاربردهای آنها

نوع ماسککاراییسایر ویژگی‌ها
FFP180 درصد
FFP294 درصدحذف آیروسل‌های روغنی
FFP399 درصدحذف آیروسل‌های روغنی، حفاظت قابل قبول در برابر بیوآیروسل
N9595 درصدحفاظت مطلوب در مطلوب بیوآیروسل
N9999 درصدحفاظت قابل قبول در برابر بیوآیروسل
N10099.97 درصدحفاظت قابل قبول در برابر بیوآیروسل

چه زمانی باید ماسک‌ها را تعویض کرد؟

راندمان ماسک تنفسی که ذرات را جمع‌آوری می‌کنند به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند و همچنین با گذشت زمان تنفس با آنها سخت‌تر خواهد شد. از این رو اگر از این ماسک‌ها برای حفاظت در برابر آلاینده‌های شیمایی استفاده می‌کنید، این امکان وجود دارد تا هنگامی که تنفس برایتان آسان است، از آنها همچنان استفاده کنید، اما اگر از آنها برای کنترل بیوآیروسل‌ها استفاده خواهید کرد، پس از هر بار استفاده می‌بایست آنها را دور انداخته و از یک ماسک جدید استفاده کنید.

باید این نکته را در نظر بگیرد که همانطور اشاره شد هر ماسک دارای عمر محدودی بوده و پس از تعویض باید به درستی معدوم‌سازی شود؛ برای انجام این کار ماسک را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سر آن را به خوبی گره بزنید؛ سپس آن را در سطل آشغال بی‌اندازید.

همچنین بخوانید:

چه کسانی از کرونا می‌میرند؟

علائم بیماری کروناویروس و تفاوت آن با سرماخوردگی و آنفولانزا

کروناویروس چگونه منتقل می‌شود؟

راه‌های پیشگیری از کروناویروس را بشناسید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*