سونی اکسپریا ایکس زد پرو

سونی اکسپریا ایکس زد پرو ؛ طراحی، مشخصات، ویژگی‌ها و هر آنچه می‌دانیم

سونی اکسپریا ایکس زد پرو (Sony Xperia XZ Pro)، پرچمدار بعدی سونی خواهد بود که در MWC 2018 معرفی می‌شود. به همین بهانه، در ادامه به بررسی شایعات پیرامون گوشی جدید سونی می‌پردازیم.

سونی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید تلفن های هوشمند، عملکرد مناسبی در بازار بسیار نوسانی اندروید نداشته است. اما این موضوع باعث توقف ژاپنی‌ها نشده و سازندگان، گوشی های مختلفی را به سبد محصولات خود اضافه کرده‌اند که بعضا تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است. پشتیبانی نرم افزاری فوق‌العاده و تلاش مداوم سبب شده تا طرفداران و کاربران وفادار به این برند ژاپنی، هنوز هم در انتظار محصولات جدید این کمپانی باشند.

با نزدیک شدن به کنگره جهانی موبایل 2018، شایعات در رابطه با محصولات آینده این کمپانی بزرگ نیز با سرعت بیشتری در حال انتشار بوده و گفته می‌شود پرچمدار جدید آنها با نام سونی اکسپریا ایکس زد پرو به صورت رسمی معرفی خواهد شد. به نظر می‌رسد این گوشی جدید با گذشته تفاوتی زیادی داشته و محصولی ارزشمند است. اما آیا سونی با عرضه این تلفن هوشمند می‌تواند موقعیت از دست رفته خود در بازار را مجددا به دست آورد؟

سونی اکسپریا ایکس زد پرو

طراحی

خبر روی آوردن سونی به عرضه گوشی های بدون حاشیه، موضوع جدیدی نیست، اما سال گذشته و کمی عقب‌تر از آن هم ما شاهد انتشار چنین اطلاعاتی بوده‌ایم. خوشبختانه حالا که بسیاری از سازندگان در حال تولید گوشی های خود با نمایشگر کم‌حاشیه هستند، احتمال ورود سونی به این بازی، بیشتر از قبل بوده و حالا زمانی‌ست که مدیران باید تصمیم خود را بگیرند.

این‌که بگوییم محصولات سونی به یک بازطراحی نیاز دارند، کمی بی‌معنی‌ست. ما نمی‌خواهیم بگوییم سونی در رویکرد خود برای طراحی محصولات تنبل است، اما چندین سال است که سونی از یک طراحی مشابه برای اسمارت فون های خود استفاده می‌کند. اگر این‌بار همه‌چیز تغییر کند، 2018 سال بسیار خوبی برای سونی و طرفداران آن خواهد بود.

به هر حال، سونی باید حاشیه‌های صفحه که در تصاویر ضمیمه‌شده می‌بینید را حذف کند!

گفته می‌شود سونی باز هم پرچمدار جدید خود را با توانایی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار تولید خواهد کرد. سونی از اولین شرکت‌هایی بود که تلفن های هوشمندش را با چنین استانداردهایی تولید کرد. به همین جهت، احتمالا این خبر که سازندگان هنوز در حال دنبال کردن تصمیمات قبلی خود هستند، خوشحال‌کننده باشد.

صفحه نمایش

اخیرا شایعات بسیار جذابی منتشر شده است که از احتمال عرضه یک پرچمدار جدید از سری اکسپریا با نمایشگر اولد و 4K خبر دارد؛ چیزی که پیش‌تر در دنیای تلفن های هوشمند ندیده بودیم. با تکیه بر تصویری از مشخصات فنی یکی از محصولات این کمپانی ژاپنی، به نظر می‌رسد سونی اکسپریا ایکس زد پرو به چنین نمایشگری تجهیز می‌شود. به علاوه، انتشار اطلاعاتی از لیست مشاغل سونی برای پیاده‌سازی پنل‌های اولد روی گوشی های موبایل، تلاش این شرکت برای غافلگیر کردن کاربران را نشان می‌دهد.

پیش‌تر یکی از مدیران سونی با نام هیتوشی اوساوا (Hitoshi Osawa) اعلام کرده بود: “تمام چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما مشغول سرمایه‌گذاری روی نمایشگرهای اولد هستیم و به زودی شما نمایشگرهای 4K با ماتریس‌های اولد را روی گوشی های موبایل که تا به امروز وجود نداشته‌اند، می‌بینید. قدم بعدی، 4K OLED است و شما ناامید نخواهید شد.”

اگرچه ما مطمئنیم برای بهبود کیفیت نمایشگرها و ارتقا آنها گزینه‌های متعددی پیش روی سونی هست، اما دلایلی وجود دارد که مشخص می‌کند چرا خبری از نمایشگر 4K OLED در کنگره جهانی موبایل 2018 نخواهد بود. اصلی‌ترین دلیل این است که تاکنون هرگز موبایلی با نمایشگر اولد توسط سونی عرضه نشده است. همچنین، تا به امروز هیچ سازنده دیگری از تولید نمایشگر 4K OLED خبر نداده و تنها شایعاتی در رابطه با تلاش سامسونگ دیسپلی مبنی بر توسعه نمایشگری مشابه با تراکم 801 پیکسل در هر اینچ شنیده می‌شود. به هر صورت، ما یقین داریم کره‌ای‌ها از سری اول از این نمایشگرها برای خودشان استفاده خواهند کرد. از سوی دیگر، ال جی دیسپلی هم نمونه چنین نمایشگرهایی را برای خود دارد که البته استفاده آنها فقط به تلویزیون‌ها محدود است.

جالب است بدانید ال جی و سونی همکاری طولانی و نزدیکی در به‌کارگیری پنل‌های اولد برای تلویزیون‌های رده بالا دارند. به همین جهت، بهره‌مندی از مزایای آن برای بخش موبایل چندان غافلگیرکننده نخواهد بود.

سونی اکسپریا ایکس زد پرو

البته ما قصد نادیده گرفتن توانایی‌های این کمپانی و مهندسان آن را نداریم چرا که سونی، تنها شرکت موجود با موبایل 4K است. ما تنها می‌گوییم بهره‌گیری از نمایشگر 4K OLED در سونی اکسپریا ایکس زد پرو و نمایش آن در کنگره جهانی موبایل کمی بعید به نظر می‌رسد.

در رابطه با مشخصات، منابع مختلف از وجود نمایشگر 5.7 اینچی اولد با وضوح 4K خبر دارند. در این صورت سونی شانس غافلگیر کردن علاقه‌مندان را خواهد داشت.

دوربین

اطلاعاتی که تا به این لحظه منتشر شده، نشان می‌دهند قاب پشتی سونی اکسپریا ایکس زد پرو میزبان سیستم دوربین دوگانه، متشکل از یک سنسور 18 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.33 میکرومتر و یک سنسور 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.38 میکرومتر خواهد بود. در بخش جلویی نیز سنسوری 13 مگاپیکسلی تصاویر سلفی را با کیفیتی بالا ثبت خواهد کرد. این تمام اطلاعات موجود در رابطه با دوربین پرچمدار بعدی سونی است.

سونی اکسپریا ایکس زد پرو

آیا امسال شاهد عرضه اولین گوشی سونی با دوربین دوگانه خواهیم بود؟

بسیاری از شما می‌دانید که سونی نخستین شرکتی بود که قابلیت فیلم‌برداری صحنه آهسته با نرخ 960 فریم بر ثانیه را در گوشی های موبایل به ارمغان آورد. هرچند، در حال حاضر ما با یک کانسپت رو به رو هستیم و این ایده آن‌گونه که باید تکامل نیافته است. البته سونی تقصیری در این رابطه نداشته و علت آن، محدود بودن تکنولوژی است. در واقع سنسورهای دوربین این گوشی که به صورت دوتایی روی یکدیگر قرار گرفته‌اند، تنها اجازه ضبط بسیار کوتاه ویدیوها با چنین نرخ فریم بالایی را می‌دهند.

بدون شک، سامسونگ با سنسور سه‌لایه جدید خود از سری ISOCELL Bright و توانایی ضبط ویدیوهای فول اچ دی با نرخ 480 فریم بر ثانیه، رقیبی جدی برای سونی خواهد بود.

اگرچه ما اطلاعات زیادی در رابطه با دوربین سونی اکسپریا ایکس زد پرو نداریم، اما احتمالا سونی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنسورهای دوربین در جهان، در این زمینه مغلوب سامسونگ نخواهد شد.

سونی اکسپریا ایکس زد پرو

سخت افزار

در این مقطع، اگر سونی می‌خواهد که در برابر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد، باید از بهترین سخت افزار موجود استفاده کند. خوشبختانه بسیاری از منابع می‌گویند این همان راهی‌ست که سونی انتخاب کرده است.

بنا بر اطلاعات موجود، تراشه قدرتمند اسنپدراگون 845 قدرت‌بخش سونی اکسپریا ایکس زد پرو خواهد بود. هرچند، گفته می‌شود سری اول از این تراشه سهم سامسونگ و گوشی های سری گلکسی S9 است. در این صورت احتمالا سونی برای استفاده از SD845، گوشی های خود را کمی دیرتر از سامی عرضه خواهد کرد.

متاسفانه، این موردی معمول در رابطه با محصولات سونی و عدم عرضه گوشی های هوشمند آن با فاصله‌ای کوتاه از معرفی است.

علاوه بر این تراشه، گوشی جدید سونی با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت که هوشمندانه به نظر می‌رسد. هرچند، احتمالا گلکسی S9 نیز با همین پیکربندی سخت افزاری پیش روی پرچمدار ژاپنی‌ها قد علم خواهد کرد.

در نهایت، یک باتری 3 هزار و 420 میلی‌آمپر ساعتی نیروی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. با این ظرفیت، کاربران با یک بار شارژ باتری، یک روز یا بیشتر از آن استفاده خواهند کرد. ما امیدواریم مدیران سیستم شارژ بی سیم را نیز برای این گوشی در نظر بگیرند.

سونی اکسپریا ایکس زد پرو

قیمت و زمان عرضه

سونی نیز همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، در کنگره جهانی موبایل 2018 حاضر خواهد شد و احتمالا در کنفرانسی که 26 فوریه (7 اسفند) برگزار می‌شود، بسیاری از کاربران را غافلگیر خواهد کرد.

معمولا کمپانی سونی پرچمداران جدید از سری اکسپریا را با فاصله‌ای نسبتا زیاد از زمان معرفی روانه بازار می‌کند. به همین دلیل در بهترین سناریو، طرفداران باید یک ماه در انتظار اکسپریا XZ پرو باشند.

قیمت موبایل جدید سونی در بازه 750 تا 850 دلاری پیش‌بینی می‌شود؛ ولی اگر سازندگان از همه این سخت افزارهای جدید استفاده کنند، ممکن است قیمت آن به 900 دلار نیز برسد. به هر صورت، این روزها پرچمداران اندرویدی با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسند.

سونی اکسپریا ایکس زد پرو

منابع مختلف می‌گویند در نمایشگاه امسال خبری از پرچمداران ال جی، هواوی و شیائومی نیست. در این صورت، توجه بسیاری از کاربران به پرچمدار 2018 سونی جلب خواهد شد.