کلسترول

معرفی روش های طبیعی برای درمان سطح کلسترول بالا

کلسترول در سطح طبیعی برای بدن مفید و حیاتی است، اما اگر میزان آن در خون بیش از حد طبیعی باشد، خطرناک بوده و می‌تواند منجر به بروز بیماری های قلبی شود.

کلسترول یک ماده چربی در خون بوده و دو نوع دارد که برای سلامت افراد باید تعادل درست میان آن‌ها برقرار باشد. لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب، به از بین بردن کلسترول اضافی از بدن کمک کرده و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد، می‌تواند باعث ایجاد کلسترول در شریان‌ها شود. پایین بودن HDL یا بالا بودن LDL، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد. کلسترول LDL ماده ای به نام پلاک را در عروق قلب ایجاد کرده و موجب لخته شدن خون و انسداد شریان‌های قلب می‌شود. این وضعیت ممکن است منجر به درد قفسه سینه یا حمله قلبی شود. کلسترول بالا معمولا به معنی مقدار بیش از حد LDL است. این شرایط علائمی ایجاد نمی‌کند، به همین خاطر بسیاری افراد از وجود آن بی‌خبرند. داشتن کلسترول بالا در مقایسه با میزان طبیعی آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر کند. در این مقاله به معرفی درمان‌های طبیعی جهت بهبود تعادل هر دو نوع کلسترول خواهیم پرداخت.

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی و مصرف مکمل‌های طبیعی ممکن است به کاهش یا کنترل سطح کلسترول در بسیاری از افراد کمک کند. تغییرات سبک زندگی زیر در کاهش خطر کلی بیماری های قلبی از طریق کاهش کلسترول و فشار خون موثر هستند:

ورزش کردن

کلسترول و ورزش کردن

انجام فعالیت بدنی و ورزش کردن یک روش مناسب برای کاهش کلسترول LDL و خطر کلی فرد در مورد ابتلا به بیماری های قلبی است. در حالت کلی، افراد باید حداقل 5 روز در هفته روزی 30 دقیقه یا 2.5 ساعت در هفته ورزش کنند. توجه داشته باشید که ورزش کردن می‌تواند به بهبود سلامتی کمک کند، اما اگر فردی به بیماری قلبی یا سایر شرایط سلامتی مبتلا باشد، باید پیش از ورزش کردن با پزشک خود صحبت کند.

مصرف مواد غذایی مفید برای قلب

میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و لبنیات جزء مواد غذایی سالم هستند. با این وجود، مصرف چربی‌های خوب برای سلامت قلب و کلسترول هم مهم است. رژیم غذایی افراد باید بیشتر شامل چربی‌های اشباع نشده همانند مواد موجود در ماهی، آجیل، دانه‌ها، آووکادو و روغن‌های گیاهی باشد. این چربی‌های اشباع نشده می‌توانند موجب بهبود سلامت قلب شده و سطح کلسترول را کاهش دهند. چربی‌های اشباع شده که در بسیاری از محصولات حیوانی چرب و غذاهای فرآوری شده وجود دارد، باید کمتر از 10 درصد کالری روزانه مصرف شود. در نظر داشته باشید که باید از مصرف چربی‌های ترانس موجود در برخی غذاهای بسته‌بندی شده و سرخ شده هم اجتناب شود، زیرا بسیار مضر هستند و می‌توانند خطر ابتلا به کلسترول بالا و بیماری‌ های قلبی را افزایش دهند.

داشتن وزن مناسب

داشتن اضافه وزن، فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلسترول بالا قرار می‌دهد، به همین علت، کاهش حتی 5 یا 10 درصد از وزن هم برای بدن فواید سلامتی به همراه دارد. توجه داشته باشید که ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به از دست دادن چربی بدن و در نتیجه کاهش کلسترول فرد کمک کند. افراد باید به مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی پرداخته و از مصرف غذاهای دارای کالری بالا و فاقد مواد مغذی پرهیز کنند.

مکمل‌های طبیعی

اگرچه برخی مکمل‌های طبیعی برای مقابله با کلسترول بالا در دسترس قرار دارند، اما فقط تعداد کمی از آن‌ها به اندازه کافی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

عصاره سیر قدیمی

کلسترول و کاهش آن با مصرف سیر

سیر از زمان‌های بسیار قدیم از نظر دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت و ممکن است به کاهش کلسترول خون هم کمک کند. نتایج بررسی‌های انجام شده بر روی 39 آزمایش نشان می‌دهد که عصاره سیر قدیمی می تواند کلسترول کلی و LDL را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه دیگر هم با تایید این مطلب بیان کرد که عصاره سیر قدیمی، میزان کلسترول کلی و LDL را به ترتیب 7 و 10 درصد کاهش می‌دهد. مصرف سیر معمولا برای افراد مانعی ندارد، اما افراد باید در مورد مصرف مکمل‌های سیر با پزشک خود صحبت کنند.

دانه کتان

دانه‌های ریز کتان حاوی فیبر محلول، لیگنین و چربی‌های گیاهی امگا 3 بوده و همه این عوامل ممکن است در سلامت شریان‌ها یا سطح کلسترول خون تاثیر داشته باشند. افراد می‌توانند از این دانه‌ها در پخت و پز و تهیه اسموتی‌ها استفاده کنند. نتایج مطالعات نشان داده‌اند که مصرف نوشیدنی دانه کتان می‌تواند میزان کلسترول کلی و کلسترول LDL را به ترتیب 12 و 15 درصد کاهش دهد. نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف دانه کتان آسیاب شده به مدت یک ماه باعث کاهش 15 درصدی کلسترول LDL می‌شود. از آنجا که دانه‌های بذر کتان بسیار کوچک هستند و پوسته بیرونی سختی دارند، مصرف نوع آسیاب شده آن به جای دانه‌های کامل توصیه می‌شود، زیرا وقتی که دانه‌ها آسیاب شده باشند، بدن قادر به جذب مواد مغذی موجود در داخل آن هم خواهد بود.

فیبر محلول

بیشتر افراد به اندازه کافی فیبر مصرف نمی‌کنند، در صورتی که فیبر برای سلامت بدن و هضم غذا لازم است. بهتر است بدانید که مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر به تنهایی بهتر از رژیم غذایی کم چرب موجب کاهش کلسترول LDL می‌شود. بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، فیبر محلول کلسترول LDL را کاهش می‌دهد، در حالی که فیبر نامحلول به کاهش خطر کلی بیماری های قلبی کمک می‌کند. فیبر محلول در جو به مقدار زیادی یافت می‌شود و منابع خوب دیگر فیبر محلول هم شامل میوه، سبزیجات و حبوباتی همانند لوبیا و نخود فرنگی هستند. افراد باید مصرف نان‌های سبوس‌دار و ماکارونی خود را افزایش دهند و در مقابل مصرف دانه‌های سفید یا تصفیه شده را محدود کنند. بد نیست بدانید که مکمل‌های فیبر هم می‌توانند به افزایش جذب فیبر محلول و نامحلول کمک کنند.

میوه زالزالک

کلسترول و کاهش آن با مصرف میوه زالزالک

برخی مطالعات نشان داده‌اند که میوه زالزالک می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. صدها سال است که از برگ‌ها، میوه و گل‌های زالزالک برای معالجه مشکلات قلبی از جمله کلسترول بالا استفاده می‌شود. اگرچه مصرف میوه زالزالک می‌تواند برای کاهش سطح کلسترول خون موثر باشد، اما افراد مبتلا به کلسترول بالا یا بیماری قلبی باید قبل از مصرف آن با پزشک خود صحبت کنند.

عصاره برنج مخمر قرمز

نتایج یک مطالعه نشان داد که عصاره برنج مخمر قرمز کلسترول LDL را به میزان 22 درصد کاهش داده و کلسترول کل را هم در هر 8 هفته 15 درصد کاهش می‌دهد. با این حال، باید اطمینان حاصل کرد که مکمل‌های برنج مخمر برای مصرف موثر هستند. برخی از این محصولات حاوی ماده موثری به نام لوواستاتین هستند که در داروی کاهش دهنده کلسترول به نام هم یافت می‌شود. بنابراین، این مکمل‌ها می‌توانند همان عوارض جانبی و تداخلات دارویی لوواستاتین را ایجاد کنند. توجه داشته باشید که برخی از مکمل‌های برنج مخمر قرمز حاوی آلاینده‌هایی هستند که می‌توانند باعث نارسایی کلیه شوند. بهتر است بدانید که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بر روی خلوص یا کیفیت مکمل‌هایی همانند عصاره برنج مخمر قرمز نظارت نمی‌کند. بنابراین، اگر پزشک استفاده از آن را توصیه کند، فرد باید آن را از یک فروشگاه معتبر خریداری کند. بد نیست بدانید که سایر محصولات طبیعی همانند زردچوبه و گیاه مقل هم ممکن است کلسترول خون را کاهش دهند، اما مطالعات و تحقیقات در مورد آن‌ها محدود است.

هشدارهای لازم در رابطه با درمان‌های موجود

افراد باید جهت اطمینان از ایمنی و اثربخشی درمان‌ها، از پزشک خود بپرسند که کدام یک از روش‌های درمانی برای سلامتی آن‌ها مناسب‌تر است. تغییر در سبک زندگی به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای کاهش کلسترول توصیه می‌شود. با این حال، گیاهان یا مکمل‌های دیگر فقط باید با تایید پزشک استفاده شوند. در نظر داشته باشید که مکمل‌های طبیعی ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند و یا عوارض جانبی ناخواسته و خطرناکی را در برخی افراد ایجاد کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*