رمزگشایی گوشی آیفون

درگیری بین اپل و دولت آمریکا برای رمزگشایی گوشی آیفون متعلق به تروریست‌ها

رمزگشایی گوشی آیفون متعلق به یک فرد تروریست، به عقیده مقامات قضایی و دولت آمریکا، امری کاملا قانونی است. اما اپل از ترس به خطر افتادن حریم خصوصی دیگر کاربران، از آموزش کرک کردن گوشی های آیفون به دولت خودداری می‌کند.

ارتباط دونالد ترامپ با تیم کوک مدیر عامل اپل، از همان دوستانه نبود. رابطه بین این روز به روز خراب‌تر شد و به موقعیت بد امروزی رسید. حدود یک هفته پیش اعلام شد اپل از همکاری با پلیس ایالات متحده آمریکا به منظور رمزگشایی گوشی آیفون متعلق به یک تروریست خودداری کرده است. بعد از این اتفاق، رئیس جمهور کنونی آمریکا طی انتشار یک توئیت اعلام کرد دولت وی از همان ابتدا، در حال کمک به شرکت اپل برای رونق تجارتش بوده است، اما این شرکت از باز کردن قفل گوشی مربوط به آدم کش‌ها خودداری می‌کند.

در سال 2015، دادگاهی ایالتی به شرکت اپل دستور داد یک دستگاه آیفون 5c متعلق به سن برناردینو (San Bernardino) به عنوان یک آدم‌کش حرفه‌ای را رمزگشایی کند،‌ اما شرکت از انجام این کار سر باز زد. مدیران اپل عقیده داشتند اگر نرم افزار رمزگشای دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل‌های پلتفرم آی او اس، در دستان افرادی فاقد صلاحیت قرار بگیرد، حریم خصوصی دستگاه‌های موبایل آن‌ها به طور کامل زیر سوال رفته و اطلاعات خصوصی همه کاربران سراسر دنیا در معرض فاش شدن قرار خواهد گرفت. در آن زمان، دونالد ترامپ کمپین انتخاباتی خود را پیش‌ می‌برد. با توجه به این اتفاق وی اپل را بایکوت و یک گوشی سامسونگ خریداری کرد. اف بی آی در نهایت پول گزافی به شرکت Cellebrite پرداخت کرد تا قفل گوشی سن برناردینو را باز کند.

رمزگشایی رمزگشایی گوشی آیفون به کمک Cellebrite و Grayshift

یکی از دو گوشی آیفونی که پلیس آمریکا اکنون در پی رمزگشایی آن است، به محمدسعید الشمرانی، یک تبعه عربستانی، تعلق دارد. وی به جرم کشتن سه نفر در پایگاه نیروی دریایی آمریکا واقع در پنساکولا فلوریدا، تحت تعقیب قرار داشت، اما در این جریان کشته شد. رفتار وی در زمره اعمال تروریستی قلمداد شده است. به نظر می‌رسد باز کردن قفل آیفون‌ های دارای سیستم عامل آی او اس 13 تنها به دست خود اپل امکان‌پذیر است، وگرنه تا امروز، یکی از دو شرکت Cellebrite یا Grayshift این کار را برای پلیس آمریکا انجام داده بود.

رمزگشایی گوشی آیفون

بر اساس گزارش جدید بلومبرگ، شرکت Cellebrite به تازگی با انتشار آپدیتی برای ماشین رمزگشای خود به دادگاه‌های عالی رتبه اجازه می‌دهد اطلاعات مفید زیادی را از گوشی های آیفون استخراج کنند. رئیس Cellebrite با انتشار ایمیلی به مشتریان خود طی هفته گذشته اعلام کرد برای اولین مرتبه از زمان شروع به فعالیت شرکت، آن‌ها موفق به دستیابی به راهکاری برای بیرون کشیدن اطلاعات ضروری از دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل آی او اس شده‌اند. به لطف آن، تحقیقات (نیروهای امنیتی و دستگاه‌های قضایی) سرعت خواهد گرفت. در این روش، دستگاه به طور موقت جیل‌برک شده و طی زمانی کوتاه، کل فایل سیستم آن استخراج می‌شود.

در آپدیت جدید نرم افزار UFED Physical Analyzer این شرکت، از رخنه‌ای با عنوان Checkm8 استفاده شده و به تراشه آیفون‌های تولید شده بین سال 2011 الی 2017 نفوذ می‌شود. گوشی های عرضه شده در این بازه زمانی، آیفون 5 سی تا آیفون ایکس به شمار می‌روند. اگر ادعای شرکت Cellebrite درست باشد، پلیس آمریکا به زودی قادر به رمزگشایی گوشی آیفون 7 محمدسعید الشمرانی خواهد بود، هر چند از این روش نمی‌توان برای باز کردن قفل گوشی آیفون 5 این تروریست استفاده کرد. گفتنی است محمدسعید الشمرانی در زمان قرار گرفتن تحت تعقیب پلیس به ضرب گلوله کشته شد و تنها شواهد موجود برای پی بردن به اصل ماجرا، دو گوشی آیفون یافت شده از وی است.

پیش از این Cellebrite برای رمزگشایی گوشی های آیفون از روشی دیگری بهره می‌برد. بعد از اتصال ماشین رمزگشای این شرکت به یک آیفون از طریق درگاه لایتنینگ، محدودیت‌ موجود برای تعداد دفعات وارد کردن رمز به صورت اشتباه دور زده می‌شد. در ادامه ماشین می‌توانست تا زمان یافتن رمز صحیح، همه ترکیب کاراکترها را بر اساس دیکشنری پسورد در اختیارش تست کند. اپل در سیستم عامل آی او اس 12 یک حالت یو اس بی محدود شده (Restricted USB Mode) اضافه کرد؛ در صورتی که قفل گوشی یا تبلت آی او اسی طی یک ساعت اخیر باز نشده باشد، دیگر امکان اتصال دستگاه‌های جانبی به آن از طریق پورت لایتنینگ وجود نخواهد داشت.

رمزگشایی گوشی آیفون

در روش جدید Cellebrite بدون در نظر گرفتن سیستم عامل گوشی یا تبلت، مستقیما با تراشه دستگاه ارتباط برقرار می‌شود. البته همانطور که گفتیم، این راهکار فقط روی آیفون‌های قرار گرفته بین مدل‌های آیفون 5c تا آیفون X قابل اجرا است. این راهکار جدید به شدت کاربردی محسوب می‌شود. بر اساس گفته‌های نیل بروم (Neil Broom) که با مقامات قضایی در راستای بازگشایی گوشی های هوشمند متعلق به مجرمان همکاری می‌کند، راهکار جدید Cellebrite به دولت اجازه خواهد داد در مقایسه با قبل، اطلاعات بسیار زیادی از دستگاه‌های دارای رمز استخراج کند.

بر اساس یک گزارش Forbes، رقیب اصلی این شرکت یعنی Grayshift چندی پیش موفق شد با استفاده از ماشین رمزگشای خود به نام GrayKey، یک دستگاه آیفون 11 پرو مکس را کرک کند. در این گزارش ذکر شده در سال 2019، پلیس آمریکا در اوهایو در جریان تحقیقات خود از GrayKey به منظور استخراج داده از گوشی های آیفون کاملا جدید استفاده کرده است. به عنوان نمونه می‌توان به بازگشایی رمز گوشی باریس علی کوچ (Baris Ali Koch) اشاره کرد که به برادر مجرم خود اجازه داد از طریق یک پاسپورت جعلی، خاک آمریکا را ترک کند.

با وجود انتشار این گزارش‌ها، سوال اصلی اینجاست که اگر با استفاده از راهکارهای دو شرکت Cellebrite و Grayshift، که علاقه زیادی به همکاری با دولت آمریکا نشان داده‌اند، امکان کرک کردن گوشی های آیفون وجود دارد، دلیل فشار پلیس آمریکا و رئیس جمهور دونالد ترامپ روی اپل طی هفته‌های اخیر چیست؟