ویروس نیپا

شیوع ویروس نیپا در چین و شرق آسیا با نرخ مرگ‌ومیر 75 درصدی؛ همه‌گیری دیگری در راه است؟

شیوع ویروس نیپا – Nipah در چین و چند کشور جنوب شرق آسیا با نرخ مرگ و میر 75 درصدی همه را نگران کرده است. آیا همه گیری دیگری در راه است؟

یک ویروس خطرناک دیگر در شرق و جنوب شرق آسیا مانند کشورهای چین و هند شیوع پیدا کرده که موجب نگرانی شده است. این ویروس کشنده که مانند کروناویروس از خفاش‌ها به انسان منتقل می‌شود از مدت‌ها پیش در کشورهایی مانند هند و بنگلادش شناسایی شده بود، اما ظاهرا اکنون با سرعت بیشتری شیوع پیدا کرده و تعداد مبتلایان به آن بیشتر شده است. در آخرین خبرها نیز داشتیم که ویروس Nipah در چین شیوع پیدا کرد و مبتلایانی به این عفونت شناسایی شده‌اند.

ویروس نیپا چیست؟

ویروس نیپا می‌تواند باعث بروز التهاب مغزی یا بیماری‌های تنفسی شود و به گفته محققان، این بیماری به افرادی منتقل می‌شود که میوه با بزاق حیوان آلوده را می‌خورند. البته در حال حاضر بیماری ناشی از ویروس نیپا بسیار نادر است، اما سرعت شیوع و واگیر آن باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی شده است. این ویروس در انسان به سرعت خود را به مغز می‌رساند و علاوه بر ایجاد عفونت، تاثیرات شدید روانی مانند توهم و عدم تعادل را ایجاد می‌کند. تب شدید، سردرد و حالت تهوع از جمله علائم رایج ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند و تاکنون واکسن یا دارویی برای مقابله با آن کشف نشده است.

ویروس نیپا

اولین بار در سال 1998 میلادی بود که ویروس Nipah در منطقه کامیون سون نیپا در مالزی مشاهده شده و علت نامگذاری آن هم همین اسم مبدا آن بوده است. این بیماری در اواخر قرن بیستم در بین پرورش‌دهندگان خوک در مالزی شایع شده بود. در سال 2018 نیز شیوع این ویروس در ایالت کرالای جنوبی هند منجر به کشته شدن 17 نفر شد. در آن زمان کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات به دلیل شیوع این بیماری در هند، واردات میوه و سبزیجات منجمد و فرآوری شده را از کرالا به طور موقت ممنوع کردند. مقامات بهداشتی در آن زمان معتقد بودند که شیوع Nipah در بنگلادش و هند شاید با نوشیدن آب خرما ارتباط داشته باشد.

یکی از محققان می‌گوید این ویروس فعلا نادر است و توسط خفاش‌های میوه‌ای پخش می‌شود که می‌تواند علائمی شبیه به آنفلوانزا و آسیب مغزی ایجاد کند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، نیپا می‌تواند باعث انسفالیت یا التعاب مغز شود و در حال حاضر تنها درمان معمول برای آن، مراقبت حمایتی است. افرادی که یک بار به نیپا آلوده شوند، می‌توانند به سرعت این بیماری را به دیگران منتقل کنند. فاصله زمانی از عفونت تا شروع علائم از 4 تا 14 روز است و در طولانی‌ترین زمان، نمونه‌هایی از موارد آلودگی به ویروس نیپا با دوره کمون 45 روز نیز دیده شده است.

خطر بزرگ برای یک پاندمی دیگر

طبق گزارش‌های منتشر شده، شیوع ویروس نیپا در چین با نرخ مرگ و میر 75 درصدی می‌تواند به طور بالقوه، خطر بزرگ بعدی برای یک همه‌گیری دیگر را ایجاد کند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ دارویی و تقریبا تمام کشورهای جهان درگیر بیماری کووید 19 یا همان ویروس کرونا هستند و شیوع یک همه‌گیری یا پاندمی دیگر می‌تواند فاجعه‌ای را به وجود بیاورد.

همانطور که جنگ علیه بیماری همه‌گیر کووید 19 در جریان است، کارشناسان بهداشت نگران هستند که ویروس Nipah پتانسیل تبدیل شدن به یک بیماری همه‌گیر جدید را داشته باشد. این گزارش تاکید می‌کند که ویروس نیپا شایسته توجه متخصصان بهداشت جهانی است، زیرا شیوع آن در چین با نرخ مرگ و میر 75 درصدی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. حالا سریع ویروس میارن ایران . نگاه کنید تا چند روز دیگه تو ایران شیوع پیدا میکنه

  2. انشاالله خدا با خاک یکسان کنه این چین کمونیست رو