نخستین خودرو با آلایندگی صفر

نخستین خودرو با آلایندگی صفر به زودی روانه بازار خواهد شد

مدیرعامل شرکت سوئدی پولستار به تازگی اعلام کرده است که این شرکت از نخستین خودرو با آلایندگی صفر تا سال 2030 رونمایی خواهد کرد.

شرکت سوئدی سازنده خودروهای الکتریکی، یعنی پولستار (Polestar) به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد تا نخستین خودرو با آلایندگی صفر را بدون اتکا به قوانین مربوط به تعدیل کربن (Carbon offset)، به زودی روانه بازار کند.

این شرکت خودروسازی که از شرکت مادر خود ولوو (Volvo) و عضو دیگر خانواده آن یعنی جیلی (Geely) جدا شده، به تازگی برنامه‌ای را با عنوان moonshot goal در پیش گرفته است که طبق آن قصد دارد تا با تغییر در روش‌های ساخت خودرو ، تا سال 2030 نخستین خودرو با آلایندگی صفر را به بازار معرفی کند.  در حقیقت این شرکت که یک سازنده خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود، تلاش دارد تا این دفعه نخستین وسیله نقلیه خنثی کننده کربن در جهان را تا سال 2030 به تولید برساند.

آفست کربن یا تعدیل کربن (Carbon offset)، به کاهش انتشار دی اکسید کربن یا سایر گازهای گلخانه‌ای به وجود آمده توسط انسان گفته می‌شود. بر اساس قوانین زیست محیطی، شرکت‌های سازنده خودرو و دیگر مشاغلی که بیش از استانداردهای تعیین شده آلایندگی به وجود می‌آورند، باید قوانین تعدیل کربن را رعایت کرده و به منظور جبران خسارت احتمالی، به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید‌پذیر یا پروژه‌های حفاظتی با هدف افزایش توانایی جنگل‌ها در ذخیره‌سازی کربن، اقدام نمایند. در حقیقت قوانین این‌چنینی به منظور کاهش انتشار کربن و آلایندگی از طرف این شرکت‌ها وضع گردیده است؛ اما شواهد زیادی وجود دارد که مشخص می‌سازد قوانین تعدیل کربن در کاهش سرعت گرم شدن کره زمین ناموفق بوده و در عوض این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌سازد تا هرچقدر که دوست دارند، آلایندگی تولید کنند.

تولید بی‌خطرترین خودرو برای محیط زیست

در چنین وضعیتی بود که توماس اینگنلاث، مدیرعامل شرکت خودروسازی پولستار، طی یک سخنرانی عنوان کرد که قوانین مرتبط با تعدیل کربن، نوعی در رفتن از تعهدات است. شرکت پولستار سخت در تلاش است تا یک خودروی بی خطر برای محیط زیست را به تولید برساند و به این واسطه تمام شرکت‌ها را مجبور کند تا به طرف فراتر از آنچه که هم‌اکنون داریم حرکت نمایند. در ساخت نخستین خودرو با آلایندگی صفر، همه‌چیز را زیر سؤال خواهیم برد، نوآوری خواهیم کرد و در پی فناوری‌های جدید خواهیم بود.

در این بین شرکت‌هایی مانند Delta، JetBlue، United و FedEx نیز که به طور معمول از وسایل نقلیه زیادی بهره‌ می‌گیرند، اعلام کرده‌اند که دهه‌های پیش رو میزان ایجاد آلایندگی وسایل نقلیه خود را به طور کامل از بین خواهند برد. از سودی دیگر دو شرکت بزرگ حمل و نقل عمومی Lyft و Uber هم متعهد شده‌اند که در یک بازه زمانی مشابه، میزان کربن ایجاد شده از وسایل نقلیه‌ خود را به عدد صفر برسانند.

خودروهای الکتریکی تولید شده در شرکت پولستار

اما شرکت پولستار که در سال 1996 آغاز به فعالیت کرده است، تا به امروز فقط دو  مدل خودرو الکتریکی را روانه بازار کرده است؛ کوپه هیبریدی 155000 دلاری Polestar 1 و سدان فست بک کاملا برقی Polestar 2. همین‌طور انتظار می‌رود که این شرکت، یک کراس اوور برقی به نام Polestar 3 را در واپسین روزهای سال 2021 به عرضه برساند. بنابراین آنچه از عملکرد این خودروسازی دریافت می‌شود این است که این شرکت در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی فعالیت دارد و مسئله تولید خودرویی که نه کربن منتشر می‌کند و نه در ساخت آن از کربن استفاده شده است، یک مسئله کاملا متفاوت است، بنابراین چالش اصلی خودروسازی پولستار، حذف انتشار کربن از فرآیند تولید و زنجیره تأمین خودروی جدید خواهد بود. تا به امروز تعدادی از شرکت‌های خودروسازی بزرگ مانند فورد، جنرال موتورز و شرکت مادر پولستار یعنی ولوو، برای کاهش انتشار کربن متعهد شده‌اند که تولید خودروهای گازسوز را تا یک تاریخ خاص به انجام رسانند. اما در هر صورت تعهدات مذکور هم خلی تأثیرگذار نخواهند بود، زیرا در کل فرآیند تولید وسایل نقلیه به فعالیت‌های مهمی نظیر استخراج مواد معدنی کمیاب زمینی مانند کربن وابسته است که برای نمونه در باتری‌های لیتیوم کاربرد زیادی دارند. شاید قطع کامل بهره‌گیری از کربن در صنعت خودروسازی، غیر قابل باور باشد، اما حتی کاهش این میزان هم یک امر بسیار مهم خواهد بود.

نخستین خودرو با آلایندگی صفر

با این وجود شرکت پولستار می‌تواند در چنین شرایطی طرح‌های خود را عملی کند. این شرکت ممکن است برای دستیابی به اهداف خود از شرکت‌های بزرگ دیگر انعطاف‌پذیر‌تر باشد. پولستار رسما از پروژه جدید خود با نام Polestar 0 به عنوان بخشی از نخستین برنامه سالانه خود رونمایی کرد و اضافه کرد که پروژه تعدیل کربن را در تمام مدل‌های آینده خود، به کار خواهد گرفت. با تولید خودروی ‌Polestar 2، این شرکت اعلام کرد که در وب‌سایت خود گزارش کربن و مواد خطرناک ردیابی شده مربوط به تولید هر یک از وسایل نقلیه خود را لیست خواهد کرد. توماس اینگنلاث در ارتباط با این موضوع عنوان کرد که امروز Polestar 2 با یک میزان مشخص از انتشار کربن روانه بازار خواهد شد. ما قصد داریم تا در سال 2030 نخستین خودرو با آلایندگی صفر را به تولید برسانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*