سختی درمان کرونا

کشف علت سختی درمان کرونا توسط محققان ایرانی

محققان ایرانی بر اساس نتایج به دست آمده از جدیدترین تحقیقات خود موفق شدند که علت سختی درمان کرونا را کشف نمایند و در یک مجله منتشر کنند.

گروهی از محققان ایرانی با همکاری دو پژوهشگر ایرانی موفق به ردیابی یک واکنش غیر منتظره در سلول‌های ریه افراد مبتلا به کرونا شدند که علت سختی درمان کرونا را مشخص می‌سازد. مجید کاظمیان و بهداد افضی دو پژوهشگر ایرانی به همراه گروهی از محققان بین‌المللی پی برده‌اند که یک مسیر بیوشیمیایی به عنوان سیستم کمپلمان ایمنی (immune complement system) به واسطه ویروس در سلول‌های ریه فعال می‌گردد و به احتمال فراوان علت سختی درمان کرونا را مشخص می‌نماید. این تحقیق در ژورنال ایمونولوژی به انتشار رسیده است.

محققان عقیده دارند که ترکیب داروهای آنتی ویروسی با داروهایی که این مسیر را مسدود می‌نمایند، به احتمال فراوان در روند درمان بیماری کووید ۱۹ مؤثر است. آن‌ها با بهره‌گیری از یک مدل ویترو و سلول‌های انسان به انجام تحقیقاتی مشغول شدند و دریافتند که داروی رمدسیویر در ترکیب با روکسولیتینیب (Ruxolitinib) از این واکنش جلوگیری می‌کند.

عدم تأثیرگذاری روکسولیتینیب بر روند درمان کرونا

این در حالی است که نتایج به دست آمده از آزمایش‌های جدید مشخص می‌سازد که استفاده از روکسولیتینیب به تنهایی هیچ تأثیری در روند درمان کرونا نخواهد گذاشت. بر اساس اظهارات مجید کاظمیان، استادیار دپارتمان علوم رایانشی و بیوشیمی در دانشگاه پردو، محققان به منظور شناسایی داروهای مؤثر بیش از 1600 داروی تأیید شده توسط سازمان غذا و دارد آمریکا را بررسی نمودند.

در چند سال گذشته محققان به واسطه پژوهش‌های خود یافته‌اند که سیستم کمپلمان علاوه بر جریان خون در سلول‌ها نیز کار می‌کند. جدیدترین پژوهش‌ها مشخص‌ می‌سازد که این واکنش در سلول‌های ساختارهای کوچک ریه به نام کیسه های هوایی ریه (آلوئول) به وجود می‌آید.

کاظمیان در ارتباط با این مسئله اضافه می‌کند مشاهده کردیم که عفونت ویروس کرونا در این سلول‌های ریه از مسیری غیر منتظره به واکنش سامانه فعال شده، منجر می‌شود. این مسئله غیر منتظره بود، زیرا اصلا تصور نمی‌شد که این سیستم  درون سلول‌ها یا حداقل داخل سلول‌های ریه فعال شود.

کلودیا کمپر، محقق ارشد این مطالعه عنوان می‌کند که سیستم کمپلمان به عنوان یک سامانه نگهبان از میزبان در مقابل عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها حفاظت می‌نماید. تصور نمی‌شد که این سیستم در وضعیت عفونت ناشی از کووید-19 در مقابل میزبان قرار گیرد و در التهاب مخرب که در موارد شدید کرونا صورت می‌گیرد، نقش داشته باشد.

بهداد افضلی یکی دیگر از محققان این مطالعه اظهار می‌کند که این کشفیات شواهدی مهم فراهم می‌سازند که نشان می‌دهد نه تنها ژن‌های مرتبط با سیستم کمپلمان ایمنی از اصلی‌ترین مسیرهای تحت تأثیر ویروس کرونا در سلول‌های آلوده هستند، بلکه فعالیت این سیستم درون سلول‌های اپیتلیال ریه که عفونت در آن ایجاد شده اتفاق می‌افتد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. محققان ایرانی خخخخخخخ جوک قرن

  2. سامانه مکمل ایمنی = immune complement system
    سیستم کمپلمان = سامانه مکمل
    سلول‌های اپیتلیال ریه = بافت پوششی ریه