دوربین به اندازه دانه نمک

محققان موفق به اختراع یک دوربین به اندازه دانه نمک شدند

محققان دو دانشگاه واشنگتن و پرینستون، موفق به ساخت یک دوربین به اندازه دانه نمک شدند. در ادامه با نحوه‌ی کارکرد این سیستم تصویربرداری مینیاتوری آشنا خواهید شد.

دوربین‌های سنتی دارای اجزای پلاستیکی و لنزهای شیشه‌ای هستند که نور را به یک سنسور با قابلیت ارسال سیگنال‌های الکترونیکی می‌رسانند. اما وقتی که یک دوربین به اندازه دانه نمک باشد، سیستم متفاوتی دارد.

این اختراع جدید، مبتنی بر دگرسطح یا متاسرفیس (metasurface) با 1.6 میلیون میله استوانه‌ای است که می‌تواند مشابه سنسورهای معمولی عمل کند. هر یک از این میله‌ها در نقش یک آنتن نوری ظاهر می‌شوند؛ یعنی نور را دریافت می‌کنند و امواج اپتیکال را شکل می‌دهند. سپس با کمک الگوریتم پیشرفته هوش مصنوعی، تصاویر باکیفیتی خلق می‌شود.

نوآوری این اختراع، همین طراحی دقیق میله‌ها و الگوریتم دقیق پردازش سیگنال است که گرفتن عکس‌های واقعی و تما‌م‌رنگی را ممکن می‌سازد. این در حالی است که مثلا یک سیستم لیزری، تصاویر غیر طبیعی تیره و تار با میدان دید محدود خلق می‌کند.

دوربین به اندازه دانه نمک

یک دوربین به اندازه دانه نمک چه کاربردی دارد؟

این فناوری بیشتر از همه می‌تواند در علم پزشکی کاربرد داشته باشد؛ به عنوان مثال تجهیز ربات‌ها به این نوع دوربین‌ها برای آندوسکوپی غیرتهاجمی به منظور تشخیص و درمان بیماری‌ها!

ناگفته نماند که متاسرفیس یک پرده نازک با عناصر منفرد مینیاتوری است که ساخته شده تا نور را بشکند و به مسیر دلخواه هدایت کند. محققان برای ساخت آن از سیلیکون نیترید استفاده کرده‌اند؛ این یعنی تولید انبوه آن، سریع و کم‌هزینه‌تر از لنز دوربین‌های معمولی است.

کارشناسان باور دارند که این اختراع، درهای تازه‌ای را برای تولید دستگاه‌های کاملا متفاوت در آینده می‌گشاید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*