ظرفیت باتری آیفون 14 پرو مکس مثل گوشی‌های اندرویدی

ظرفیت باتری آیفون 14 پرو مکس، به نبرد اپل با اندروید خاتمه می‌دهد

علیرغم عملکرد خیره‌کننده آیفون ۱۳ پرو مکس، باتری آیفون 14 پرو مکس این گوشی را به محصولی بی‌رقیبی تبدیل می‌کند و شارژدهی سه روزه را به دنیای گوشی‌های پرچمدار بازمی‌گرداند.

آیفون 13 پرو مکس قهرمان دنیای گوشی‌های پرچمدار از حیث شارژدهی باتری به شمار می‌رود. محصول غول‌پیکر اپل ضمن برخورداری از یک باتری نه چندان بزرگ و با تکیه بر بهینه‌سازی انجام شده کمپانی کوپرتینویی به راحتی قادر است پرچمداران سامسونگ، گوگل، وان پلاس، موتورولا و شیائومی را در بخش باتری شکست دهد.

این عملکرد فوق العاده آیفون 13 پرو مکس که بر پایه عملکرد بهینه‌تر تراشه و سیستم عامل شکل گرفته است، این سوال را در ذهن علاقمندان ایجاد کرده که اگر نسل بعدی این گوشی که شهریور یا مهر ماه سال جاری رونمایی خواهد شد، از یک باتری بزرگ‌تر مشابه نمونه‌های حاضر در گلکسی S22 اولترا یا پیکسل 6 پرو استفاده کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا امکان دستیابی به عمر باتری دو یا سه روزه در آیفون‌های اپل فراهم می‌شود یا خیر؟

باتری آیفون 14 پرو مکس

در اینجا قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم. برای این کار از مقایسه اندازه باتری آیفون 13 پرو مکس و شارژدهی آن با رقبای اندرویدی به نتیجه‌گیری پیرامون عملکرد احتمالی باتری آیفون 14 پرو مکس در صورت افزایش ظرفیت خواهیم پرداخت.

تحول عظیم در ظرفیت باتری آیفون‌های اپل

با توجه به شایعات موجود، اگر ظرفیت باتری iPhone 14 Pro Max را 5000 میلی‌آمپر ساعت در نظر بگیریم، شارژدهی آن چطور خواهد بود؟ البته هیچ یک از اطلاعات موجود از نسل بعدی آیفون‌ها حضور باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی در نسخه پرو مکس را تایید نکرده‌اند؛ با این حال، برخی منابع معتقدند که این مدل از بهبودهای چشمگیری در بخش باتری بهره خواهد برد.

عمر باتری آیفون 13 پرو مکس و آیفون 13 مینی شگفت‌انگیز است

برای این که بهتر متوجه عملکرد خیره‌کننده iPhone 13 Pro Max شوید، بد نیست بدانید که ظرفیت باتری این گوشی تنها 4352 میلی آمپر است. از حیث ظرفیت باتری، این گوشی حتی با در نظر گرفتن محصولات میان رده اندرویدی، محصولی متوسط تلقی می‌شود. با این وجود، همین باتری نه چندان بزرگ قادر است شارژدهی 25 درصد بیشتری را در مقایسه با گلکسی اس 22 اولترای سامسونگ ارائه دهد!

اگر شارژدهی باتری iPhone 13 Pro Max را با جدیدترین پرچمدار گوگل، پیکسل 6 پرو مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که عمر باتری آیفون حدودا 40 درصد بیشتر از Pixel 6 Pro است که از بهینه‌سازی بسیار بهتر آیفون نسبت به پیکسل حکایت دارد. البته نتایج تست‌های متعدد انجام شده بر روی باتری پیکسل 6 پرو عملکرد باتری این گوشی را کاملا متوسط توصیف کرده‌اند. بنابراین شاید پرچمدار جدید گوگل بنچمارک خوبی برای مقایسه عملکرد باتری نباشد!

اکنون برای لحظاتی، نسخه پرو مکس را فراموش کنید و بر روی آیفون 13 مینی متمرکز شوید. بر اساس بررسی‌های انجام شده بر روی این گوشی، عمر باتری آن کم و بیش در حد و اندازه‌های پرچمدار گوگل، پیکسل 6 پرو است! این قضیه زمانی جذاب می‌شود که متوجه شویم ظرفیت باتری آیفون 13 مینی تنها 2438 میلی آمپر ساعت است که شاید روی کاغذ خنده‌دار به نظر برسد! البته نکته خنده‌دارتر این است که پیکسل 6 پرو گوگل با باتری بسیار بزرگ 5003 میلی آمپر ساعتی خود، نتوانسته محصول کوچک اپل را از حیث باتری شکست دهد!

آیفون 13 مینی

البته باید این نکته را هم در نظر داشت که آیفون 13 مینی در مقایسه با پیکسل 6 پرو صفحه نمایشی کوچک‌تر و با نرخ رفرش پایین‌تر در اختیار دارد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که با یکسان بودن عمر باتری این دو گوشی، کوچک‌ترین گوشی سال 2021 اپل قادر خواهد بود عمر باتری دو برابری را در مقایسه باپرچمدار پرادعای گوگل ارائه دهد!

با اینکه ظرفیت باتری گوگل پیکسل 6 پرو 105% بیشتر از آیفون 13 مینی است، باتری این دو گوشی شارژدهی مشابهی دارند.

آیا امکان اینکه باتری آیفون 14 پرو مکس 5000 میلی آمپر ساعتی باشد وجود دارد؟

پس از بررسی عمر باتری خیره‌کننده آیفون 13 مینی و یفون 13 پرو مکس، نوبت به آن رسیده که احتمال حضور باتری 5000 میلی آمپر ساعتی در نسل جدید آیفون پرو مکس و تاثیر آن بر شارژدهی را هم بررسی کنیم.

پیش از این کار باید توجه کرد که هنوز هیچ گونه اطلاعات رسمی در خصوص ظرفیت باتری آیفون 14 پرو مکس و در نتیجه شارژدهی آن منتشر نشده است؛ بنابراین، بررسی‌های کنونی صرفا بر اساس شایعات و حدس و گمان‌ها انجام می‌شود.

پیش از این یکی از افشاگران شناخته شده حوزه آیفون، iHacktu iLeak، پیش‌بینی‌هایی جسورانه را در خصوص مشخصات فنی آیفون‌های پرو و پرو مکس سال 2022 انجام داده بود. از جمله این موارد می‌توان به پیش‌بینی 35 درصد عملکرد بهتر واحد پردازش گرافیکی و 42 درصد عملکرد بهتری پردازنده در مقایسه با نسل قبل اشاره کرد.

این منبع همچنین به افزایش شارژدهی نسخه پرو مکس به اندازه دو ساعت و ده دقیقه نسبت به سال گذشته هم اشاره کرده است!

از سوی دیگر، اکانت ShrimpApplePro، یکی از افشاگران مطرح محصولات اپل نیز ضمن پیش‌بینی استفاده از تراشه A16 Bionic و حفره‌های جدید کپسولی شکل در بالای صفحه نمایش نسخه پرو مکس، به طور تلویحی خبر افزایش ظرفیت باتری نسل بعدی را تایید کرده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که در نهایت شاهد تعبیه باتری‌های 5000 میلی آمپر ساعتی در iPhone 14 Pro Max باشیم.

افزایش ظرفیت باتری iPhone 14 Pro Max در کنار صفحه نمایش و تراشه بهینه‌تر؛ کلید شارژدهی خارق‌العاده این گوشی!

همان گونه که اشاره شد، بخش اعظم عملکرد خیره‌کننده باتری آیفون‌ها به عواملی فراتر از اندازه و ظرفیت باتری مربوط می‌شود. بنابراین بد نیست در ادامه نگاهی مختصر داشته باشیم بر سایر ویژگی‌های احتمالی آیفون 14 پرو مکس که می‌توانند عمر باتری شگفت‌انگیزی را برای آن رقم برنند.

آیفون 14 پرو مکس

به گزارش منابع متعدد، مهم‌ترین مزایای دو گوشی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در مقایسه با نسل پیشین خود به شرح زیر خواهند بود:

  • باتری بزرگ‌تر در مقایسه با آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس؛
  • صفحه نمایش بهینه‌تر با قابلیت ارائه نرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتز؛
  • تراشه‌های بهینه‌تر A16 که همچنان پنج نانومتری هستند؛ اما مصرف انرژی بهینه‌تری دارند.

بد نیست بدانید که در نسخه‌های پرو و پرو مکس، نرخ رفرش متغیر صفحه نمایش بین 10 تا 120 هرتز در نوسان بود.

بر اساس اطلاعات موجود، تراشه A16 Bionic می‌تواند مهم‌ترین تاثیر را در افزایش عمر باتری آیفون 14 پرو و پرو مکس داشته باشد. همچنین تکنولوژی بهبودیافته ProMotion که قادر است نرخ رفرش صفحه نمایش را به حداقل یک هرتز برساند پارامتر قابل توجه دیگری است که در نهایت منجر به عمر باتری خیره‌کننده آیفون 14 پرو مکس و شکست رقبای اندرویدی با اختلاف زیاد خواهد شد!

تاثیر صفحه نمایش همیشه روشن بر عمر باتری آیفون 14 پرو مکس

یکی از قابلیت‌های جدیدی که احتمالا هر چهار نسخه از خانواده iPhone 14 از آن بهره‌مند خواهند شد، صفحه نمایش همیشه روشن است. به واسطه این قابلیت، اطلاعات مهمی نظیر زمان، تاریخ، درصد شارژ باتری و آیکون اعلان‌های مختلف حتی در صورت خاموش بودن صفحه نمایش بر روی آن نشان داده می‌شوند.

این قابلیت آیفون‌های جدید می‌تواند بسته به نوع استفاده کاربر از گوشی، اثری مثبت یا منفی بر روی عمر باتری داشته باشد. اگر شما از جمله افرادی هستید که دائما گوشی خود را چک می‌کنید، احتمالا صفحه نمایش همیشه روشن قابلیتی مفید برایتان خواهد بود و به حفظ شارژ باتری گوشی شما کمک شایانی خواهد کرد؛ چرا که پس از این برای مشاهده زمان یا اعلان‌های جدید نیازی نیست که گوشی را آنلاک کنید!

خانواده آیفون 14

از سوی دیگر، این قابلیت برای کاربرانی که گوشی خود را به طور دائمی چک نمی‌کنند ( مثلا افرادی که اعلان‌های مهم خود را از طریق اپل واچ مشاهده می‌کنند)، فایده چندانی نخواهد داشت و حتی بخشی از شارژ باتری را نیز تلف خواهد کرد.

به همین جهت، نوع استفاده کاربر از آیفون می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن بر روی عمر باتری را تعیین کند.

iPhone 14 Pro Max رویایی با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و شارژدهی سه روزه!

حتی اگر بهینه‌سازی‌های سخت افزاری و نرم افزاری iPhone 14 Pro Max را نیز در نظر نگیریم، استفاده از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی در این گوشی می‌تواند منجر به افزایش 15 درصدی شارژدهی باتری آن در مقایسه با آیفون 13 پرو مکس شود. در این صورت، عمر باتری این گوشی، حدودا 40 درصد بیشتر از گلکسی اس 22 اولترا و 55 درصد بیشتر از پیکسل 6 پرو خواهد بود.

با این حال با در نظر گرفتن بهینه‌سازی‌های سخت افزاری و نرم افزاری پرچمداران آتی اپل، می‌توان نتایج شگفت‌انگیزتری گرفت. اگر تراشه‌های A16، صفحه نمایش همیشه روشن و عملکرد بهینه‌تر iOS 16 را در محاسبات وارد کنیم، شارژدهی باتری نسخه پرو مکس آیفون 14 بین 55 تا 60 درصد از برترین پرچمداران اندرویدی بالاتر خواهد بود!

در پایان، بار دیگر به این نکته اشاره می‌کنیم که هیچ گونه مدرک رسمی دال بر افزایش 15 درصدی ظرفیت باتری آیفون 14 پرو مکس در مقایسه با نسل قبل و استفاده از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی در آن وجود ندارد. با این حال اپل پیش از این نیز افزایش ظرفیت ناگهانی باتری را امتحان کرده و نتایج فوق‌العاده‌ای نیز گرفته است. مثلا سال گذشته، ظرفیت باتری آیفون 13 پرو مکس در مقایسه با 12 پرو مکس افزایشی 15 درصدی پیدا کرد.

باتری آیفون 14 پرو مکس

از طرف دیگر، گزارش‌ها حاکی از این هستند که ضخامت آیفون‌های جدید اپل حدودا 0.2 میلیمتر بیشتر از نسل قبل است و این امر می‌تواند خبر خوبی برای بخش باتری باشد!

البته حتی اگر امسال نیز شاهد افزایش ظرفیت باتری iPhone 14 Pro Max به 5000 میلی آمپر ساعتی نباشیم، دیر یا زود اپل به این مهم دست خواهد یافت. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که بار دیگر به زمان گوشی‌های قدیمی‌تر نوکیا که عمر باتری سه روزه یا بیشتر داشتند بازگردیم! تنها مساله مهم در این خصوص این است که غول کوپرتینویی این کار را در سال 2022 و با آیفون 14 انجام خواهد داد یا باید منتظر نسل‌های بعدی این گوشی بود.

البته اگر اپل تصمیم به ارتقای باتری در نسل جدید گوشی‌های خود داشته باشد، این کار را برای تمامی مدل‌های آن انجام خواهد داد. بنابراین، دیگر نسخه‌های آیفون 14 نیز می‌توانند انتظار افزایش چشمگیر عمر باتری را داشته باشند.

اپل معمولا عمر باتری محصولاتش را نه بر اساس ظرفیت، بلکه بر اساس تعداد ساعات تماشای ویدیو اعلام می‌کند. به عنوان مثال، سال گذشته این کمپانی اعلام کرد که شارژدهی آیفون 13 پرو و پرو مکس در مقایسه با نسل قبل، 1.5 و 2.5 ساعت افزایش یافته است.

به هر صورت باید تا شهریور یا مهر ماه منتظر ماند و دید اپل در رویداد رونمایی از آیفون‌های جدیدش چه سورپرایزهایی را برای علاقمندان در نظر گرفته است! آیا افزایش ظرفیت باتری آیفون 14 پرو مکس واقعیت دارد یا شاهد اتفاقی دیگر برای پرچمداران امسال این کمپانی خواهیم بود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*