تحمل گرما بدن انسان

بدن انسان حداکثر تا چند درجه گرما را تحمل می‌کند؟

این روزها که هوا از همیشه گرم‌تر شده، سوالی مهم برای بسیاری از مردم به‌وجود آمده است؛ بدن انسان تا چند درجه گرما را می‌تواند بدون هیچ مشکلی تحمل کند؟ برای پاسخ به این سوال با گجت نیوز همراه شوید.

تابستان امسال یکی از ‌گرم‌ترین فصل‌ها در سال‌های گذشته است و بسیاری از مردم دچار مشکلات جدی مانند گرمازدگی و کمبود آب بدن شده‌اند. پیش از این در مطلبی به سوال چرا تابستان امسال گرم است؟ پاسخ داده بودیم. حالا و در این مطلب، نوبت به بررسی موضوعی دیگر در رابطه با گرمای تابستان امسال رسیده است. با توجه به گرمای بی‌سابقه امسال، باید ببینیم بدن ما انسان‌ها تا چه دمایی را می‌تواند تحمل کند. با بررسی این موضوع همراه با ما بمانید.

چه میزان گرما برای بدن ما خطرناک است؟

پاسخ به این سوال به‌سادگی ممکن نیست و باید عوامل بی‌شماری را مورد بررسی قرار بدهیم. برای مثال اگر برای چندین ساعت در دمای بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد باشید و خبری از آب نباشد، بدن شما دچار مشکلات زیادی می‌شود. اگر در این دما فعالیت بدنی سنگین داشته باشید، در صورت عدم آمادگی بدنی، باید خودتان را برای مشکلات زیادی آماده کنید. در عین حال، هوای بالای ۴۵ درجه در صورت دریافت مایعات کافی و نبود فعالیت بدنی، هیچ خطر بزرگی را برای شما به وجود نخواهد آورد.

هوای گرم خطرناک

در صورتی که دچار گرمازدگی شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر نواحی مانند صورت، گردن و پاها را با استفاده از آب خنک کنید. البته مراجعه به پزشک همیشه بهترین راه حل است.

به نقل از ساینس‌آلرت، پیش از این بیان می‌شد که یک فرد جوان سالم پس از تحمل شش ساعت گرمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد در هوایی با رطوبت ۱۰۰ درصد جان خود را از دست می‌دهد؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آستانه‌ی تحمل انسان می‌تواند به‌طور قابل توجهی پایین‌تر باشد.

دانشمندان به‌تازگی موفق شده‌اند میزان دقیق ترکیب گرما و رطوبت که بدن انسان می‌تواند تحمل کند را پیدا کنند. آن‌طور که ساینس آلرت اعلام کرده است، پیش از این باور کلی این بود که یک فرد جوان در شرایط عادی پس از تحمل شش ساعت گرما با درجه حرارت ۳۵ درجه با رطوبت ۱۰۰ درصد، جان خود را از دست می‌دهد. با این حال بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که سطح تحمل انسان‌ها در برابر گرما بسیار پایین‌تر است.

با این سطح تحمل پایین، چرا ما در گرمای ایران بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کنیم؟

تعریق یکی از مهم‌ترین راه‌های بدن برای مبارزه با گرمای شدید است. زمانی که میزان رطوبت از حدی بالاتر برود، دیگر خبری از تبخیر عرق انسان نیست و این مورد می‌تواند گرمازدگی را در پی داشته باشد. نکته قابل توجه این است که گرمازدگی تنها قدم اول است و ممکن است اتفاقاتی مانند نارسایی اندام‌ها و مرگ هم با تحمل گرمای ۳۵ درجه و رطوبت ۱۰۰ درصد رخ بدهد.

هوای گرم خطرناک

گرمازدگی شاید در ابتدا یک مشکل غیر مهم به‌شمار بیاید؛ اما می‌تواند در صورت عدم رسیدگی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به افراد وارد کند.

نتایج بررسی‌های محقق آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا نشان می‌دهد که چنین شرایط آب و هوایی، حداقل دوازده بار در جنوب آسیا و کشورهای اطراف خلیج فارس نقض شده است. با این حال خبر خوب این است که چنین شرایط آب و هوایی معمولا بیش از دو ساعت طول نکشیده‌اند و به همین دلیل آمار مرگ و میر به‌دلیل گرمای هوا در این ناحیه خیلی زیاد نیست.

البته نکته قابل توجه دیگری هم وجود دارد و آن، میزان تحمل افراد، سن و وضعیت سلامت آن‌ها است. در نواحی گرمسیر جهان و کشورمان ایران، معمولا میزان مقاومت افراد به گرما بیشتر از حد معمول است و همین مورد باعث کاهش آمار مرگ و میر به دلیل گرما می‌شود.

اروپایی‌ها بیشتر به دلیل گرمی هوا کشته می‌شوند

اطلاعات و آمارهای منتشر شده نشان می‌دهند تنها در سال گذشته بیش از ۶۱ هزار نفر از مردم ساکن اروپا به‌دلیل گرمای بیش از حد هوا جان خود را از دست دادند. در اروپا به‌دلیل رطوبت بالاتر هوا، دمای بالا ساده‌تر می‌تواند به یک قاتل تبدیل شود؛ اما به‌دلیل میزان رطوبت کمتر در خاورمیانه و برخی از بخش‌های خلیج فارس، این آمار پایین‌تر است. البته در بخش‌هایی از ایران، رطوبت و میزان گرمای هوا بسیار بیشتر از اروپا است؛ اما به‌دلیل شرایط ژنتیکی و مقاومت بالاتر، خبری از آمارهای ترسناک مرگ و میر به‌دلیل گرما نیست.

گرمایش زمین

مشکلات گرمایش زمین تنها افراد را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند و طبیعت‌ هم آسیب‌های جبران‌ناپذیری از گرمایش سیاره‌مان می‌بیند.

با این وجود قرار نیست شرایط همیشه به این شکل باقی بماند! با توجه به تشدید پدیده گرمایش جهانی، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شرایط آب و هوایی زمین غیر قابل تحمل‌تر شده و زندگی در بسیاری از نقاط، سخت‌تر از همیشه شود.

پیش‌بینی دانشمندان نشان می‌دهد حباب‌های مرطوب (شرایطی با دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۱۰۰ درصد) در دهه‌های آینده بسیار بیشتر خواهند شد و آمار مرگ و میر به‌دلیل گرمی هوا بیشتر می‌شود. اگر دمای متوسط جهانی ۲.۵ سانتی‌گراد دیگر بیشتر شود، باید در آیند‌ه‌ای نزدیک منتظر انتشار آمار مرگ و میر انسان‌ها در نقاط مختلف جهان باشیم.

در شهر شما آب و هوا این روزها چگونه است؟ برای فرار از گرمای این روزهای زمین، چه راه‌حلی دارید؟ در بخش نظرات با گجت نیوز و کاربرانش همراه شوید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*