موبایل با کیبورد فیزیکی

چرا موبایل‌های با کیبورد فیزیکی شکست خوردند؟

سال‌هاست که در بازار گوشی‌های هوشمند خبری از موبایل با کیبورد فیزیکی نیست. اما چه عاملی سبب شد گوشی‌هایی با کیبورد فیزیکی از صنعت حذف شوند؟ آیا احتمال بازگشت آنها وجود دارد؟

چند سالی از نخستین تجربه‌ی حضور تلفن‌های هوشمند به عنوان وسیله‌ای پیشرفته برای برقراری ارتباط می‌گذرد. در آن زمان، بهره بردن هر تلفن همراه از یک کیبورد فیزیکی یکی از ویژگی‌های ضروری گوشی‌ها محسوب می‌شد؛ زیرا نمایشگرهای لمسی اندازه‌ای کوچک داشتند و از نظر واکنش‌پذیری نسبت به لمس انگشت‌ها، عملکرد بسیار بدی از خود نشان می‌دادند.

از طرف دیگر، برخی از گوشی‌های همراه در سال‌های گذشته از نمایشگر لمسی استفاده نمی‌کردند. با این وجود، پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن گوشی‌های تمام لمسی سبب توقف ساخت موبایل با کیبورد فیزیکی شد. در واقع این تصمیم اپل برای استفاده از کیبورد تمام لمسی بود که منجر به حذف کیبورد فیزیکی از گوشی‌های هوشمند شد.

البته در آن دوران بسیاری از شرکت‌ها معتقد بودند کاربران به کیبوردهای فیزیکی عادت کرده‌اند و از کیبورد‌های تمام لمسی استقبال نخواهند کرد، اما همه چیز برخلاف این تصور پیش رفت. زمانی که نسل اول آیفون با نمایشگر تمام لمسی راهی بازار شد، اپل توانست چشم‌انداز جدیدی از موفقیت را به نمایش بگذارد.

توسعه‌ی موبایل با کیبورد فیزیکی نتوانست انتظار کاربران را برآورده کند

موبایل با کیبورد فیزیکی

چند سال بعد، بلک بری اولین گوشی اندرویدی خود را منتشر کرد: بلک بری پریو کشویی، تنها گوشی جدید و مدرن اندرویدی که همراه با صفحه‌کلید فیزیکی عرضه‌ شد. اما این گوشی با تمام خارق‌العاده و منحصربه‌فرد بودن خود نتوانست مدت زمان زیادی در بازار دوام بیاورد و برای بسیاری کاربردی نبود، زیرا عملکرد و عمر باتری بسیار پایینی را ارائه می‌داد.

درواقع تنها شرکت بلک‌بری است که همچنان بر استفاده از کیبورد QWERTY پافشاری می‌کند و آن را مثل گذشته در دستور کار خود قرار داده است. این کیبورد اکنون به امضا و نمادی برای این شرکت تبدیل شده است. گوشی‌های بلک بری به خاطر کیبورد و امنیت بالای خود محبوب بودند.

تخصص مدرن TCL در گوشی‌های هوشمند و برش‌های صفحه کلید بلک بری باید یک تلفن صفحه‌کلید شگفت‌انگیز می‌ساخت، اما چند سال پس از آن BlackBerry KeyOne و Key2 بودند که توسط صاحب مجوز برند TCL تولید شدند. در حالی که شرکت تی‌سی‌ال یک سازنده‌ی با تجربه در توسعه‌ی موبایل با کیبورد فیزیکی نبود، اما می‌دانست چگونه تلفن‌های اندرویدی بسازد و سال‌ها این کار را تحت برندهای مختلف انجام می‌داد.

به‌این ترتیب، انتظار می‌رفت KeyOne و Key2 به دستگاه‌هایی ماندگار و کارآمد تبدیل شوند، اما این اتفاق هیچ‌وقت رخ نداد. اگرچه این گوشی‌های همراه گزینه‌هایی مناسب و معقول بودند، اما از طرف دیگر تعداد زیادی از برنامه‌های اندروید برای کارکردن روی یک صفحه نمایش کوچک طراحی نشده بودند.

موبایل با کیبورد فیزیکی

بنابراین، برنامه‌های اندرویدی در چنین دستگاه‌هایی عملکردی متوسط را ارائه می‌دادند و با تبدیل شدن دوربین به بخش ضروری سیستم گوشی‌های هوشمند، این دستگاه‌ها رسماً محبوبیت خود را از دست دادند؛ با اینکه حداقل عمر باتری خوبی را ارائه می‌دادند و قیمت هر دو گوشی بسیار مناسب بود.

از زمان پایان همکاری بلک‌بری با تی‌سی‌ال تلاش‌های دیگری برای توسعه‌ی موبایل با کیبورد فیزیکی وجود داشته است، اما صادقانه بگویم که همه آنها بسیار بد بوده‌اند. هر چند در میان آنها صفحه کلیدهای مناسب و گوشی‌هایی با عملکرد قابل‌توجه وجود داشته است، اما هرگز هر دو در یک دستگاه نبودند.

شاید سال‌ها قبل تولید تلفن‌های همراه با این ویژگی بسیار مورد پسند بود، اما اکنون در سال 2023 این به اندازه کافی خوب نیست. این روزها برای ساختن یک گوشی با کیبورد فیزیکی عالی باید دو اتفاق بیفتد: صفحه کلید ساختاری محکم و عالی داشته باشد و وجود آن به سایر اجزای گوشی صدمه‌ای وارد نکند.

با اینکه سامسونگ با معرفی گلکسی نوت5 و گلکسی اس6 اج پلاس از یک کیبورد فیزیکی به‌عنوان لوازم جانبی این گوشی‌ها پرده برداشت و پس از آن همانطور که گفته شد شاهد معرفی بلک‌بری پریو اندرویدی با کیبورد QWERTY کشویی بودیم، اما عدم توانایی شرکت‌ها در توسعه‌ی محصولی بی‌نقص چیزی است که بیش از یک دهه کیبوردهای فیزیکی را از رده خارج کرده است.

آیا امکان بازگشت صفحه‌کلید فیزیکی به گوشی‌های هوشمند وجود دارد؟

موبایل با کیبورد فیزیکی

عملکرد شرکت‌های تولیدکننده در مورد قرار دادن کیبورد فیزیکی در محصولات خود ممکن است فرصتی دوباره به توسعه‌ی موبایل با کیبورد فیزیکی بدهد. در این میان مزایای کیبورد فیزیکی و تمایل برخی از کاربران به استفاده دوباره از آن به قدری است که می‌توان دوباره آنها را به بازار موبایل وارد کرد.

اما اگر شما قصد تهیه‌ی موبایلی با کیبورد فیزیکی داشته باشید، اولین فاکتور شما در خرید این است که صفحه‌کلید ساختاری محکم داشته باشد تا بتواند جایگزین صفحه‌کلیدهای مجازی هوشمندی شود که این روزها به آن عادت کرده‌ایم. همچنین چنین صفحه کلیدهایی باید به بهتر کردن تجربه تایپ شما کمک کنند و دکمه‌ها باید در اندازه‌ای مناسب و فاصله‌ای مناسب از یکدیگر قرار گیرند.

در حالی که همیشه راهی برای عادت کردن به یک صفحه کلید جدید وجود دارد، اما باید با سهولت نسبی ارائه شود و کار کردن با آن به اندازه کافی آسان باشد که وقتی تلفن در دست شماست، احساس راحتی در استفاده از کیبورد آن داشته باشید. همانطور که بسیاری از ما قادر به استفاده از یک صفحه کلید کامپیوتری با اندازه کامل بدون نیاز به نگاه کردن به کلیدها هستیم، به همین ترتیب باید بدون نیاز به نگاه کردن به کلیدها به‌راحتی تایپ کنیم.

صفحه کلید نباید سرعت کاربر را کاهش دهد

سازنده هنگام طراحی صفحه‌کلید باید به این نکته توجه کند که کیبورد سریع باشد و کاربر زمانی که از آن استفاده می‌کند باید احساس کند که بخشی از سیستم‌عامل است. بنابراین برای رسیدن به این هدف سازندگان باید در مورد نحوه چیدمان کلیدها، اندازه آنها و میزان مقاومت‌شان هوشمندانه عمل کنند تا صفحه کلید فیزیکی تجربه تایپ کاربر را کاهش ندهد.

بازگشت موبایل با کیبورد فیزیکی

تمام این ویژگی‌ها باید در تعادل مناسب باشند تا تایپ کردن را به‌ تجربه‌ای خسته کننده یا پر زحمت تبدیل نکنند. تمرکز اصلی تولید‌کنندگان باید روی این موضوع باشد که کیبورد فیزیکی را به‌اندازه یک صفحه‌کلید مجازی در نرم‌افزار ادغام کنند و به‌همان میزان ابزارهایی مانند پیش‌بینی متن، تصحیح خودکار و انتخاب آسان کارکترهای خاص و ایموجی‌ها را ارائه دهند.

وزن گوشی باید با کیبورد در تعادل باشد

عدم تعادل وزن یکی از مشکلات اصلی بلک بری Priv بود، به طوری که نیمه بزرگ و سنگین بالای صفحه‌کلید کشویی قسمت اعظم جرم را از کنار دستان کاربر خارج می‌کرد. بسیاری از کاربران می‌گویند استفاده از این دستگاه برای مدت طولانی تجربه‌ای ناخوشایند بوده که آنها را از صفحه کلید فیزیکی دلسرد کرده است.

دلیل شکست موبایل با کیبورد فیزیکی

در مقایسه با بلک‌بری پریو، گوشی‌های KeyOne و Key2 چندان نامناسب نبودند، اما هنگام رسیدن به اندازه‌ای جمع و جورتر، به تولید صفحه‌نمایش‌های جمع و جور نیز رسیدند که برای کاربران پسندیده نبود. با هر دو KeyOne و Key2 شما می‌توانید از کیبورد به عنوان ترک پد استفاده کنید و با شصت خود ایمیل‌ها را بالا و پایین کنید یا به وبسایت بروید، اما این کار معمولا فرایندی دشوار برای بسیاری از کاربران قلمداد می‌شود.

درکل باید گفت اگر تولیدکننده‌ای قصد تولید یک موبایل با کیبورد فیزیکی دارد، باید محصولی از همه نظر عالی را طراحی کند.

بازگشت به کیبورد فیزیکی مستلزم تولید یک گوشی با ویژگی‌های خارق‌العاده است

بازگشت موبایل با کیبورد فیزیکی به بازار گوشی های هوشمند

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، این روزها بسیاری از تلفن‌های هوشمند قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. بنابراین فروش یک موبایل با کیبورد فیزیکی با عمر باتری ضعیف یا دوربین‌های بی‌کیفیت مانند فروش یک ماشین جدید بدون کمربند ایمنی است!

مردم این روزها حتی در پایین‌ترین قیمت‌ها انتظار سطح مشخصی از عملکرد و ویژگی‌ها را دارند و اگر این استاندارد رعایت نشود، تولیدکننده هیچ شانسی در بالا بردن محصول خود نخواهد داشت. به‌این منظور، سازندگان باید توجه داشته باشند که اندازه صفحه نمایش از اهمیت بالایی برخوردار است.

بلک‌بری Priv در سال 2015 با صفحه‌نمایش 5.4 اینچی AMOLED خود به‌عنوان یک گوشی بزرگ در نظر گرفته می‌شد، اما این اندازه در دنیای امروز کوچک است. یک آیفون 14 پایه از صفحه نمایش 6.1 اینچی بهره می‌برد و نسخه محبوب مکس تا 6.7 اینچ افزایش می‌یابد. آیفون 13 مینی که اکنون محبوبیت سابق را ندارد صفحه نمایش 5.4 اینچی داشت.

صفحه نمایش کوچک BlackBerry KeyOne و Key2 (هر دو 4.5 اینچی) در شکست بازار آنها نقش داشته است. توجه داشته باشید که این شکست قبل از شروع عصر جدید ریلز در اینستاگرام و تیک‌تاک‌ بود که در آنها ضبط ویدیوی تمام صفحه یک فاکتور مهم است.

علاوه‌براین، این روزها هیچ کاربری یک تلفن همراه با عملکرد کند را تحمل نمی‌کند و موبایلی که در اثر استفاده در کوتاه مدت کند می‌شود، حتی کمتر مورد تحمل قرار می‌گیرد. این بدان معناست که تنها قرار دادن یک کیبورد فیزیکی با ویژگی‌ها و طراحی بی‌نقص برای بازگشت این صفحه‌کلید منسوخ شده کافی نیست. در کنار آن خود گوشی نیز باید قابليت‌های خارق‌العاده‌ای را ارائه دهد تا مورد پذیرش و توجه قرار گیرد.

سرعت استفاده، عمر باتری و کیفیت دوربین از مهمترین عوامل پذیرش یک محصول هستند. ما انتظار نداریم که دوربین تمام گوشی‌ها در حد آیفون 14 یا گلکسی اس 23 اولترا عمل کند، اما انتظار داریم برای برآورده کردن حداقل نیازهای ما کافی باشد.

موبایل با کیبورد فیزیکی

در دنیای کنونی دوربین گوشی‌های هوشمند را نمی‌توان تنها ابزاری برای گرفتن عکس از اسناد و اسکن کدهای QR در نظر گرفت و باید آنها را به‌گونه‌ای طراحی کرد که انگار جزء اصلی تلفن هستند. یک دوربین باید بتواند تصویری را ثبت کند که شباهت زیادی به تصویر قابل مشاهده با چشم داشته باشد و باید این کار را با حداقل تاخیر شاتر انجام دهد.

بازاریابی کلید اصلی بازگشت یک موبایل با کیبورد فیزیکی است

جدای از کیبورد و خود گوشی، پشتیبانی بازاریابی در اطراف آن درجه اهمیت زیادی دارد. بلک‌بری در هسته خود یک دستگاه برای کارهای تجاری بود و مشتریان مخصوص و محدودی داشت، اما این شرکت توانست با بازاریابی برنامه‌ریزی شده به جذب مشتریان به‌طرز شگفت انگیزی دست یابد.

اما زمانی که اپل سکان کشتی گوشی‌های هوشمند را در دست گرفت، این شرکت به بازار اصلی خود بازگشت و نتوانست مشتریان خود را حفظ کند و پس از آن نیز تسلط بلک‌بری بر بازار از بین رفت؛ زیرا اپل تلاش کرد تا همان ابزارهایی را بسازد که کسب و کارها را برای چندین سال به بلک‌بری وفادار نگه داشته بود.

بازاریابی برای بازگشت موبایل با کیبورد فیزیکی

تلاش برای جذب کاربران با اهداف تجاری دیگر برای بلک‌بری کارساز نخواهد بود، زیرا غول‌های فناوری اکنون تا حد زیادی روبه‌جلو حرکت کرده‌اند. بنابراین متقاعد کردن کاربران برای مهاجرت از تلفن‌های اندرویدی یا آیفون‌های خود به محصولی جدید که سهم چندانی در بازار برترین گوشی‌ها نداشته است بسیار دشوار خواهد بود.

به‌همین دلیل، یک کمپین بازاریابی برای جلب توجه کاربران به یک موبایل با کیبورد فیزیکی مسیر بسیار دشواری را پیش رو دارد. البته یک پایگاه مشتری جدید و درحال افزایش وجود دارد که می‌توان آن را جذب کرد: تولیدکنندگان محتوا در رسانه‌های اجتماعی، به ویژه آنهایی که در پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک، اینستاگرام و توییتر فعال‌تر هستند.

آنها کاربرانی هستند که می‌توانند از تلفنی با کیبورد فیزیکی بیشترین بهره را ببرند. در تیک‌تاک و اینستاگرام آپلود فیلم‌ها و تصاویر مهمترین سهم را به‌خود اختصاص داده‌اند، اما پس از پست کردن یک عکس یا ویدیو، کاربر برای تعامل متنی با دیگر کاربران از استفاده از کیبوردی راحت که از ویژگی‌های خاصی بهره می‌برد بسیار خرسند خواهد شد.

افرادی که زمان زیادی را صرف چت کردن با دوستان و همکاران خود در پیام‌رسان‌های مختلف می‌کنند نیز جذب یک کیبورد فیزیکی با ویژگی‌های جدید خواهند شد. اینها کاربرانی هستند که ممکن است از یک موبایل با کیبورد فیزیکی به شدت سود ببرند و نیازمند ابزاری جذاب‌تر باشند. بنابراین در بحث بازاریابی، بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی اهمیت بسیار کمتری نسبت به جذب کاربران از طریق تبلیغات رسانه‌های اجتماعی خواهند داشت.

نتیجه‌گیری

موبایل با کیبورد فیزیکی

فناوری تعبیه‌ی کیبورد فیزیکی در گوشی‌های هوشمند جایی در دنیای امروز ندارد، زیرا تولیدکنندگان نتوانستند انتظار کاربران را برآورده کنند. خریداران گوشی‌های امروزی استانداردهای بالایی دارند و هر ویژگی اضافی مانند افزودن صفحه کلید فیزیکی باید براساس یک تجربه عالی از گوشی هوشمند و بدون کم کردن قابلیت‌های آن باشد.

قابلیت‌هایی همچون دقت و سرعت بیشتر هنگام حرکت به‌ویژه برای افراد سالخورده ،تایپ راحت‌تر با ناخن بلند، به یاد سپردن جای دکمه‌ها، ژست‌های کنترلی، برخورداری از صفحه نمایش بزرگتر و راحتی در نوشتن اعداد و کاراکترها سبب شده تقاضا برای بازگشت موبایل‌های با کیبورد فیزیکی افزایش یابد و طولی نخواهد کشید که استفاده از کیبورد فیزیکی دوباره مد شود.

حال اگر شرکتی بتواند براساس تقاضای بسیاری از کاربران یک موبایل با کیبورد فیزیکی طراحی کند که نیاز مشتریان را برطرف کرده و توجه‌ها را به خود جلب کند، مسیر بازگشت این صفحه‌کلیدهای کاربردی را به دنیای امروز هموار خواهد کرد.