تقلب تویوتا

تویوتا هم متقلب از آب درآمد؛ آبروریزی بزرگ برای غول ژاپنی

طبق بیانیه منتشر شده از سوی کمپانی تویوتا، این غول خودروسازی ژاپنی به تقلب در تست‌های مربوط به پیشرانه‌‌های دیزلی این شرکت اعتراف کرد.

گروه خودروسازی تویوتا که به‌عنوان پرفروش‌ترین برند خودروسازی جهان نیز شناخته شناخته می‌شود، دست به انجام تقلب و فریب در تست برخی از پیشرانه‌های خودرو کمپانی خود زده است. این کمپانی در بیانیه‌ای که به‌تازگی منتشر کرده است از اخلال در تست پیشرانه‌های دیزلی خبر داد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به بررسی بیانیه رسمی تویوتا می‌پردازیم.

تقلب و آبروریزی بزرگ کمپانی تویوتا!

تقلب تویوتا

در بیانیه منتشر شده توسط تویوتا، بی‌نظمی‌‌های انجام گرفته در خلال تست‌ پیشرانه دیزلی محصولات پرطرفداری همچون هایلوکس و پرادو صورت گرفته است. همچنین این شرکت اعتراف کرده است که در تست‌های تأییدیه پیشرانه‌های دیزلی به‌کار رفته در خودروهای فورچونر، هایس، لندکروزر سری ۳۰۰ و لکسوس LX نیز دست به تقلب زده است. این اولین باری نیست که این خودروساز ژاپنی اقدام به فریب اذهان کرده و چند ماه پیش نیز کمپانی تویوتا با دست‌کاری نتایج تست‌های تصادف خودروهای عرضه شده خود در برخی از بازارهای در حال توسعه، به این موضوع اعتراف کرده بود.

طبق اعلام سخنگوی تویوتا در استرالیا، سه پیشرانه تحت تاثیر مشکلات مربوط به تست عبارتند از: پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۸ لیتری توربو دیزل GD-1، پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربو دیزل GD-2 و پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری تویین توربو دیزل F33A. علاوه بر این، مینی ون و کامیونت‌های اینووا، هایس و دینا نیز تحت تأثیر این مشکل قرار گرفته‌اند. طبق اعلام کمپانی تویوتا حدود ۸۴ هزار دستگاه خودرو در سرتاسر دنیا با مشکل پیشرانه روبه‌رو هستند. البته این تعداد از خودرو تحویل مشتری شده‌اند و بقیه خودروهای موجود در خط تولید نیز به این آمار اضافه می‌شوند.

کمپانی تویوتا

متن بیانیه تویوتا در خصوص خروجی پیشرانه‌های ذکر شده و آلایندگی آنها به شرح زیر است:

بررسی‌ها نشان داده است که بی‌نظمی‌‌هایی در زمان تست قدرت خروجی پیشرانه‌ها به‌منظور ضرور تأییدیه سه پیشرانه دیزلی رخ داده است. در خلال تست‌های تأییدیه، قدرت خروجی پیشرانه با استفاده از ECUهایی که دارای نرم افزار متفاوتی نسبت به مدل‌های تولیدی هستند به‌دست می‌آید. بنابراین این نتایج می‌توانند با مقادیر اعلامی متفاوت باشند. هم‌اکنون ۱۰ خودرو کمپانی ما در بازارهای جهانی از این پیشرانه‌ها استفاده می‌کنند. تست‌های مربوط به پیشرانه‌ها دوباره انجام گرفته و تأییدیه‌های لازم نیز اخذ شده است. بنابراین نیازی به توقف استفاده از این خودروها وجود ندارد؛ اما عمیقا از مشتریان و تمامی سهامداران خود به این خاطر عذرخواهی می‌کنیم.

پس از این بیانیه تویوتا، تولید محصولات این کمپانی به‌مدت دو هفته در چهار کارخانه اصلی ژاپن متوقف شده است و در مجموع شش خط تولید این کمپانی در این مدت تعطیل خواهد بود. این کارخانه‌ها مسئولیت تولید لندکروزر، هایس و لکسوس LX را به عهده دارند.

گستردگی و حساسیت این موضوع به‌حدی زیاد بوده که در روزهای اخیر، مسئولان و مقامات بالارده کشور ژاپن اقدام به بازدید از یکی کارخانه‌های اصلی تویوتا کرده‌اند. مدیریت کمپانی تویوتا به‌صورت رسمی از به‌وجود آمدن این مشکل عذرخواهی کرده و خبر از اتخاذ تصمیم‌های جدید برای این کمپانی و ۱۷ زیر مجموعه این برند داده است.

تقلب تویوتا

چند ماه پیش نیز خبری از یکی از زیرمجموعه‌های تویوتا با نام دایهاتسو منتشر شد که ظاهرا در تست‌های تصادف، دست به انجام تقلب زده بود. این شرکت استانداردهای ایمنی ضعیف‌تری را در این خودروها به نسبت بازارهای پیشرفته در نظر گرفته بوده است. در سال ۲۰۲۲ نیز خبر تقلب شرکت هینو به‌عنوان زیرمجموعه تویوتا در تست‌های آلایندگی و مصرف سوخت منتشر شده بود.

این در حالی است که طبق آمار فروش، کمپانی تویوتا با فروش ۱۱.۲ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ و رشد ۷.۲ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۲ برای چهارمین سال پیاپی عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان را از آن خود کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*