نگاهی عمیق به بوگاتی کایرون ؛ به ابرقهرمان جدید سلام کنید

هنگامی که فردیناند پیچ ساخت بوگاتی ویرون را مقرر کرد تا شاهکاری به نام ویرون پدید آید، وظیفه های ساده‌ای را برای مهندسانش تشریح کرد: این خودرو بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار داشته باشد، صفر تا صد را در کمتر از ۳.۰ ثانیه طی کند، بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و خانم پیچ بتواند به آن رانندگی کند. با این حال افسانه‌ی ویرون به پایان رسید و اینک وقت آن بود که جانشینی لایق با نام بوگاتی کایرون (شیرون به زبان فرانسوی کیرون به زبان ایتالیایی) به روی صحنه آید.

سالهاست که بوگاتی ویرون با نسخه‌ی ۲۰۱۰ بر صدر سوپر اسپرت ها می‌درخشد. یک ابر ماشین ۱۲۰۰ اسب بخاری که در حال حاضر از مرز ۴۳۱.۳ کیلومتر بر ساعت می‌گذرد؛ یک حکم رانی قاطعانه از لحاظ سرعت اولیه و قدرت نهایی برای بوگاتی. و در حالی که چندین رقیب کاملا موجه هم نسل ویرون وجود دارند، اما هیچ تردیدی نیست که بوگاتی سریع‌ترین و قوی‌ترین ماشین جاده‌ای را تولید کرده.

Bugatti-Chiron-52

به کایرون سلام کنید ! مهندسان بوگاتی، آن سناریو را ادامه داند و حال پدیده‌ای با صفر تا صد کمتر از ۲.۵ ثانیه و از آن عجیب تر صفر تا سیصد کمتر از ۱۵ ثانیه به نام بوگاتی کایرون خلق شده است. در حالت عادی کایرون با یک رویکرد استاندارد به سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ در سطح بعدی برای سرعت ییشتر مشابه آنچه که در  ویرون بود، کلیدی مخصوص برای اجرای وظیفه اصلی تعبیه شده که با فشردن آن، ارتفاع کاسته می‌شود، رویکرد به تمام اسپورت تغییر می‌کنند و حال با وجود محدودیت کامپیوتر، سرعت به ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد ! باز هم تکرار می‌کنیم که سرعت این خودرو به ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده؛ اما این همان چیزی است که قرار بود جانشینی ویرون را بر عهده بگیرد؟

متاسفانه حقیقت این است که با یک خودرو محدود شده رو به رو هستیم؛ اما برای تسکین این درد، بوگاتی برای صاحبان کایرون این امکان را فراهم آورده تا در صورتی  تمایل برای سرعت بیشتر، می‌توانند تحت کنترل  شرکت، با بالانس چرخ ها و لاستیک ها و اضافه کردن باتری و سنسور اضافی توسط تکنسین های کارخانه، کایرون برای خودنمایی حاضر کنند. در این حالت، کایرون نهایتا می‌تواند به سرعت ۴۴۲.۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. حال با قاطعیت باید بگویم، خداحافظ ویرون !

Bugatti-Chiron-76

البته این اعداد ارقام توسط شبیه سازی های کامپیوتر به دست آمده و تا کنون هیچ رکوردی بیش از ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت برای کایرون به ثبت نرسیده است. در همین رابطه، مدیر عامل بوگاتی، ولفگانک درهیمر می‌گوید:

نزدیک شدن به سرعت ۴۰۰ کیلومتر برساعت، دقت بسیاری را می‌‌طلبد، زیرا فشار زیادی بر تمامی اجزای ماشین وارد می‌شود. در توسعه خودرو های پیشرفته، رانندگان تست کننده باید این کار را بدون وجود خطرات جانی انجام دهند.

درهیمر با اصرار خاصی به این می‌پردازند که کایرون رکورد ۴۳۱.۳ کیلومتر را خواهد شکست و حتی از رکورد ۴۳۵.۳ کیلومتر بر ساعت ماشین Venom GT، با اخلاف ۵ کیلومتر بر ساعت خواهد گذشت. سرعت نهایی کایرون قرار است چند ماه دیگر در مسیر آزمایش Ehra-Lessien  فولکس واگن به چالش کشیده شود.

Bugatti-Chiron-33

هرچند شباهت های زیادی در معماری این خوردو با ویرون وحود دارد، اما شاهد تمایزاتی نیز هستیم. کایرون برای  تولید قدرت از موتور وسط ۸.۰ لیتری ۱۶ سیلندر با چینش W بهره می‌برد. این موتور برای انتقال قدرت با جعبه دهنده ۷ سرعته‌ی دوکلاچه جفت شده که قدرت تولیدی را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. بر اساس گفته‌ی مهندس ارشد بوگاتی، ۹۵ قطعات بوگاتی کاملا از نو طراحی شده است. این خودرو در مقایسه با ویرون، کمی عریض‌تر، و بلندتر است. باله‌ی روی سقف کمی پایین آمده اما در مورد وزن چیزی تغییر نکرده است.

Bugatti-Chiron-37

قلب تپنده کایرون یک نسخه‌ی تکامل یافته از موتور سوپر اسپرت ویرون است که تا ۲۵ درصد قدرت و ۵ درصد گشتاور بیشتری تولید می‌کند. اعداد ارقام، اکنون وحشتناک‌تر از قبل شده؛ ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۰۰ دور در دقیقه و یک طبقه تسلیحاتی دیگر با گشتاور ۱۱۶۵ پوند فوت  در ۲۰۰۰ تا ۶۷۰۰ دور بر دقیقه. که با این افزایش قدرت گشتاور، مشخصا هوای بیشتری به ۱۶ سیلندر آن خواهد رسید.

Bugatti-Chiron-35

از نظر طراحی، نیمه جلویی بدنه‌ی کایرون به طرز محسوسی کمی کشیده تر شده است. و  کمانی که از پایه A آغاز شده و به پایه C می‌رسد و با کشیده شدن به کابین رانندهلإ نهایتا پنهان می‌شود. همچنین ورودی های هوا با طراحی هوشمندانه، تنفس عمیقی را برای موتور بزرگ W-16 پدید می‌آورند.

بر خلاف آنچه که در بوگاتی ویرون دیدیم، پایانه عقب کایرون به شدت طراحی قوس مانندی دارد و نوار های طراحی شده، جلوه آن را افزایش داده اند.  طبق اظهار طراح این ایده Achim Anscheidt، چنین طراحی در عقب خودرو به کم شدن فشار در این بخش کمک می‌کند تا هوای گرم ناشی از محفظه موتور، به راحتی توسط اگزوز ها خارج شوند. گاز های خروجی از طریق یک سیستم اگزوز تیتانیومی عظیم تخیله می‌شوند. همچنین در انتهای این خودرو دیفیوزر ها جای گرفته اند و همانطور که می‌دانید، وظیفه آنها ایجاد نیروی رو به پایین است.

یک سیستم توبور شارژ دو مرحله‌ای برای کایرون در نظر گرفته شده است. که در نتیجه، گشتاور در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه به اوج رسیده و نهایتا در ۶۷۰۰ نیز کاهش می‌یابد و در همین حال، گشتاور تولیدی تا ۶۷۰۰ دور بر دقیقه به حداکثر می‌رسد. کایرون تمایزات زیادی با مدل قبل از خود دارد که در این بخش می‌توان به دریچه گاز بسیار دقیق خطی اشاره کرد. طبق گفته‌ی سران بوگاتی، این قابلیت باعث کنترل آسان تر خودرو می‌شود. با این وجود باید گفت، مردان بوگاتی اصرار دارند که رانندگی را به مراتب سرگرم کننده‌تر  سازند.

Bugatti-Chiron-59

در نتیجه‌ی قدرت بسیار زیاد، بوگاتی کایرون با یک سیستم ترمز جدید همه جانبه همراه شده است. در جلو، غول های ۱۶.۵ اینچی کربن و سرامیک با چهار  لنت در کنار ۸ پیستون تیتانیومی جای گرفته اند. همچنین پوششی بر محور جلو قرار دراد که در راستای سیستم خنک کننده از طریق هوا عمل می‌کند. در عقب نیز دیسک‌های ۱۵.۷ اینچی و کالیپر های شش پیستونی تیتانیومی جای گرفته  که توان لازمه را برای مهار کایرون را ایجاد می‌کنند.

در بهبود بخشیدن چسبندگی بخش جلو توجه زیادی شده است. در تعلیق از فیبر کربن بهره برده شده و در سیستم تعلیق جلویی از ویژگی های لاستیک و فولاد جدیدی استفاده شده است. فرمان از سیستم برقی جدید ZF استفاد می‌کند که با دمپر های Sachs، واکنش های بسیار خوبی را انجام می‌دهد. کایرون همچنین از لاستیک های میشلن استفاده کرده است که ۱۴ درصد در جلو و ۱۰ درصد در عقب بزرگتر شده است و نهایتا می‌توانند تا ۴۲۰ کیلومتر برساعت دوام بی‌آورند.

درهیمر  در این خصوص می‌گوید:

چسبندگی به طور جشمگیری افزایش یافته است. به طوری که شما می‌توانید در سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت به طور ناگهانی لاین عوض کنید و ماشین فورا واکنش نشان می‌دهد.

بوگاتی کایرون نیز قرار است در تعداد محدودی تولید شود، اما این بار ۵۰ عدد از ویرون بیشتر است  ظاهرا ۵۰۰ نسخه از کایرون به بازار عرضه خواهد شد.  همانطور که قدرت و توانایی افزایش یافته، بالطبع قیمت نیز بیشتر شده است. به طوری این بوگاتی قرار است با قیمت ۲.۷ میلیون دلار در اختیار صاحبانش قرار بگیرد. طبق گفته‌ی مدیر عامل این شرکت، بر خلاف ویرون، این خوردو باعث درآمد زایی خواهد شد. در حال حاضر ۱۱۰ دستگاه از کایرون پیش فروش شده  و تا دو سال دیگر به دست متقاضان خواهد رسید.

بدبینان، اظهار دارند که کایرون بیش از یک اسباب بازی کاملا بیهوده برای ثروتمندان نیست. آن هم در عصری که می‌توان یک سدان دوج را با توان ۷۰۷ اسب بخار و سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت تهیه کرد که به مراتب قیمت معقول‌تری دارد. نظر شما چیست؟ در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

منبع: motortrend

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. در اینکه بوگاتی جزو یکی‌ از بهترین‌های دنیای ماشین .. شکی‌ نیست !!

    ولی‌ من هنوز میگم koenigsegg بهترینه در دنیا !! .. مثل koenigsegg one:1 که ساله ۲۰۱۳ اومد ولی‌ با این Chiron الان رقابت می‌تونه بکنه یا koenigsegg Regera سال ۲۰۱۵ که دیگه فکر می‌کنم کاملا برتری داره نسبت به این ماشین . !!

  2. کایرون نیست دوست عزیز ((شیرون))