گلکسی A14 A15

مقایسه گلکسی A15 و A14 5G؛ کدام گوشی اقتصادی سامسونگ را بخریم؟

دو گوشی اقتصادی گلکسی A14 5G و گلکسی A15 سامسونگ محصولات اقتصادی فوق‌العاده‌ای به شمار می‌روند. اما کدامیک از این دو گوشی بهتری است؟

سامسونگ در سال‌های اخیر به‌خوبی بازار محصولات اندرویدی را تحلیل نموده و سعی کرده در هر کلاس قیمتی و عملکردی یک محصول توانمند و قابل اتکا در سبد محصولاتش داشته باشد. بازار گوشی‌های اندرویدی گستردگی فوق‌العاده‌ای داشته و تنها به محصولات پرچمدار با قابلیت‌های رنگارنگ و پرزرق و برق محدود نمی‌شود؛ بلکه دسته بزرگی از مردم دنیا سعی می‌کنند محصولی خریداری کنند که مناسب‌ترین عملکرد را با بهترین قیمت در اختیارشان قرار دهد.

دو گوشی گلکسی A14 5G و گلکسی A15 سامسونگ بارزترین نمونه‌های تلاش غول کره‌ای برای حضور در بازار محصولات اقتصادی به شمار می‌روند که سعی کرده‌اند با ارائه قابلیت‌های فنی کاربردی و مشخصات سخت افزاری آبرومند، قیمت را در حدود 200 دلار نگه داشته و عملکردی بسیار عالی را در این سگمنت قیمتی ارائه دهند. هیچ یک از این دو دستگاه قرار نیست جدیدترین بازی‌های روز را اجرا کرده یا اپلیکیشن‌های سنگین و حجیم اندرویدی را اجرا کنند. در عوض توانمندی آن‌ها در ارائه بهترین مشخصات فنی با مناسب‌ترین قیمت نهفته است؛ چیزی که آن‌ها را به سلاطین گوشی‌های اقتصادی و گزینه‌هایی مطمئن برای بسیاری افراد تبدیل می‌کند.

هر دو گوشی مورد بحث قابلیت‌ها و مشخصات مشابهی دارند. با این وجود چندین تفاوت کوچک آن‌ها را از هم تفکیک می‌کند. در این میان اما سوال مهم کاربران علاقمند به محصولات اقتصادی آن است که کدامیک از این دو واقعا محصول پرچمدار بهتری بوده و گزینه مناسب‌تری برای خرید به شمار می‌رود. در ادامه این متن سعی داریم به بررسی همین موضوع پرداخته و با مقایسه دو گوشی گلکسی A14 5G و گلکسی A15، بهترین محصول اقتصادی حال حاضر سامسونگ را معرفی کنیم.

مقایسه مختصر مشخصات فنی و قیمت گلکسی ای 14 و گلکسی ای 15

گلکسی A14 A15

گوشی گلکسی A14 5G از ماه ژانویه 2023 با قیمت 200 دلار به بازار عرضه شد. سامسونگ این گوشی اقتصادی را در رنگ‌های مشکی، قرمز تیره، نقره‌ای و سبز روانه بازار کرد. از سوی دیگر، گلکسی A15 هم در فاصله زمانی کمتر از یک سال پس از A14 و در ماه دسامبر 2023 به‌طور رسمی رونمایی شد. همچنین علاقمندان به این گوشی نیز با رنگ‌های آبی، مشکی، آبی کمرنگ و زرد طرف بودند.

در گجت نیوز بخوانید:
کالبدشکافی گلکسی A14 5G سامسونگ؛ نگاهی به تعمیرپذیرترین گوشی سامسونگ + ویدیو اولین عکس های واقعی گلکسی آ 55 (Galaxy A55) سامسونگ منتشر شد مقایسه گلکسی A15 و A25 سامسونگ؛ کدام گوشی ارزان قیمت، ارزش خرید بیشتری دارد؟

جدول زیر مشخصات فیزیکی و سخت افزاری این دو گوشی را به‌طور مختصر با یکدیگر مقایسه می‌کند.

مشخصاتسامسونگ گلکسی A15 5Gسامسونگ گلکسی A14 5G
تراشهمدیاتک دایمنسیتی 6100 پلاسمدیاتک دایمنسیتی 700
نوع صفحه نمایشامولد 90 هرتزیال سی دی 90 هرتزی
اندازه صفحه نمایش6.5 اینچ6.6 اینچ
رزولوشن صفحه نمایش2340 در 1080 پیکسل2408 در 1080 پیکسل
حافظه رم4 گیگابایت4 گیگابایت
حافظه داخلی128 گیگ64 گیگ
باتری5000 میلی آمپر ساعت5000 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ25 وات سیمی15 وات سیمی
پورت‌ها
  • USB-C
  • جک 3.5 میلیمتری هدفون
USB-C
پشتیبانی از سیم کارتدو سیم کارت نانودو سیم کارت نانو
سیستم عامل
  • اندروید 14
  • رابط کاربری وان یو آی
دوربین پشت
  • 50 مگاپیکسلی f/1.8
  • 5 مگاپیکسلی فوق عریض
  • 2 مگاپیکسلی ماکرو
  • 50 مگاپیکسلی f/1.8
  • 2 مگاپیکسلی f/2.4
  • ماکرو 2 مگاپیکسلی f/2.4
دوربین سلفی13 مگاپیکسلی f/2.013 مگاپیکسلی f/2.0
اتصال سلولار
  • 4G LTE
  • Sub-6 5G
  • LTE
  • 5G
ابعاد160.1 در 76.8 در 8.4 میلیمتر167.7 در 78 در 9.1 میلیمتر
وزن200 گرم240 گرم
استاندارد IPخیرخیر
رنگ‌بندی
  • آبی
  • مشکی
  • آبی کمرنگ
  • زرد
  • مشکی
  • سبز
  • نقره‌ای

طراحی گلکسی A14 در برابر گلکسی A15

گوشی جدید اقتصادی سامسونگ

طراحی دو گوشی گلکسی ای 14 و ای 15 بسیار شبیه به یکدیگر است؛ به‌طوری که بسیاری افراد ممکن است آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند. البته گلکسی ای 15 اندکی کوچکتر بوده و طراحی مکعبی‌تری دارد. این طراحی البته در مقایسه با قبل تفاوت چندانی نکرده؛ اما از بروزرسانی نگرش سامسونگ در طراحی حکایت می‌کند. ابعاد گوشی اقتصادی گلکسی A14 برابر با 167.7 در 78 در 9.1 میلیمتر بوده و وزن آن 202 گرم است. این در حالی‌ست که گلکسی A15 وزنی 200 گرمی داشته و ابعاد آن 160.1 در 76.8 در 8.4 میلیمتر است.

شباهت طراحی این دو گوشی در پورت‌ها و چینش کلیدهای آن‌ها نیز قابل مشاهده است. در قسمت جلوی هر دو گوشی شاهد حاشیه‌های نسبتا ضخیمی اطراف صفحه نمایش هستیم؛ درحالیکه کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و Power نیز در سمت راست واقع شده‌اند. همچنین همانند بسیاری گوشی‌های اقتصادی دیگر بازار، کلید Power نقش حسگر اثر انگشت را نیز بر عهده داشته و احراز هویت فیزیکی کاربران را انجام می‌دهد.‌ بعلاوه، در قسمت چپ نیز جایگاه سیم کارت و درگاه کارت حافظه میکرو اس دی قرار گرفته؛ درحالیکه پورت USB-C و هدفون در قسمت پایینی واقع شده‌اند.

چینش ماژول دوربین این گوشی‌های اقتصادی سامسونگ نیز دنباله‌رو مسیر طراحی کلی این کمپانی و متشکل از سه دوربین که به‌صورت عمودی زیر هم چیده شده‌اند می‌باشد. سامسونگ همچنین با هدف کاهش قیمت این گوشی‌های اقتصادی از پلاستیک برای ساخت قاب و بدنه استفاده کرده و هیچ‌گونه استاندارد رسمی مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت را نیز به دست نیاورده است. بنابراین نمی‌توان از هیچ‌یک از این دو گوشی زیر بارش باران یا در شرایط مشابه استفاده کرد.

مقایسه صفحه نمایش Galaxy A14 و Galaxy A15

گلکسی A14 A15

گوشی گلکسی A14 از یک صفحه نمایش 6.6 اینچی با پانل‌های ال سی دی بهره می‌برد. این صفحه نمایش رزولوشن 2408 در 1080 پیکسل (فول اچ دی پلاس) داشته و نرخ رفرش 90 هرتز را ارائه می‌کند. چگالی پیکسل صفحه نمایش این گوشی معادل با 400 پیکسل بر اینچ بوده و با ارائه حداکثر روشنایی 500 نیت احتمالا در زیر تابش مستقیم نور خورشید مشکل خوانایی زیادی خواهد داشت!

از طرف دیگر، اندازه صفحه نمایش گوشی اقتصادی سال 2024 سامسونگ هم در مقایسه با نسل قبل اندکی کاهش یافته و به 6.5 اینچ رسیده است. با این حال سامسونگ امسال پانل‌های ال سی دی به کار رفته در پرچمدارانش را با پانل امولد جایگزین کرده و تا رنگ‌های اشباع‌تر و سیاه‌های عمیق‌تری را در گلکسی A15 شاهد باشیم. سامسونگ در این گوشی همچنین روشنایی را نیز اندکی افزایش داده و از 500 نیت به 800 نیت رسانده است. در عین حال، نرخ رفرش همچنان 90 هرتز باقی مانده و رزولوشن هم به 2340 در 1080 پیکسل رسیده تا چگالی صفحه نمایش برابر با 396 پیکسل بر اینچ باشد.

طبیعتا صفحه نمایش هیچ‌یک از این دو گوشی عملکرد درخشان و خیره‌کننده‌ای نداشته و نمی‌تواند عملکرد چندان شگفت‌انگیزی ارائه کند. با این وجود پیشرفت سامسونگ در بخش صفحه نمایش A15 نسبت به سال گذشته مشهود است. گذر از پانل‌های LCD و روی آوردن به صفحه نمایش AMOLED باعث شده که تماشای محتوای ویدیویی کیفیت بسیار بهتری داشته باشد و افزایش میزان روشنایی صفحه نمایش هم فاکتور دیگری است که به ارتقای خوانایی صفحه نمایش زیر تابش نور خورشید کمک فراوانی می‌کند.

مقایسه قابلیت‌های نرم افزاری گلکسی ای 14 و گلکسی ای 15

گلکسی A14 A15

سامسونگ در ژانویه سال 2023 گوشی گلکسی A14 5G را مجهز به سیستم عامل اندروید 13 معرفی کرد. با این وجود با انتشار سیستم عامل اندروید 14، این گوشی هم مثل بسیاری محصولات دیگر سامسونگ به جدیدترین نسخه اندروید به همراه رابط کاربری وان یو آی 5 آپدیت شد. از سوی دیگر اما گلکسی A15 به‌طور پیش‌فرض به اندروید 14 و رابط کاربری One UI 6 مجهز شده است.

تجربه نرم افزاری هر دو گوشی به دلیل استفاده آن‌ها از یک سیستم عامل و رابط کاربری واحد تقریبا مشابه بوده و شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارد. در صورتی که از یکی از محصولات اخیر سامسونگ استفاده کرده باشید احتمالا با تجربه کاربری این دو گوشی کاملا آشنا خواهید بود. با این حال اگر تا کنون وان یو آی را تجربه نکرده‌اید، باید بدانید که با یک رابط کاربری پرامکانات و به‌شدت قابل شخصی‌سازی طرف خواهید بود.

سامسونگ البته اصرار دارد که اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را حتی در شرایطی که اپلیکیشن مربوطه به‌صورت پیش‌فرض در هسته اندروید قرار داشته باشد به کاربر تحمیل کند. این مساله برای بسیاری افراد آزاردهنده است؛ اما سامسونگ مدت‌هاست که به ادامه انجام این کار اصرار دارد. البته به‌سادگی می‌توان تمامی این اپلیکیشن‌ها را درون قفسه اپلیکیشن نگهداری کرده و از  معرض دید خارج نمود. با این وجود مشاهده ابزار نوت‌برداری، مرورگر، اپ استور و اپلیکیشن‌های مختلف سامسونگ در کنار نمونه‌های اصلی واقع در اندروید منظره‌ای‌ست که باید به دیدن آن در گوشی سامسونگ خود عادت کنید.

گوشی اندرویدی سامسونگ

سامسونگ چند سالی‌ست که در میان گوشی‌سازان اندرویدی عملکرد درخشانی را در زمینه آپدیت نرم افزاری محصولاتش ارائه داده است. این مساله به‌خوبی در قبال گوشی های اقتصادی Galaxy A14 و Galaxy A15 هم قابل مشاهده است. صرف این که یک گوشی 200 دلاری قابلیت ارتقا به نسخه کامل اندروید 14 را داشته باشد، خود بسیار جذاب به شمار می‌رود؛ چه رسد به این که A14 با وعده دریافت دو نسخه اصلی اندروید و چهار سال پشتیبانی نرم افزاری روانه بازار شده است!

کره‌ای‌ها همچنین در سال 2024 هم غوغا کرده و گلکسی ای 15 را با وعده انتشار چهارنسخه اصلی اندروید و پنج سال پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی به بازار عرضه کرده‌اند. البته تضمینی نیست که سخت افزار نسبتا ضعیف این گوشی بتواند به‌راحتی از پس اجرای اندروید 18 برآید. با این حال تقریبا مطمئن هستیم که A15 آپدیت این سیستم عامل را دریافت خواهد کرد!

عملکرد فنی و سخت افزاری گلکسی A14 در برابر گلکسی A15

گوشی Galaxy A14

پیش از مقایسه سخت افزاری دو گوشی گلکسی ای 14 و گلکسی ای 15 باید بدانید که با دو دستگاه دویست دلاری طرف هستیم. بنابراین اصلا نباید انتظار عملکردی در حد و اندازه پرچمدارانی با قیمت‌های بیش از پنج برابر آن‌ها را داشته باشیم! بنابراین ارائه عملکرد مناسب در کاربری روزانه و اجرای مناسب اپلیکیشن‌های پرطرفدار و پرکاربرد بالاترین توقعی است که می‌توان از این دو داشت.

سامسونگ در Galaxy A14 5G از تراشه مدیاتک دایمنسیتی 700 استفاده کرده و چهار گیگ رم هم در آن به کار برده است. نکته جالب در این خصوص آن است که کره‌ای‌ها دقیقا از همین تراشه در نسل قبلی محصولات اقتصادی خود، یعنی Galaxy A13 هم استفاده کرده بودند! عملکرد کلی این گوشی حتی برای یک محصول اقتصادی هم صرفا قابل قبول به شمار می‌رود. در عین حال مشاهده لگ‌های گاه و بیگاه و تاخیر در اجرای اپلیکیشن‌های مختلف از جمله مواردی‌ست که هر از گاهی باید انتظار آن را در گلکسی ای 13 داشت! علاوه بر این، محصول اقتصادی سال گذشته سامسونگ همچنین در مدل‌های 64 گیگ و 128 گیگ روانه بازار شده بود.

گلکسی A14 A15

با این حال در گلکسی A15 سرانجام شاهد آپدیت پردازنده بودیم؛ جاییکه چیپست دایمنسیتی 700 با دایمنسیتی 6100 پلاس جایگزین شده است. این تراشه طبیعتا عملکرد مناسب‌تری در مقایسه با دایمنسیتی 700 داشته و اپلیکیشن‌ها و فرامین مختلف را سریعتر اجرا می‌کند. به این ترتیب در عملکرد این دستگاه لگ‌های کمتری در مقایسه با نسل‌های قبل قابل مشاهده است. این گوشی همچنین با چهار گیگ رم به بازار عرضه شده و مدل پایه آن حافظه‌ای 128 گیگ دارد. البته به‌لطف تجهیز به درگاه کارت حافظه، حافظه داخلی A15 تا سقف یک ترابایت قابل ارتقاست.

شارژدهی باتری و سرعت شارژ گلکسی ای 14 در برابر گلکسی ای 15

گلکسی A14 A15

هر دو گوشی Galaxy A14 و Galaxy A15 از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی بهره برده و قادرند تا دو روز کاربران را همراهی کنند. از سوی دیگر، ای 14 با توان 15 واتی قابل شارژ است که در مقایسه با بسیاری محصولات هم‌رده، خصوصا محصولات چینی ضعیف به شمار می‌رود. از سوی دیگر، گلکسی ای 15 نیز توان شارژ 25 واتی دارد که هرچند همچنان چنگی به دل نمی‌زند؛ اما در مقایسه با نسل قبل اندکی سریع‌تر به شمار می‌رود.

طبیعتا از گوشی‌های در این کلاس قیمتی و عملکردی نمی‌توان انتظار قابلیت‌های اضافی باتری و شارژ داشت. بنابراین خبری از آپشن‌هایی مثل شارژ بیسیم یا شارژ معکوس در این دو گوشی اقتصادی نیست.

عملکرد دوربین A14 5G در برابر A15

دوربین Galaxy A15

گوشی گلکسی A14 سامسونگ از یک چینش سه‌گانه دوربین در پشت بهره می‌برد که متشکل از یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.8، یک دوربین‌ ماکرو دو مگاپیکسلی f/2.4 و یک نمونه تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی f/2.4 است. دوربین اصلی این گوشی در صورت وجود نور کافی در محیط تصاویری قابل قبول با جزئیات فراوان را ثبت می‌کند. با این وجود دو دوربین دیگر این گوشی عملا بلااستفاده هستند! دوربین اصلی ماژول دوربین گلکسی ای 14 همچنین قادر به ضبط ویدیوهایی با رزولوشن 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه خواهد بود. در این میان دوربین سلفی هم 13 مگاپیکسلی است.

سامسونگ اما در A15 تغییرایت جزیی را در بخش دوربین ایجاد کرده و از یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/.1.8 در استفاده کرده است. همچنین در کنار این دوربین هم شاهد استفاده از یک لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی f/2.4 در کنار یک نمونه تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی f/2.4 هستیم. عملکر دوربین اصلی گلکسی ای 15 در عکسبرداری و فیلمبرداری تقریبا هم‌سطح گلکسی ای 14 است. با این وجود دوربین فوق عریض باعث گسترده تر شدن محسوس میدان دید کاربر می‌شود که برای ثبت تصاویر منظره بسیاری کاربردی است.‌ گوشی گلکسی ای 15 هم مثل گلکسی ای 14 ویدیوهایی 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط می‌کند. بعلاوه، دوربین سلفی گلکسی ای 15 هم همانند ای 14 رزولوشن 32 مگاپیکسلی دارد.

جمع‌بندی؛ کدامیک از دو گوشی گلکسی A14 یا گلکسی A15 سامسونگ برای شما مناسب‌تر است؟

پیش از خرید هر محصول، خصوصا گوشی‌های موبایل در گام نخست باید نیازهای خود را به‌خوبی شناسایی کنید. این مساله در مورد گوشی‌های اقتصادی مصداق بیشتری دارد. در صورتی که شما هم‌اکنون صاحب یک گوشی گلکسی A14 هستید، می‌توانید قید خرید A15 را بزنید. با این حال اگر به دنبال خرید یک گوشی اقتصادی اندرویدی تازه هستید، قطعا گلکسی A15 محصول بهتری است.

این گوشی ضمن ارتقای عملکرد، صفحه نمایش باکیفیت‌تری هم داشته و دوربین توانمندتری را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر این، پشتیبانی نرم افزاری Galaxy A15 هم به مراتب بهتر از A14 است و حافظه داخلی و سرعت شارژ آن نیز مناسب‌تر از سال گذشته خواهند بود. این دسته قابلیت‌ها باعث می‌شوند که در مقایسه رو در رو، گوشی اقتصادی سال 2024 سامسونگ محصول بهتری به شمار رفته و عنوان یکی از بهترین گوشی های اندرویدی اقتصادی حال حاضر دنیا را یدک بکشد.

با توجه به این تفاوت‌ها، همچنین خرید گوشی A14 در حال حاضر اصلا منطقی نیست؛ چراکه قیمت این گوشی با A15 یکی بوده و توانمندی‌ها و قابلیت‌های آن محدودتر هستند. در عین حال همان‌طور که اشاره شد، پیشرفت‌های A15 در مقایسه با A14 به هیچ وجه در حدی نیست که صاحبان A14 را مجاب به ارتقا کند. بنابراین در این شرایط منتظر ماندن برای رونمایی از گلکسی A16 منطقی‌ترین کاری‌ست که کاربران کنونی A14 می‌توانند انجام دهند.

جدول زیر به‌طور خلاصه نقاط قوت و ضعف دو گوشی گلکسی ای 14 و گلکسی ای 15 را با یکدیگر مقایسه می‌کند:

گوشیسامسونگ گلکسی A15 5Gسامسونگ گلکسی A14 5G
نقاط قوتعملکرد فنی قابل قبول در کلاس قیمتی

صفحه نمایش امولد باکیفیت

شارژدهی باتری بسیار خوب

شارژدهی بسیار خوب باتری

امکان ارتقا به اندروید 15

جک هدفون

نقاط ضعفنبود استاندارد IP

بدنه و قاب پلاستیکی

پانل قدیمی ال سی دی

بدنه و قاب پلاستیکی

نبود استاندارد IP

همچنین بخوانید:
۵ گوشی اقتصادی اندرویدی جذاب که می‌توانید در سال ۲۰۲۴ خریداری کنید اگر یک گوشی اقتصادی اندرویدی دارید، این اپلیکیشن ها را هرگز روی آن نصب نکنید! بهترین گوشی های بازار ایران در بازه قیمتی ۵ تا ۱۰ میلیون تومان (بهمن ۱۴۰۲) بهترین گوشی‌ های بازار با بودجه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان در بهمن ۱۴۰۲

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*