انتقاد تعزیرات به کمیسیون اسنپ و تپسی

سازمان تعزیرات خطاب به اسنپ و تپسی؛ دلتان برای راننده ها می‌سوزد، از کمیسیون خود کم کنید

پس از تصمیم بحث‌برانگیز تعزیرات برای حذف عجله دارم از اسنپ و تپسی، به نظر می‌رسد این سازمان حالا کمیسیون تاکسی های آنلاین را هدف می‌گیرد.

اواخر سال گذشته حذف گزینه عجله دارم از اسنپ و تپسی خبرساز شد و واکنش‌های ضد و نقیض از سوی کاربران و رانندگان را به همراه داشت. این پایان چالش‌ها برای تاکسی‌های اینترنتی نبود و بین جدیدترین اخبار خودرو داخل کشور، خبر حذف سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی هم توجهات زیادی را به خود جلب کرد. بعد از اعلام حذف سهمیه سوخت، عده بسیاری از جمله مدیران اسنپ و تاپسی هشدار دادند که این اقدام می‌تواند باعث افزایش کرایه‌ها شود. حالا سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به این شرکت‌ها می‌گوید اگر واقعاً نگران رانندگان هستید، کمیسیون کمتری از آن‌ها بگیرید.

انتقاد تعزیرات به اسنپ و تپسی بابت کمیسیون

محمدعلی اسفنانی، سخن‌گوی سازمان تعزیرات حکومتی اخیراً در نشستی خبری نسبت به سیاست شرکت‌های تاکسی اینترنتی در دریافت کمیسیون 15 درصدی از رانندگان موضع گرفت. به گفته او، دریافت کمیسیون 15 درصدی از رانندگان در حالی که خودشان خودرو و سوخت را تامین می‌کنند و هزینه استهلاک را هم می‌پردازند، «منصفانه» نیست. او اضافه کرد که این شرکت‌ها اگر واقعاً دغدغه رانندگان را دارند، می‌توانند کمیسیون دریافتی از رانندگان را کاهش بدهند.

سخن‌گوی سازمان تعزیرات حکومتی اشاره کرد که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، عموماً رانندگان 15 درصد کمیسیون به اسنپ و تپسی پرداخت می‌کنند؛ با این حال، در برخی از شهرستان‌ها این رقم حتی به 20 درصد می‌رسد. به نظر می‌رسد این سازمان اخذ 15 تا 20 درصد کمیسیون صرفاً برای هماهنگی بین مسافر و راننده را موجه نمی‌داند. حالا این‌که در این راستا مثل مسئله «عجله دارم» قدمی جدی بر می‌دارد یا خیر در حال حاضر مشخص نیست.

انتقاد تعزیرات به کمیسیون اسنپ و تپسی

در واکنش مدیرعامل اسنپ به حذف سهمیه سوخت رانندگان به اثرات این اقدام روی قیمت تمام‌شده بنزین برای رانندگان، سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری و حتی بیش از 70 میلیون کاربر مسافر اشاره شد. محمد خلج، مدیرعامل اسنپ همچنین اظهار داشت که علی‌رغم پیگیری‌های مکرر از نهادهای مربوطه، سهمیه سوخت رانندگان اسنپ از اسفند 1401 تاکنون برای آن‌ها واریز نشده است. این یعنی رانندگان اسنپ قبل از اعلام خبر قطع سهمیه هم دست کم یک سال بود که سهمیه دریافت نکرده بودند.

سخن‌گوی سازمان تعزیرات حکومتی در نشست اخیر حتی از بررسی گزینه «توقف دارم» در تاکسی‌های آنلاین گفت. او اعلام کرد سازمان تعزیرات وقوع تخلف در ارائه گزینه توقف دارم را هم بررسی می‌کند. باید منتظر ماند و دید آیا این سازمان در آینده نزدیک باری دیگر یکی از المان‌های سرویس‌های تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی را هدف خواهد گرفت یا خیر. حذف گزینه عجله دارم پیش از این در همان حال که موافقان زیادی داشت، با موجی از انتقادات همراه بود.

از دست ندهید:
کار به جایی رسیده که مردم برای کار در اسنپ و تپسی ماشین اجاره می‌کنند افزایش کرایه ها بعد از حذف گزینه عجله دارم در اسنپ و تپسی با استعفای میلاد منشی پور، مدیرعامل جدید تپسی منصوب شد اسنپ با انتشار بیانیه رسمی درباره حذف گزینه «عجله دارم» شفاف‌سازی کرد