تشدید تحریم هواوی توسط آمریکا

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

جمهوری‌خواهان آمریکایی پس از معرفی لپ تاپ مجهز به هوش مصنوعی هواوی، خشمگین شده و به‌دنبال اعمال تحریم های بیشتری علیه چینی‌ها هستند.

جمهوری‌خواهان در ایالات متحده که از حامیان سرسخت تحریم چین هستند، از دولت بایدن خواسته‌اند فروش تمامی محصولات به هواوی را متوقف کند. این درخواست پس از رونمایی لپ‌تاپ جدید مبتنی بر هوش مصنوعی هواوی با پردازنده هوش مصنوعی ساخت شرکت اینتل صورت گرفته است.

هفته گذشته، عرضه اولین لپ‌تاپ هوش مصنوعی هواوی به‌نام MateBook X Pro که از پردازنده جدید Core Ultra 9 اینتل بهره می‌برد، خشم قانون‌گذاران جمهوری‌خواه را برانگیخت. آن‌ها نگرانند که وزارت بازرگانی آمریکا مجوز فروش این پردازنده به هواوی را صادر کرده باشد.

تشدید تحریم هواوی توسط آمریکا بعد از معرفی هواوی میت بوک ایکس پرو

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و الیزه استفانیک، عضو کنگره از همین حزب، در نامه‌ای به وزیر بازرگانی آمریکا نوشتند:

در صورتی که وزارت بازرگانی مجوز این فروش را داده باشد، این اقدامی غیرقابل قبول و نشانه عدم اجرای صحیح کنترل‌های صادراتی علیه شرکتی است که در لیست سیاه قرار دارد و از حزب کمونیست چین حمایت می‌کند.

آن‌ها در ادامه نامه که رویترز آن را مشاهده کرده، اضافه کردند که «ما از شما می‌خواهیم تا در این رویکرد زیان‌آور تجدید نظر کرده و بلافاصله تمامی مجوزهای صادراتی به هواوی را لغو کنید.»

فشار روی دولت بایدن برای تحریم شدیدتر هواوی

این نامه فشار بر دولت بایدن برای اتخاذ اقدامات شدیدتر علیه هواوی و تحریم سنگین‌تر علیه آن‌ها را افزایش می‌دهد. برخی از بخش‌های این شرکت علیرغم قرار گرفتن طولانی‌مدت در تیررس واشنگتن به‌دلیل نگرانی‌های امنیت ملی، در حال رونق نسبی هستند.

تشدید تحریم هواوی توسط آمریکا

اگرچه هواوی هیچ پاسخی به این اظهارنظر نمایندگان آمریکایی نداده است. اینتل می‌گوید که آن‌ها به‌طور کامل از تمامی قوانین و مقررات کشورهایی که در آن‌ها فعالیت می‌کنند، پیروی خواهند کرد. سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا نیز دریافت نامه را تایید کرده و مدعی شده که به آن پاسخ خواهند داد، اما توضیح بیشتری ارائه نکرده است.

سفارت چین با مخالفت با محروم کردن شرکت‌های خاص از کشورهای خاص و سوء‌استفاده از مفهوم امنیت ملی برای سرکوب شرکت‌های خارجی بدون هیچ مدرک قاطعی، از این اقدام انتقاد کرده است.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹، به دلیل نگرانی از جاسوسی هواوی از شهروندان آمریکایی، این شرکت را در لیست محدودیت‌های تجاری قرار داد. این اقدام بخشی از تلاش گسترده‌تر برای محدود کردن توانایی چین در تقویت قوای نظامی‌اش بود. قرار گرفتن در این لیست به این معناست که تأمین‌کنندگان هواوی برای فروش کالا و فناوری به این شرکت، نیاز به مجوز ویژه‌ای دارند که به‌سختی قابل‌حصول است.

با وجود این، تأمین‌کنندگان هواوی میلیاردها دلار مجوز برای فروش کالا و فناوری به این شرکت دریافت کرده‌اند. یکی از این مجوزها که به‌ویژه بحث‌برانگیز بوده، توسط دولت ترامپ صادر شده است و به اینتل اجازه داده تا از سال ۲۰۲۰، پردازنده‌های مرکزی را برای استفاده در لپ‌تاپ‌های هواوی به این شرکت ارسال کند.

تشدید تحریم هواوی توسط آمریکا

منتقدان استدلال می‌کنند که چنین مجوزهایی به احیای کمپانی هواوی کمک کرده است. هواوی در آگوست سال گذشته، با معرفی یک گوشی جدید مجهز به تراشه پیشرفته‌ای که توسط سازنده چینی تراشه SMIC ساخته شده بود، صنعت موبایل را شوکه کرد. این اتفاق علی‌رغم محدودیت‌های صادراتی آمریکا علیه هر دو شرکت رخ داد. طبق گزارش شرکت تحقیقاتی Counterpoint، این گوشی در شش هفته اول سال ۲۰۲۴ باعث افزایش ۶۴ درصدی فروش سالانه گوشی‌های هوشمند هواوی شد و نقش پررنگی در احیای این شرکت داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
تویوتا برای توسعه رانندگی هوشمند از هواوی کمک می‌گیرد
شرکت خودروسازی NewCool با شراکت چانگان و هوآوی تاسیس شد هواوی از نسخه ۲۰۲۴ لپ تاپ MateBook D16 و مدل جدید تبلت MatePad Air رونمایی کرد فناوری انقلابی هواوی، میکروسکوپ را به دوربین گوشی‌ها می‌آورد گوشی تاشو هواوی میت X5، رقیب سرسخت گلکسی زد فولد 5 رونمایی شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*