خرید کنسول دستی

قبل از خرید یک کنسول بازی دستی به این نکات دقت کنید

کنسول های بازی پرتابل مثل نینتندو سوییچ برای بازی کردن در هر جایی، فوق‌العاده هستند. اما پیش از خرید کنسول دستی باید به نکاتی توجه کرد.

برای مدت‌هایی طولانی سونی و نینیتندو تنها بازیگران مهم عرصه کنسول های دستی به شمار می‌رفتند. با این وجود در سال‌های اخیر تعداد کنسول‌های دستی بازار به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. علاوه بر نینتندو و سونی که کنسول‌های نینتندو سوییچ و پلی استیشن پرتال را در بازار دارند، برندهای دیگری مثل Valve، ایسوس یا لنوو نیز هریک با معرفی کنسول‌های دستی خود به دنبال تصاحب بخشی از این بازار پرسود هستند.

در این شرایط شاید بسیاری از شما هم وسوسه شوید که یک کنسول بازی دستی تهیه کنید. با این وجود حضور گزینه‌های مختلف از برندهای متفاوت انتخاب یک دستگاه ایده‌آل را برای بسیاری افراد دشوارتر می‌کند. در ادامه سعی داریم نگاهی داشته باشیم به تعدادی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از خرید یک کنسول بازی دستی باید به آن‌ها دقت داشته باشید.

بودجه خود را در نظر بگیرید

نخستین مساله حین خرید یک کنسول بازی همانند هر دستگاه دیگر، توجه به بودجه است؛ چراکه این مساله می‌تواند به‌طور گسترده‌ای توانایی خرید شما را افزایش یا کاهش دهد.‌ کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هریک با حافظه‌های یک ترابایتی قیمتی 500 دلاری دارند.‌ از سوی دیگر، فرمانروای کنسول‌های هیبریدی، نینتندو سوییچ نیز با قیمت 350 دلار قابل خرید است؛ هرچند که مقدار حافظه داخلی آن تنها 64 گیگ است.

ام اس آی Claw

اگر قصد تجربه بازی‌های PC و به‌طور خاص، فروشگاه استیم را دارید، استیم دک با شروع قیمت 400 دلاری برای مدل 256 گیگ گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. از سوی دیگر، قیمت نسخه یک ترابایتی این کنسول دستی استیم حدود 150 دلار بیشتر از کنسول‌های خانگی نسل نهمی سونی و مایکروسافت و برابر با 650 دلار است.

از طرفی قیمت مدل پایه کنسول ROG Ally ایسوس نیز 500 دلار است. با این وجود علیرغم قیمت یکسان با PS5 و ایکس باکس سری ایکس، پردازنده به کار رفته در کنسول دستی ایسوس قدرتمندتر از آن دو است! بعلاوه اگر قصد خرید کنسول بازی دستی ROG Ally با پردازنده قدرتمندتر Z1 Extreme را داشته باشید، باید 700 دلار هزینه کنید. با این وجود اجرای بازی‌های AAA جدید روی این کنسول با کیفیت بهتری انجام خواهد شد. البته هر دو مدل ROG Ally از یک حافظه 512 گیگابایتی SSD بهره می‌برند و به درگاه میکرو اس دی مجهز هستند که امکان ارتقای حافظه را به کاربران خواهد داد.

دقت کنید که علیرغم قیمت بالاتری کنسول‌های دستی جدید در مقایسه با کنسول‌های خانگی، این دستگاه‌ها همچنان ارزان‌تر از یک کامپیتر گیمینگ به شمار می‌روند. به‌طور متوسط، تهیه یک کامپیوتر گیمینگ با مشخصات فنی قابل قبول هزینه‌ای 1000 دلاری در پی خواهد داشت؛ درحالیکه برای یک سیستم گیمینگ قدرتمند به حداقل 1500 دلار هزینه نیاز خواهد بود. در این میان البته باید توجه کرد که PC مخصوص گیم مدت زمان بیشتری قابل استفاده بوده و امکان ارتقای اجزای داخلی را نیز برای کاربر فراهم می‌کند.

به بازی‌های مورد علاقه‌خود توجه داشته باشید

پیش از اقدام به خرید یک کنسول بازی دستی باید به عناوینی که مایل به تجربه‌شان هستید توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر به بازی‌های انحصاری و شگفت‌انگیز پلی استیشن علاقمندید، راهی جز خرید PlayStation Portal پیش روی‌تان نیست. با این وجود اگر قصد استریم عناوین پلی استیشن پلاس روی دستگاه ویندوزی‌تان را داشته باشید می‌تواند Asus ROG Ally را هم تهیه کنید.

خرید کنسول دستی

از طرف دیگر علاقمندان به بازی‌های نینتندو نیز چاره‌ای جز خرید نینتندو سوییچ نخواهند داشت؛ خصوصا با توجه به این نکته که نینتندو اساسا اعتقاد زیادی به امولاتورها نداشته و طی سال‌های اخیر به‌طور دائمی به مسدود کردن آن‌ها یا شکایت از توسعه‌دهندگانشان مشغول بوده است! همچنین در صورتی که بیشتر مایل به تجربه بازی‌های فروشگاه استیم هستید، گزینه منطقی برای شما Steam Deck خواهد بود.

البته کنسول استیم دک از رابط کاربری اختصاصی خود بهره برده و نصب ویندوز روی آن فرآیندی طولانی دارد. بنابراین عناوینی که روی فروشگاه استیم قرار نداشته باشند عملا روی این کنسول قابل اجرا نیستند! بنابراین اگر هدف شما از خرید کنسول دستی تجربه بازی‌هایی‌ست که روی فروشگاه استیم قرار ندارند، گزینه‌هایی مثل ROG Ally یا MSI Claw منطقی‌تر به شمار می‌روند.‌ این دستگاه‌ها در حقیقت کامپیوترهای ویندوزی جیبی به شمار می‌روند که امکان نصب تمامی نرم افزارهای مخصوص سیستم عامل مایکروسافت را در اختیارتان قرار خواهند داد.

البته تمامی بازی‌های PC برای اجرا روی کنسول‌های دستی بهینه‌سازی نشده‌اند. بنابراین حتی اگر قادر به نصب آن‌ها باشید هم در اجرای‌شان با مشکل برخواهید خورد. نمونه‌ای از این دسته عناوین، بازی‌های استراتژیک هستند که اساسا باید روی کامپیوترهایی با صفحه نمایش‌های بزرگ اجرا شده و با ماوس و کیبورد تجربه شوند.‌ اگر به این دسته بازی‌های علاقمندید توصیه می‌کنیم کامپیوتر رومیزی خود را ارتقا داده یا فکر خرید داک‌های مخصوص کنسول‌های دستی باشید.

در خصوص استفاده از داک به همراه کنسول خود مطمئن شوید

با وجود آن که کنسول‌های دستی به‌خوبی قابل حمل بوده و امکان بازی کردن در هر شرایطی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما نمی‌توان منکر شد که بهترین تجربه گیمینگ روی یک تلویزیون یا مانیتور بزرگ قابل دریافت است! بنابراین اگر کنسول‌های خانگی سونی و مایکروسافت را در اختیار ندارید یا دنبال خرید چندین کنسول مختلف نیستید، دستگاهی تهیه کنید که امکان استفاده از داک را داشته باشد.

داک استیم دک

بهترین مثال برای این دسته کنسول‌ها نینتندو سوییچ است. علیرغم این که از عرضه این کنسول به بازار حدود شش سال می‌گذرد، اما همچنان بهترین تجربه بازی چه در حالت پرتابل و چه زمان اتصال به تلویزیون توسط این کنسول هیبریدی ارائه می‌شود. از سوی دیگر برای انجام بازی‌ها در حالت متصل به تلویزیون حتی نیازی به خرید دسته‌های مجزا هم نیست؛ چراکه جوی کان‌های تعبیه شده در کنار خود دستگاه به‌خوبی قادر به ایفای نقش کنترلرهایی ساده و ابتدایی خواهند بود.

با این حال اگر قصد تهیه نینتندو سوییچ را ندارید، دنبال دستگاهی باشید که از طریق کابل یا داک قابلیت اتصال به تلویزیون یا مانیتور را داشته باشد. در این شرایط می‌توانید به‌راحتی عناوین حرفه‌ای‌تر را روی تلویزیون یا مانیتور خود تجربه کنید. البته در این شرایط احتمالا به دسته‌های بلوتوثی یا کیبورد و ماوس بیسیم نیز نیاز خواهید داشت. بنابراین تهیه کردن اکسسوری‌های مربوط به بازی روی تلویزیون نیز مساله دیگری است که پیش از خرید کنسول های بازی دستی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدت زمان بازی خود را در نظر داشته باشید

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد مهم‌ترین مزیت کنسول‌های دستی آن است که امکان بازی کردن در هر جایی را به گیمرها می‌دهند! با این وجود یک عامل ممکن است تجربه گیمینگ با این دستگاه‌ها را محدود کند: شارژدهی و خالی شدن باتری!

خرید کنسول دستی

برای مثال بد نیست بدانید که کنسول پرادعای استیم دک در صورت اجرای بازی‌های قدرتمند و پرجزئیات شارژدهی تنها یک ساعت و نیمه خواهد داشت! بنابراین اگر قصد دارید چندین ساعت با کنسول Steam Deck بازی کنید، همراه داشتن یک پاوربانک غول‌پیکر را نیز نباید از یاد ببرید!

البته حتی علیرغم این ایراد نیز قابلیت حمل کنسول‌های دستی و بازی در هرجا آن قدر جذاب است که بسیاری افراد را به خرید این دستگاه‌ها سوق دهد. با این وجود اگر عادت دارید که با هر بار نشستن پشت کنسول خود چندین ساعت مداوم بازی می‌کنید، احتمالا هیچ‌یک از کنسول‌های دستی قادر به ارائه شارژدهی دلخواه شما نخواهند بود. از سوی دیگر، اگر معمولا کمتر از یک ساعت در روز به بازی مشغولید یا بیشتر عناوین قدیمی و ساده را می‌پسندید می‌توانید با خیال راحت کنسول بازی دستی خریداری کنید.

مشخصات فنی کنسول مورد نظرتان را چک کنید

اگر با مطالعه موارد بالا تصمیم به خرید یک کنسول بازی دستی گرفتید و حتی دستگاه مورد نظرتان را هم انتخاب کردید، پیش از خرید مشخصات فنی آن را چک کنید. دلیل آن است که مشخصات و قابلیت‌های سخت افزاری کنسول‌های مختلف طبیعتا با یکدیگر متفاوت است!

برای مثال کنسول پلی استیشن پرتال به هیچ‌وجه دستگاه مستقلی نیست و تنها توانایی استریم بازی‌های پلی استیشن 5 را دارد. بنابراین اگر در منزل یا هرجای دیگری که قصد استفاده کنسول در آنجا را دارید اینترنت مناسبی در اختیارتان نیست احتمالا باید دور کنسول دستی سونی را خط بکشید! این وضعیت برای کنسول G Cloud لاجیتک نیز تا حد زیادی درست است و این کنسول نیز بیشتر از طریق استریم محتوا فعالیت می‌کند. به همین دلیل در اختیار داشتن اینترنت سریع و تهیه یک حق اشتراک برای دسترسی به عناوین کتابخانه‌های بازی مختلف از ملزومات استفاده از این کنسول به شمار می‌رود.

مشخصات سخت افزاری کنسول

از سوی دیگر اگر بیشتر قصد انجام بازی‌های آفلاین را دارید باید دستگاه‌هایی مثل نینتندو سوییچ، استیم دک یا ROG Ally را انتخاب کنید که حافظه داخلی زیادی داشته و از توان پردازشی مناسب برای نصب و اجرای عناوین مختلف بهره‌مندند. با این حال در این شرایط نیز توجه به مقدار حافظه داخلی دستگاه اهمیت فراوانی داشته و می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، بهره بردن از درگاه کارت حافظه نیز می‌تواند فاکتور موثری در این زمینه باشد.

از طرفی، دیگر کنسول‌های دستی مثل ROG Ally ایسوس پردازنده‌های مختلفی را پیش روی کاربر قرار می‌دهند. بنابراین باید با بررسی سیستم مورد نیاز بازی‌هایی که قصد تجربه‌شان را دارید، در خصوص انتخاب نسخه‌ای از کنسول که مناسب شماست تصمیم‌گیری کنید. برای مثال ممکن است برای برخی عناوین نیاز به خرید مدل قدرتمندتر این کنسول‌ها باشد؛ درحالیکه برای برخی دیگر از بازی‌ها مدل پایه کاملا کافی خواهد بود.

جمع‌بندی؛ خرید کنسول بازی دستی کار درستی است یا خیر؟

به‌طور کلی اگر به تجربه بازی‌های روز علاقمند هستید و از طرف تمایلی هم به پرداخت هزینه چند هزار دلاری سرهم‌بندی سیستم‌های گیمینگ ندارید، خرید کنسول‌های دستی گزینه‌های ایده‌آلی برای شما به شمار می‌روند. با این وجود تنوع گسترده این محصولات ممکن است باعث سردرگمی و دشوارتر شدن انتخاب شوند. به همین جهت ضروری است که به نکات ارائه شده در این متن دقت کنید تا خریدی مناسب داشته باشید.

در گجت نیوز بخوانید:
بهترین جایگزین ها برای کنسول دستی پلی استیشن پورتال سونی تمام کنسول های گیمینگ جدید سال ۲۰۲۴ و شایعات پیرامون آن‌ها عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل؛ از قلاب ماهی‌گیری تا یک گیرنده تلویزیون جذابترین گجت های سال ۲۰۲۴ که بی صبرانه منتظر آمدنشان هستیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*