راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

اگر قصد خرید اسپیکر بلوتوثی دارید، حتماً این مطلب را بخوانید

اگر قصد خرید اسپیکر بلوتوثی را دارید، باید عوامل مهمی نظیر کیفیت صدا، گزینه‌های اتصال و شارژدهی آن‌ها را در نظر بگیرید.

اسپیکرهای بلوتوثی قدیمی کارایی ساده‌ای داشتند و کیفیت صدا و عمر باتری آن‌ها چندان بالا نبود. اما امروزه برندهای مطرح، اسپیکرهایی تولید می‌کنند که با نیازهای ما همخوانی دارند. این اسپیکرها از صدای باکیفیت‌تر، باتری بادوام‌تر و بدنه‌ای محکم و قابل حمل برخوردارند که حتی برای بیرون بردن هم مناسب‌اند؛ حتی برخی از آن‌ها ضد آب هم هستند.

نکات مهم برای خرید اسپیکر بلوتوثی

با پیشرفت تکنولوژی بلوتوث و امکانات اتصال بی‌سیم، کیفیت صدا و اتصال اسپیکرها هم بهتر شده است. اگر قصد خرید اسپیکر بلوتوثی را دارید، به این ۵ نکته مهم توجه کنید.

۱. کیفیت صدا

مهمترین عامل در انتخاب اسپیکر قابل حمل بلوتوث، کیفیت صدای آن است. اسپیکری را انتخاب کنید که در تمام فرکانس‌ها از جمله بیس، میدرنج و تریبل، صدای شفاف و متوازنی داشته باشد. به عواملی مانند اندازه درایور، توان خروجی و محدوده پاسخ فرکانس توجه کنید، زیرا این موارد تأثیر زیادی روی کیفیت صدا دارند.

محدوده پاسخ فرکانس گسترده‌تر به این معنی است که اسپیکر می‌تواند بخش‌های بم و زیر موسیقی را با دقت بیشتری بازتولید کند که نتیجه آن صدایی کامل‌تر و متعادل‌تر است.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

به‌عنوان مثال، به اندازه درایور توجه کنید. درایور اسپیکر، مثل موتور در یک اتومبیل عمل می‌کند. این قطعه مسئول ایجاد صدایی است که می‌شنوید. در اسپیکرهای قابل حمل بلوتوث، درایورهای بزرگ‌تر می‌توانند هوای بیشتری را جابجا کنند و در نتیجه صدایی غنی‌تر و با جزئیات بیشتر تولید کنند. بنابراین، هرچه درایور بزرگ‌تر باشد، کیفیت صدای بالقوه بهتری دارد.

به‌طور مشابه، توان خروجی مانند سوختی است که درایور اسپیکر را تغذیه می‌کند. توان بیشتر به این معنی است که اسپیکر می‌تواند بدون افت کیفیت (دیستورشن)، صدای بلندتری تولید کند. توان خروجی بالاتر به‌خصوص در حجم‌های بالا منجر به صدای واضح‌تر و پویاتر می‌شود.

حالا که در مورد حجم‌های بالا صحبت شد، محدوده پاسخ فرکانس نیز بسیار مهم است. صدا را به‌عنوان مجموعه‌ای از نت‌های پیانو از بم تا زیر در نظر بگیرید. محدوده پاسخ فرکانس یک اسپیکر به شما می‌گوید که چه مقدار از این محدوده را می‌تواند با دقت بازتولید کند. محدوده پاسخ فرکانس گسترده‌تر به این معنی است که اسپیکر می‌تواند بخش‌های بم و زیر موسیقی را با دقت بیشتری بازتولید کند که نتیجه آن صدایی کامل‌تر و متعادل‌تر است.

علاوه بر این، سعی کنید تا حد امکان اسپیکر را به‌صورت حضوری گوش دهید یا برای ارزیابی دقیق عملکرد صدای آن، نظرات منابع معتبر را مطالعه کنید.

۲. قابلیت حمل و دوام

یکی از مهم‌ترین مزایای اسپیکرهای بلوتوث، قابلیت حمل آن‌ها است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا هر کجا که می‌روید از موسیقی لذت ببرید. هنگام انتخاب به ابعاد، وزن و طراحی اسپیکر توجه کنید تا مطمئن شوید با سبک زندگی و کاربری مورد نظر شما مطابقت دارد.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی ضد آب

اگر قصد دارید از اسپیکر در فضای باز یا محیط‌های ناهموار استفاده کنید، به دنبال مدل‌هایی باشید که ضد آب، ضد ضربه و از مواد بادوام مانند بدنه لاستیکی یا بخش جلویی فلزی ساخته شده‌اند. علاوه بر این، به‌دنبال ویژگی‌هایی مانند دسته حمل، بند یا قلاب کارابین باشید که حمل و نقل و استفاده در فضای باز را برای شما راحت‌تر می‌کند.

باور نخواهید کرد که اسپیکری با بدنه ضد ضربه و ضد آب چقدر می‌تواند استفاده شما را در فضای باز راحت‌تر کند. افتادن‌های سهوی و تغییرات ناگهانی آب و هوا اتفاقات رایجی هستند و داشتن چنین اسپیکری باعث می‌شود بدون نگرانی به موسیقی گوش دهید.

۳. عمر باتری

دومین نکته مهم در انتخاب اسپیکر بلوتوث، عمر باتری آن است. با توجه به اینکه این اسپیکرها به‌صورت بی‌سیم کار می‌کنند، داشتن باتری با عمر طولانی برای گوش دادن به موسیقی در زمان‌های طولانی و بدون نیاز به شارژ مداوم، ضروری است. هنگام خرید اسپیکر بلوتوثی به‌دنبال اسپیکرهایی با ظرفیت باتری مناسب باشید که بتوانند با یک بار شارژ، از پس چندین ساعت پخش برآیند. عواملی مانند اندازه باتری، مصرف انرژی و میزان صدای خروجی همگی روی عمر باتری تأثیر می‌گذارند.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

همچنین، برخی از اسپیکرها برای راحتی بیشتر، قابلیت‌هایی مانند حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری یا شارژ سریع را ارائه می‌دهند. با این حال، به خاطر داشته باشید که روش شارژ و سرعت آن می‌توانند روی طول عمر باتری اسپیکر در طول زمان تأثیر بگذارند. روش‌های شارژ سریع ممکن است زمان شارژ را کاهش دهند، اما در صورت استفاده مکرر، ممکن است طول عمر باتری را کاهش دهند. بررسی کنید که آیا این موضوع در مورد برندی که قصد خرید از آن را دارید صدق می‌کند.

۴. گزینه‌های اتصال

اگرچه بلوتوث قابلیت استانداردی در اکثر اسپیکر‌ها به‌شمار می‌رود، اما هنگام خرید حتماً باید به سایر گزینه‌های اتصال نیز توجه کنید. به‌دنبال اسپیکر‌هایی باشید که گزینه‌های اتصال متنوعی مانند ورودی‌های کمکی (جک 3.5 میلی‌متری صدا)، درگاه‌های USB یا شکاف کارت‌های microSD را ارائه می‌دهند تا بتوانید منابع صوتی مختلفی مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها یا پخش‌کننده‌های MP3 را متصل کنید.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

علاوه بر این، اسپیکرهایی را انتخاب کیند که از کدک‌های بلوتوث پیشرفته مانند aptX یا AAC پشتیبانی می‌کنند تا کیفیت صدای بهتر و تأخیر کمتری را هنگام پخش موسیقی ارائه دهند.

۵. ویژگی‌ها و امکانات اضافه

در نهایت، هنگام خرید اسپیکر بلوتوثی به قابلیت‌های اضافی و امکاناتی که ارائه می‌دهند و می‌توانند تجربه کاربری شما را بهبود بخشند، توجه کنید. شاید مهم‌ترین مورد در این لیست، قابلیت «هوشمند بودن» اسپیکر باشد. این اسپیکرها با ارائه دسترسی به دستیارهای صوتی مانند الکسا (Amazon Alexa) و دستیار گوگل (Google Assistant)، امکان کنترل با صدا را برای شما فراهم می‌کنند.

این موضوع عمدتاً به دستگاه‌های هوشمندی که استفاده می‌کنید بستگی خواهد داشت. دستیار الکسا آمازون در اسپیکرهای سری اکو (Echo) این شرکت به‌کار رفته است، در حالی که گوگل سری نست (Nest) را با دستیار خود ارائه می‌دهد. فراتر از محصولات آمازون و گوگل، طیف گسترده‌ای از اسپیکرهای بلوتوثی بی‌سیم بازار هم از یک یا هر دو دستیار صوتی پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، به‌دنبال گزینه‌ای باشید که با اکوسیستم اسپیکر هوشمند فعلی شما سازگاری داشته باشد.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

از قابلیت‌های اضافی دیگر این محصولات می‌توان به میکروفون داخلی برای برقراری تماس هندزفری، دستیار صوتی یکپارچه (مانند سیری یا دستیار گوگل) برای دستورات صوتی یا قابلیت اتصال چند اسپیکر برای راه‌اندازی سیستم صوتی استریو یا چند اتاق اشاره کرد. همچنین برخی از اسپیکرها تنظیمات اکولایزر قابل تنظیم، نمایش نور LED یا برنامه‌های همراه با کنترل‌های پیشرفته و گزینه‌های شخصی‌سازی را ارائه می‌دهند.

در گجت نیوز بخوانید:
شیائومی با ۲ اسپیکر بلوتوثی ضدآب به استقبال طبیعت‌گردی در تابستان می‌رود ۵ مورد از بهترین اسپیکرهای بلوتوثی قابل حمل جهان در سال ۲۰۲۴ شیائومی از دو اسپیکر قابل حمل با باتری مناسب و قیمت رقابتی رونمایی کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*