پهپادی که هلیکوپتر رئیس جمهور را پیدا کرد

اولین پهپادی که هلیکوپتر رئیس جمهور را پیدا کرد متعلق به کجا بود؛ هلال احمر، ترکیه یا ستاد کل نیروهای مسلح؟

اگرچه گفته شد پهپاد ترکیه‌ای آکینجی موفق به یافتن محل سقوط هلیکوپتر رئیسی شده، اما در واقعیت، پهپادی که هلیکوپتر رئیس جمهور را پیدا کرد مورد بحث باقی مانده است.

اگرچه در نتیجه ناپدید شدن هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و هیئت همراه، پهپاد آکینجی ترکیه برای ساعاتی به منطقه آمد و به عملیات جستجو کمک کرد، ولی رئیس هلال احمر ایران در گفتگویی مدعی شده که هیچ کمک خارجی در یافتن محل سقوط بالگرد وجود نداشته است.

حال و با وجود این‌که ترکیه مدعی است پهپاد این کشور محل دقیق سقوط بالگرد را یافته، هلال احمر و ستاد کل نیروهای مسلح نیز هر یک می‌کوشند این مهم را حاصل عملکرد پهپادهای خود اعلام کنند.

پهپادی که هلیکوپتر رئیس جمهور را پیدا کرد متعلق به ایران بود؟

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران بعد از مشخص شدن محل سقوط بالگرد رئیس جمهور و در گفتگو با صداوسیما، ضمن تکذیب وجود هر نوع کمک خارجی در یافتن لاشه بالگرد گفته بود اولین بار این پهپاد هلال احمر بود که محل سقوط بالگرد را تشخیص داد.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر

با وجود این‌که کولیوند، کمک پهپاد ترکیه در عملیات جستجو را «شایعه» اعلام کرده است، سلجوق بایراکتار، رئیس هیئت مدیره شرکت بایکار که توسعه‌دهنده پهپاد آکینجی محسوب می‌شود، در توضیح درباره کمک پهپاد این شرکت در یافتن محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران گفته بعد از درخواست کمک طرف ایرانی، ابتدا یک فروند پهپاد مسلح آکینجی از محل اجرای یک ماموریت دیگر به سمت ایران پرواز کرد، اما با مخالفت طرف ایرانی، تصمیم بر ارسال یک پهپاد غیرمسلح گرفته می‌شود.

بایراکتار توضیح داد پهپاد غیرمسلح آکینجی با کمک ماهواره‌های ترکست، عملیات جستجو در دره‌های صعب‌العبور منطقه را با موفقیت انجام داده است. در همین خصوص، شبکه معتبر TRT ترکیه نیز با انتشار یک فایل اینفوگرافی، مراحل عملیات پهپاد آکینجی را چنین شرح داده است:

  • ساعت 20:00: درخواست ایران از ترکیه برای اعزام پهپاد دید در شب
  • ساعت 22:20: موافقت رجب طیب اردوغان با عملیات جستجو توسط پهپاد ترکیه
  • ساعت 23:30: پرواز پهپاد آکینجی به سمت ایران
  • ساعت 00:45: رسیدن پهپاد به منطقه عملیات و آغاز جستجو
  • ساعت 02:36: یافتن محل دقیق سقوط بالگرد و اعلام مختصات به طرف ایرانی
  • ساعت 06:45: بازگشت موفقیت‌آمیز آکینجی به ترکیه

اینفوگرافی شبکه TRT

با وجود این ادعای ترک‌ها، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، فرآیند یافتن محل سقوط بالگرد را به‌شکل دیگری توصیف کرد و روایت دیگری بر روایات قبلی افزود.

بنا بر این اطلاعیه، در زمان وقوع حادثه، پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار سار که قادر به تشخیص نقاطی در زیر ابرهای فشرده هستند، در ماموریتی بسیار دور از منطقه و در شمال اقیانوس هند بودند.

پهپاد ایرانی

در این شرایط، ستاد کل نیروهای مسلح بعد از اعلام آمادگی کشورهای دوست، پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور، یعنی ترکیه را می‌پذیرد و پهپاد این کشور به منطقه اعزام می‌شود؛ ولی به‌دلیل فقدان تجهیزات دید در شب و حرارتی، پهپاد ترکیه قادر به رصد نقاط زیر ابرهای فشرده نشده و در نتیجه این پهپاد به ترکیه بازمی‌گردد.

در نهایت و در اولین ساعات صبح روز دوشنبه، این پهپادهای پیشرفته ایرانی متعلق به نیروهای مسلح هستند که از محل ماموریت خود در شمال اقیانوس هند به منطقه رسیده و نقطه دقیق سقوط بالگرد را شناسایی می‌کنند.

لاشه هلیکوپتر رئیس جمهور

گفتنی است، بر خلاف روایت رئیس سازمان هلال احمر که منکر هر نوع کمک خارجی است، در روایت ستاد کل نیروهای مسلح، به‌نظر جانب انصاف رعایت شده و از همکاری ترکیه در عملیات جستجو تشکر ویژه صورت گرفته است.

همچنین بخوانید:
هلیکوپتر رئیس جمهور، متعلق به ۴۰ سال قبل است! ۱۰ تا از دلخراش‌ترین سوانح و حوادث هلیکوپترها در جهان عملیات نجات هلیکوپتر رئیس جمهور ایران رکورد زد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*