محبوب‌ترین شبکه‌ اجتماعی

فکر می‌کنید محبوب‌ترین شبکه اجتماعی حال حاضر ایران کدام باشد؟

همزمان با انتشار نتایج نظر سنجی «پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی»، آمار محبوب‌ترین شبکه‌ های اجتماعی کشورمان نیز اعلام شده است.

در حالی که استفاده از شبکه‌ های اجتماعی مطرح در کشورمان با محدودیت های زیادی همراه شده و موضوع فیلترینگ گریبان آن را گرفته است، اما طبق آمار رسمی منتشر شده از نظر سنجی پیمایش ملی رسانه‌های اجتماعی که در اردیبهشت ماه سال جاری با نمونه آماری حدود ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر انجام گرفته است، فیلترینگ آنچنان که باید به عنوان یک عامل بازدارنده کارآمد نبوده است و پلتفرم های فیلتر شده بیشترین طرفدار و مخاطب را دارند.

اینستاگرام، همچنان محبوب‌ترین شبکه‌ اجتماعی کشور است

محبوب‌ترین شبکه‌ اجتماعی

در جریان نشستی خبری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کشور که به میزبانی رئیس مرکز طرح‌های ملی و مجری این طرح برگزار شد، از نتایج این پیمایش رونمایی و به سؤالات خبرنگاران و پژوهشگران حوزه فضای مجازی در این‌ باره پاسخ داده شد. براساس آنچه مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش داده، داده‌های این پیمایش اردیبهشت ۱۴۰۳ از طریق گردآوری میدانی و مصاحبه حضوری با ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر از افراد ۱۵ سال به بالای ساکن ۳۱ استان کشور به دست آمده است.

طبق اعلام برگزار کنندگان پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی، اینستاگرام با ۷۲ درصد محبوبیت، همچنان جایگاه محبوب‌ترین شبکه‌ اجتماعی در ایران را حفظ کرده است. تلگرام و واتساپ با ۵۲ و ۴۶ درصد به‌ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. همچنین در نظرسنجی ۲۴ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند از هیچ رسانه اجتماعی استفاده نمی‌کنند. ۳۰ درصد مردم نیز اخبار را از طریق رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند.

محبوب‌ترین شبکه‌ اجتماعی

در شرایطی که اظهارات دکتر مسعود پزشکیان در قبال رفع فیلترینگ، نقل محافل خبری شده است؛ گزارش سالیانه «یکتانت» نشان می‌دهد از هر سه کاربر اینترنت در ایران، حداقل دو نفر از فیلترشکن استفاده می‌کنند. اما باتوجه‌به فیلتر بودن یوتیوب، ۴۲ درصد مردم برای تماشای ویدیو از آپارات و ۲۵ درصد از یوتیوب استفاده می‌کنند. گزارش «دیتاک» نشان می‌دهد با وجود فیلتر شدن اینستاگرام در ایران، بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کسب‌وکار همچنان در آن فعال هستند. تعداد کاربران فعال اینستاگرام در جهان به بیش از ۲ میلیارد نفر رسیده است.

همچنین بخوانید:
لایو با کلوز فرند، قابلیت جدید اینستاگرام خواهد بود آپدیت بزرگ تلگرام برای اپلیکیشن های تحت وب در راه است قابلیت پیام ویدیویی به پیام‌رسان واتساپ اضافه شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*