راز رسیدن به عمر 100 ساله

دانشمندان راز رسیدن به عمر 100 ساله را کشف کردند

دانشمندان توانسته‌اند با بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر بدن انسان راز رسیدن به عمر 100 ساله را کشف کنند. در این حالت فرد نه‌تنها عمر طولانی خواهد داشت، بلکه از بیماری های مزمن نیز رنج نمی‌برد.

بسیاری دوست دارند که عمر طولانی را تجربه کنند. هرچند که نمی‌خواهند با گذر عمر درگیر بیماری‌های مختلف شده و برای انجام امور روزمره خود به افراد دیگر متکی باشند. این افراد معمولا در ذهن خود پیرمردان یا پیرزنانی را تصور می‌کنند که زندگی شاد، آرام و سالمی را داشته‌اند. دانشمندان پس از بررسی عوامل مختلف در زندگی این افراد توانسته‌اند راز رسیدن به عمر 100 ساله و داشتن شرایط مناسب در سن پیری را کشف کنند.

راز رسیدن به عمر 100 ساله در ۴ عامل مختلف نهفته است

راز رسیدن به عمر 100 ساله

در سال ۲۰۰۱ تعداد افراد ۱۰۰ ساله در سرتاسر جهان از ۱۵۱ هزار نفر فراتر نمی‌رفت. هرچند که این میزان در سال ۲۰۲۱ به ۵۷۳ هزار نفر رسید. افراد ۱۰۰ ساله نماد عمر طولانی هستند و اغلب از بیماری‌های کمتری نسبت به سایر سالمندان رنج می‌برند. همچنین این افراد تا اواسط دهه دهم زندگی (۹۵ سالگی) می‌توانند کارهای شخصی خود را به‌صورت کاملا مستقل انجام دهند.

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهند که عمر طولانی و پیری موفق تا ۶۰ درصد به عوامل ژنتیکی ارتباط دارد. هرچند که نقش سایر عوامل تاثیرگذار نیز بسیار مهم است. یک گروه از پژوهشگران حوزه پزشکی و سلامت از دانشگاه سیدنی استرالیا تصمیم گرفتند به بررسی سبک زندگی و عادات افراد بپردازند تا راز رسیدن به عمر 100 ساله را کشف کنند. این گروه پژوهشی زندگی کسانی که بین ۹۵ تا ۹۹ سال سن داشتند را هم ذره‌بین قرار دادند.

در نهایت نیز ۴ عامل مختلف به‌عنوان مواردی که تاثیر بسیار زیادی در عمر طولانی دارند شناسایی شدند.

رژیم غذایی متنوع با مصرف نمک محدود

افراد ۱۰۰ ساله عموما یک رژیم غذایی متنوع و متعادل را در طول زندگی خود حفظ کرده‌اند. آنها به‌طور متوسط بین ۵۷ تا ۶۵ درصد از انرژی مورد نیاز بدن خود را از طریق کربوهیدارت‌ها تامین می‌کنند. همچنین ۱۲ تا ۳۲ درصد از رژیم غذایی این افراد را پروتئین تشکیل می‌دهد و چربی نیز با ۲۷ تا ۳۱ درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

رژیم این افراد شامل غذاهای اصلی (مثل برنج یا گندم)، میوه، سبزیجات و مواد غذایی مملو از پروتئین مثل مرغ، ماهی و بنشن می‌شود. همچنین این افراد هرگز در مصرف گوشت قرمز زیاده‌روی نمی‌کنند. در واقع می‌توان گفت که راز رسیدن به عمر 100 ساله تا حد زیادی به رژیم مدیترانه‌ای شباهت دارد. این رژیم باعث می‌شود که اعضای مختلف بدن کمتر دچار مشکلات مختلف شده و خطر مرگ تا حد زیادی از انسان دور شود.

رژیم مدیترانه‌ای

بررسی سبک زندگی افراد 100 ساله نشان می‌دهد که آنها در رژیم غذایی خود بسیار کم نمک مصرف می‌کنند. میزان سدیم دریافتی روزانه این افراد به‌صورت متوسط حدود ۱.۶ گرم بوده است. این میزان با توصیه سازمان جهانی بهداشت برای دریافت کمتر از ۲ گرم سدیم در روز (معادل ۵ گرم نمک) مطابقت دارد.

در جزیره اوکیناوا ژاپن نیز افراد زیادی موفق شده‌اند راز رسیدن به عمر 100 ساله را کشف کنند. این افراد رژیم غذایی خاص خود را دارند که در آن میزان سدیم دریافتی در روز از ۱.۱ گرم فراتر نمی‌رود. پیشتر نیز پژوهش‌های پزشکی نشان داده بود که مصرف بالای نمک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را تا ۳.۶ برابر بیشتر کند.

داشتن خواب کافی با کیفیت مناسب

کیفیت و میزان خواب می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن، هورمون‌های استرس و موارد مرتبط با متابولیک قلبی (مثل چاقی، فشار خون بالا و استرس) تاثیرگذار باشد. بارها نیز در اخبار علمی گفته شده است که داشتن خواب کافی و باکیفیت می‌تواند باعث افزایش عمر شده و خطر بروز بیماری‌های مزمن را کاهش دهد؛ بنابراین عجیب نیست که خواب باکیفیت به‌عنوان راز رسیدن به عمر 100 ساله شناخته شود.

خواب خوب

مصاحبه با افراد 100 ساله نشان داد که ۶۸ درصد از آنها از کیفیت خواب خود راضی بودند. این در حالی است که بر اساس یک پژوهش انجام شده در سال ۲۰۲۰ در ۱۳ کشور میزان رضایت از کیفیت خواب بین ۲۹ تا ۶۷ درصد بود.

دانشمندان بر این باور هستند که انسان باید در طول شب بین ۷ تا ۸ ساعت بخوابد. برای افزایش کیفیت خواب نیز می‌توان در ساعات ثابتی خوابید و بیدار شد، محیط آرامی را برای خواب ایجاد کرد، از تکنیک‌های مدیریت استرس بهره برد و در نهایت مرتب ورزش کرد. در حالی خواب کافی به‌عنوان راز رسیدن به عمر 100 ساله مطرح می‌شود که در مراکز شهری بزرگ و کشورهای پیشرفته افراد اغلب کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند.

مصرف کمتر داروهای گوناگون

به‌باور دانشمندان باید مصرف کمتر دارو را هم به‌عنوان راز رسیدن به عمر 100 ساله شناخت. افراد 100 ساله نیز درگیر بیماری‌های مختلف می‌شوند؛ اما معمولا این بیماری‌ها بسیار دیرتر از افراد عادی در آنها بروز می‌کند. به‌عنوان مثال نیمی از افراد 100 ساله جهان عموما از بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، فراموشی یا درجات اولیه زوال عقلی رنج می‌برند. این افراد به‌طور متوسط ۴.۶ عدد دارو را به‌صورت همزمان مصرف می‌کنند.

البته که اکثر این داروها در رابطه با فشار خون و مشکلات قلبی هستند. پیشتر نیز پژوهش مشابهی در اسپانیا نشان داده بود که افراد 100 ساله به‌صورت میانگین ۴.۹ عدد دارو را به‌صورت همزمان مصرف می‌کنند. این در حالی است که سایر افراد میانسال به‌صورت میانگین ۶.۷ عدد دارو را در لیست مصرف روزانه خود دارند. مصرف کمتر دارو توسط افراد 100 ساله مي‌تواند نشانگر وضعیت بهتر سلامتی این افراد باشد. هرچند که داده‌های ارائه شده را می‌توان از جنبه دیگری نیز بررسی کرد.

راز رسیدن به عمر 100 ساله

زوال عقلی در افراد 100 ساله باعث می‌شود که نتوانند تعداد دقیق داروهای خود را به‌یاد بیاورند. به‌ همین‌خاطر شاید مصرف دارو آنها کمی بیشتر باشد؛ اما نکته مهمتر اینکه مصرف همزمان بیش از  ۵ دارو می‌تواند برای بدن مضر باشد. به این صورت که داروهای مختلف به‌تدریج با یکدیگر واکنش نشان داده و مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای را در بدن ایجاد می‌کنند.

به همین‌خاطر دانشمندان توصیه می‌کنند افراد تا جایی که ممکن است از مصرف داروهای اضافی خودداری کنند. همچنین هنگام مراجعه به دکتر حتما نسبت به عواقب مصرف همزمان داروهای جدید با داروهای پیشین ابراز نگرانی کنند.

کیفیت محیط زندگی

نزدیک به ۷۵ درصد از افراد 100 ساله جهان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. بررسی اوکیناوا در ژاپن، ساردینیا در ایتالیا، نیکویا در کاستاریکا و ایکاریا در یونان نشان می‌دهد که بین عمر طولانی و زندگی در طبیعت رابطه وجود دارد. پژوهش‌های مختلف نشان داده است که قرار داشتن در یک منطقه سرسبز می‌تواند استرس افراد را کاهش داده و احتمال بروز افسردگی، فشار خون، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را پایین آورد.

ساردیسنیا ایتالیا

ساردینیا- ایتالیا

به‌طور کلی افرادی که در روستا زندگی می‌کنند دیرتر به بیماری‌های مزمن دچار می‌شوند. برخی از دانشمندان حضور در محیط آرامش‌بخش و نبود هوای آلوده را به‌عنوان راز رسیدن به عمر 100 ساله قلمداد می‌کنند.

دیگر عوامل تاثیرگذار برای رسیدن به عمر 100 ساله

دانشمندان از ۴ عامل اشاره شده به‌عنوان راز اصلی رسیدن به عمر 100 ساله یاد می‌کنند. هرچند که نمی‌توان از تاثیر عوامل مهمی همچون سیگار نکشیدن، نخوردن الکل و فعالیت فیزیکی گذر کرد. همچنین داشتن ارتباطات اجتماعی کافی نیز می‌تواند در رسیدن شما به عمر طولانی تاثیر داشته باشد.

راز رسیدن به عمر 100 ساله

البته توجه داشته باشید که هنوز ژنتیک نقش بسیار مهمی در طول عمر شما و بروز بیماری‌های مختلف بازی مي‌کند. به‌ همین‌خاطر نمی‌توان گفت که با ایجاد تغییرات مهم اشاره شده در این مقاله لزوما تا 100 سال عمر خواهید کرد. جالب اینجاست که برخی از افراد 100 ساله ابدا سبک زندگی سالمی نداشته‌ و حتی عادات عجیبی را در طول زندگی دنبال کرده‌اند.

با همه اینها داشتن سبک زندگی سالم‌تر می‌تواند حداقل احتمال ابتلای شما به بیماری‌های مزمن را کاهش داده و یا زمان بروز این بیماری‌ها را عقب بیندازد. شاید هم در نهایت عمر 100 ساله را تجربه کنید!

بیشتر بخوانید:
اگر دایناسورها نبودند شاید عمر انسان به ۲۰۰ سال می‌رسید؛ اما چطور؟ آیا رژیم گیاه خواری عمر انسان را افزایش می‌دهد؟ محققان حداکثر عمر انسان را ۱۵۰ سال اعلام کردند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*