فعالیت تلگرام در ایران

شرایط ادامه فعالیت تلگرام در ایران چیست؟

خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت تلگرام برای ادامه فعالیت در کشورمان باید 5 شرط را رعایت کند. در ادامه، شرایط ادامه فعالیت تلگرام در ایران را مشاهده می‌کنید.

عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در دادستانی کل کشور در صفحه شخصی خود در پیام رسان سروش از تعیین چند شرط برای ادامه فعالیت تلگرام در ایران خبر داد. به گفته خرم آبادی، بر اساس مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی، هیچ پیام رسان خارجی از جمله تلگرام در ایران حق فعالیت ندارد، مگر این که این پنج شرط را رعایت کند.

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، این 5 شرط را به شرح زیر اعلام کرد:

5 شرط ادامه فعالیت تلگرام در ایران

  1. دریافت مجوز فعالیت از مراجع ذی‌صلاح (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)
  2. ذخیره و پردازش داده‌های مربوط به کاربران ایرانی در داخل کشور
  3. جلوگیری از دسترسی به داده‌ها از سوی بیگانگان به نحوی که به هیچ وجه داده را در اختیار بیگانگان قرار ندهد و از دسترسی به داده‌ها جلوگیری کند.
  4. رعایت قواعد و ضوابط قانونی مربوط به حفاظت و صیانت از حریم خصوصی کاربران
  5. معرفی و حضور نماینده رسمی و تام‌الاختیار جهت اداره امور خود و پاسخ به استعلامات مراجع قضایی در داخل کشور

همچنین از سایر مقرراتی که پیام رسان های خارجی باید رعایت کنند می‌توان به همکاری در چارچوب قانون با مراجع قضایی برای پاسخگویی به استعلامات قضایی مربوط به شکایات مردمی اشاره کرد. با توجه به اظهارات قبلی مدیران تلگرام، بعید به نظر می‌رسد که آن‌ها حداقل یکی دو مورد از این شروط را قبول و اجرایی کنند و با این حساب احتمال فیلتر شدن تلگرام در ایران، بیش از پیش شده است.