تد دبنی

تد دبنی ، موسس شرکت آتاری در سن 81 سالگی درگذشت

تد دبنی (Ted Dabney)، موسس شرکت آتاری، در سن 81 سالگی درگذشت. تد دبنی با همراهی نولان باشنل (Nolan Bushnell) کمپانی آتاری را تاسیس کرده بودند.

“Leonard Herman”، خبر فوت تد دبنی را از طریق فیسبوک اعلام کرد. دبنی که می‌توان او را یکی از موثرترین افراد در صنعت بازی در نظر گرفت، کمپانی آتاری را در سال 1972 در کالیفرنیا تاسیس کرده بود.

پیش از تاسیس آتاری، دبنی در همکاری با باشنل، سال 1971 شرکت مهندسی اختصاصی “Syzygy” را شکل داده و بازی “Computer Space” را روانه بازار کرده بودند. سپس آنها از تجربه به دست آمده به عنوان سکویی برای تاسیس آتاری استفاده کرده و در سال 1972، بازی خاطره‌انگیز “Pong” را در همکاری با یکی از توسعه‌دهندگان با نام “Allan Alcorn” تولید و به فروش رساندند.

همکاری تد دبنی با Bank of America و HP

سرنوشت تد دبنی از همان ابتدا به دنیای فناوری گره خورده بود. هنگام خدمت در سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده، او در مورد الکترونیک آموخت و به محض ترک ارتش، وظایف فنی Bank of America و همین‌طور HP را بر عهده گرفت. هرچند، شاید بتوان مهم‌ترین حرکت او را پیوستن به کمپانی “Ampex” در سال 1961 عنوان کرد. این موضوع تجربیات اولیه از تکنولوژی صفحه نمایش را در اختیار او قرار داد و باعث با باشنل که سال 1969 به این شرکت ملحق شده بود، آشنا شود. آنها به راه‌اندازی یک پیتزافروشی با یک سیستم بازی کامپیوتری که با سکه کار می‌کرد، فکر کردند که البته با توجه به پیشرفت فناوری در آن سال‌ها، نتیجه چنین فکری حتما قابل حدس خواهد بود.

دبنی تنها مدتی کوتاه در آتاری حضور داشت و بعد از اختلاف نظر با باشنل در تصمیمات مدیریتی، شرکت را ترک کرد. او برای زمانی کوتاه همکاری خود با باشنل را روی توسعه بازی “Pizza Time Theater” (نسخه قبلی بازی “Chuck E. Cheese”) ادامه داد، اما عمده فعالیت او بعد از جدا شدن از آتاری به همکاری با کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری همچون فوجیتسو، ریتیون و “Teledyne” مربوط می‌شود. با این حال، شکی نیست که تد دبنی نقشی اساسی در ایجاد بازار بازی‌های ویدیویی داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. نگا سیبلاش مردتیکعه لوند

  2. اتیش به قبرش بباره که جونای ما رو از راه بدر کرد