نقشه راه ARM

نقشه راه ARM منتشر شد؛ تلاش انگلستانی‌ها برای شکستن تسلط اینتل در بازار

نقشه راه ARM رسما منتشر شد. ظاهرا کمپانی انگلستانی ای آر ام با توسعه پردازنده‌های قدرتمند و کم‌مصرف می‌خواهد با اینتل رقابت کند و بر بازار لپ تاپ ها و کروم بوک ها مسلط شود.

چندی پیش، ARM هسته پردازشگر Cortex-A76 را با 30 درصد عملکرد بهتر معرفی کرد. این هسته پردازشگر تا پایان سال در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد، ولی ظاهرا ARM برنامه‌های بیشتری برای رقابت با شرکت‌های بزرگ دارد. مطابق با نقشه راه ARM ، به زودی هسته‌های پردازشگر 5 و 7 نانومتری این شرکت با توانایی رقابت با اینتل معرفی خواهند شد.

نقشه راه ARM

A76 قرار است با هر دو فناوری ساخت 7 و 10 نانومتری تولید شود. جانشین این هسته پردازشگر با اسم رمز “Deimos”، زمانی که به بلوغ رسد، با لیتوگرافی 7 نانومتری ارائه خواهد شد. انتظار می‌رود این هسته پردازشی جدید با 15 درصد عملکرد بهتر در مقایسه با A76، قدرت‌بخش محصولاتی باشد که سال 2019 عرضه می‌شوند.

پس از آن، هسته‌های پردازشگر جدیدتر با اسم رمز “Hercules” جایگزین “Deimos” خواهند شد. این پردازنده جدید قرار است با فرآیند ساخت 5 و 7 نانومتری ساخته شود و می‌توان 10 درصد قدرت بیشتر در مقایسه با پردازنده‌های 7 نانومتری “Deimos” را برای آنها پیش‌بینی کرد. زمانی که تمام این فناوری و پیشرفت‌ها روی یکدیگر جمع شوند، پردازنده‌های 5 نانومتری Hercules در حدود 250 درصد سریع‌تر از Cortex-A73 با لیتوگرافی 16 نانومتری خواهد بود. اما ما این داستان هنوز چند سالی فاصله داریم.

نقشه راه ARM

ARM پیش‌بینی می‌کند که در حالت تک‌رشته‌ای، Cortex-A76 با مصرف برق کمتر در مقایسه با پردازنده اینتل Core i5 7300U، قدرت بالاتری خواهد داشت؛ 15 وات برای Core i5 و «کمتر از 5 وات» برای A76.

البته در نقشه راه ARM جزئیاتی وجود دارد که نباید به آسانی از آنها عبور کرد. به عنوان مثال، 7300U شامل پردازنده دو هسته‌ای و یک پردازشگر گرافیکی با حداکثر توان 15 وات می‌شود، در حالی که ARM نمی‌گوید در طراحی Cortex-A76 از چه تعداد هسته پردازشگر استفاده خواهد کرد (و اینکه آیا 5 وات شامل پردازشگر گرافیکی هم می‌شود یا نه). علاوه بر این، 7300U در سال 2017 ساخته شده است و مهندسان اینتل مشغول آماده کردن نسل نهم پردازنده‌های سری Core هستند.

نقشه راه ARM

با این همه، اهداف ARM واضح است: شکستن تسلط اینتل بر بازار لپ تاپ ها و کروم بوک ها. ایسوس، لنوو و اچ پی مشغول توسعه سیستم‌های مجهز به اسنپدراگون و ویندوز 10 هستند و سامسونگ هم به زودی به آنها ملحق خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. همش ۱۰ درصد بیشتر از قبلیه ک

  2. به جز این چاره ی دیگ دی هم ندارن اخخپه

  3. بازم خوبه رقابت دارن