تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ فضایی هابل 15 هزار کهکشان را تنها در یک نگاه شکار می‌کند!

حدود سه دهه از آغاز به کار تلسکوپ فضایی هابل می‌گذرد؛ اما این تلسکوپ همچنان در حال کسب مهارت‌های جدیدی در زمینه عکسبرداری و جمع‌آوری داده است. گنجاندن شگفت انگیز 15 هزار کهکشان در یک تصویر، از جمله‌‌ مهارت‌های تازه‌ی آن به شمار می‌رود.

این دستاورد هابل در مجموعه عکس‌هایی که به تازگی تیم پشتیبانی کننده‌ی آن منتشر کرده‌اند به نمایش درآمده است. این تصاویر جدید، بخشی از کمپین HDUV هستند که به توانایی هابل در عکسبرداری با نور فرابنفش تاکید دارد. به گفته‌ی اعضای این تیم، تلسکوپ فضایی هابل می‌تواند تصاویری با بیشترین جزئیات ممکن از جهان هستی را به ثبت برساند. توانایی هابل در شکار این تعداد کهکشان، به نور فرابنفش وابسته است و از طریق ترکیب کردن داده‌های جمع‌آوری شده‌ توسط آن با سایر تلسکوپ‌های فضایی و زمینی، تصویر نهایی خلق می‌شود.

بسامد و طول موج نور، یکی از پارامترهای اساسی برای جمع‌آوری چنین داده‌هایی است؛ چرا که اتمسفر زمین به تمامی طیف‌های نور اجازه عبور نمی‌دهد و اینجاست که یک تلسکوپ فضایی نظیر هابل، برای مشاهده‌ی کهکشان‌ها به کار می‌آید. چنین عکس‌هایی که با استفاده از نور ماورای بنفش ایجاد شده‌اند، نه تنها مشاهده‌ی کهکشان‌های کم‌نور را هم میسر می‌سازند؛ بلکه به نوعی دانشمندان را راهی سفر در زمان می‌کنند.

در واقع از ترکیب کردن داده‌های نور فرابنفش با سایر امواج نوری، تصویری جامع به دست می‌آید که امکان مطالعه روی 12 هزار حالت مختلف شکل گیری ستارگان کهکشانی طی 11 میلیارد سال گذشته را فراهم می‌کند؛ به این ترتیب دانشمندان سن کهکشان‌ها و چگونگی مسن شدن آن‌ها را بهتر درک خواهند کرد.

همچنین بخوانید:

زیباترین تصاویر تلسکوپ‌ فضایی هابل

گفتنی است که پروژه ساخت تلسکوپ فضایی هابل از سال 1979 آغاز شد و در سال 1985 پایان یافت. این تلسکوپ در سال 1990 سوار بر شاتل فضایی دیسکاوری، عازم ماموریت شد و تاکنون با شکار بیش از یک میلیون تصویر، درک ما از جهان هستی را دگرگون ساخته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. الان فقط می تونم به شعر ذیل اکتفا کنم :

    امریکا در چه فکریه – ایران پر از ….. (خود سانسوری)

    قضاوت افکار کشور امریکا با خودتون! واقعا ببینید ایالات متحده تو فکر …. های ایران هست یا در فکر علم و تکنولوژی و رفاه برای مردمش؟

    اگر این ….. ها نیان از این شعارها بدن، مردم می گن شماها چه کاره اید که برای مرذم تعیین تکلیف می کنید؟

    بفهمید چی چی گم

    باید گریست

    با سپاس

  2. خب حالا که چی؟ به چه کاری میاد مثلا

  3. اره شک نکن اونام درجا استخدامت میکردن

  4. اون بالا یه دنیای دیگه ست … معرکه ست لامصب
    اگه امریکا بودم حتما برای کار تو ناسا درخواست میدادم