قیمت گوشی های تلفن همراه

وزیر ارتباطات: قیمت گوشی های تلفن همراه به زودی کاهش پیدا می‌کند

قیمت گوشی های تلفن همراه در بازار ایران به زودی پایین می‌آید. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت با ورود گوشی‌های توقیف شده در گمرک و انبارها به بازار، قیمت موبایل تا حدودی کاهش پیدا می‌کند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز سه شنبه 3 مهر 1397 به اصفهان رفته بود و در این سفر در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که با ورود گوشی‌های توقیف شده به بازار، قیمت موبایل کاهش پیدا کند. وی دلیل گرانی گوشی های تلفن همراه را بالا رفتن نرخ ارز و جمع شدن گوشی‌ها در گمرک و انبارهای توقیف شده عنوان کرد و گفت با رفع انحصار و ورود گوشی‌های توقیفی در گمرک و انبارها به بازار، می‌توانیم شاهد کاهش حدودی قیمت موبایل در کشور باشیم.

دلایل افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه

آذری جهرمی اظهار کرد حدود 600 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در گمرک و 120 هزار دستگاه گوشی در انبارهای توقیف شده توسط دستگاه قضایی، باقی مانده است. به این ترتیب شبکه ورود کالا دچار اختلال شد. از دیگر دلایل اختلال در بازار موبایل می‌توان به افزایش نرخ ارز، عدم تامین ارز از طریق سامانه نیما و گرفتار بودن برخی از نمایندگی‌های فعال به دلیل تخلف اشاره کرد.

وزیر ارتباطات در ادامه افزود از وزارت صنعت و معدن و تجارت خواسته شد تا برای اعطای مجوز به متقاضیان واردات گوشی به شرط دادن تعهد و ارائه خدمات پس از فروش اقدام کند و اکنون منتظر تصمیم وزارت صنعت برای این موضوع هستیم. به گفته آذری جهرمی، راهکار دوم برای رفع مشکلات بازار موبایل، ترخیص گوشی‌های جمع شده در گمرک است که این امر ایرادهای قانونی داشت، اما فرایند ترخیص آنها با مصوبه جدید دولت آغاز شده است.

آذری جهرمی

وی با اشاره بر این که از آخرین آمار تعداد گوشی های ترخیص شده از گمرک اطلاعی ندارد، اضافه کرد با ورود این گوشی‌ها به بازار، بخشی از افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه که ناشی از کمبود کالا بود اصلاح می‌شود و قیمت موبایل کمی کاهش پیدا می‌کند. وزیر ارتباطات همچنین بیان کرد هنوز برای 120 هزار گوشی موجود در انبارهای توقیف شده، اتفاقی نیفتاده و ما نمی‌توانیم در این موضوع دخالت کنیم، اما امیدواریم روند رسیدگی به پرونده‌ی آنها هرچه زودتر در دستگاه قضایی انجام شود تا با آزادسازی این گوشی‌ها، شاهد کنترل قیمت‌ها باشیم.

این در حالی است که به تازگی ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اظهار کرده بود با توجه به افزایش نرخ ارز، حتی ورود گوشی‌های توقیفی به بازار نیز نمی‌تواند موجب کنترل قیمت‌ها شود و بهتر است منتظر کاهش قیمت موبایل در بازار ایران نباشید.