نصب سیم کارت در خودرو

طرح نصب سیم کارت در خودرو جهت رصد رانندگان اجرایی می‌شود

پلیس راهور برای کاهش تصادفات رانندگی قصد دارد طرح نصب سیم کارت در خودرو را اجرایی کند. با این طرح، رانندگان توسط پلیس راهور به صورت 24 ساعته رصد خواهند شد. در ادامه با نحوه اجرای این طرح آشنا می‌شویم.

تصادفات رانندگی به صورت ناگاهی رخ می‌دهند و تلفات جانی زیادی را به دنبال خواهند داشت. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در هر سال بیش از 25 میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر دنیا جان خود را از دست می‌‌دهند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کشور ایران از نظر تلفات جانی در جایگاه نخست این لیست قرار دارد و در کشورمان بعد از آلودگی هوا، بیشترین قربانیان مربوط به سوانح رانندگی می‌شود. بنابراین اکنون طرحی با عنوان طرح نصب سیم کارت در خودرو مطرح شده است.

نصب سیم کارت در خودرو

آمار تلفات رانندگی در ایران

در ایران میزان تصادفات به خصوص خودروهای سنگین، 100 برابر آمار جهانی است و میزان تلفات به ازای هر 10 هزار خودرو، بیش از دو برابر متوسط جهانی است. البته دولت برای کاهش تعداد تصادفات برنامه‌ها و دستورالعمل‌های خاصی را انجام داده است، ولی با تمامی اقدامات ایمنی صورت گرفته، هنوز هم تصادفات رانندگی سهم زیادی در مرگ و میر دارند. فرمانده پلیس راهور ناجا در مراسمی عنوان کرد به طور روزانه در حدود 43 نفر از هموطنانمان در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و تا پایان سال 1395، 4 میلیون و 591 هزار و 307 نفر بر اثر تصادفات رانندگی مجروح، مصدوم و معلول شده‌اند و متاسفانه 16 هزار نفر را نیز از دست داده‌ایم.

همچنین برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند پس از مراحل فرهنگ‌سازی و آموزش حرفه‌ای رانندگان، باید سطح ایمنی خودروها و کیفیت جاده‌های کشور را افزایش داد تا بر اثر هر نوع تصادف ساده‌ای با تلفات جانی مواجه نشویم.

نصب سیم کارت در خودرو

نحوه اجرای طرح نصب سیم کارت در خودرو

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس در خصوص طرح نصب سیم کارت در خودرو اظهار کرد با استفاده از نقطه‌یاب‌های داخلی می‌توانیم برای جلوگیری از تصادفات رانندگی به عنوان یک طرح مناسب استفاده کنیم. این طرح با نصب سیم کارت در خودرو اجرا می‌شود و هر نوع تخلف رانندگی را ثبت کرده و به سامانه پلیس راهنمایی و رانندگی اطلاع می‌دهد تا برای راننده متخلف در زمان کوتاهی قبض جریمه صادر شود. مبنای این طرح بر اساس جریمه بوده و به عنوان یک اقدام بازدارنده در فرهنگ رانندگی استفاده خواهد شد.

طراحان عقیده دارند که این طرح می‌تواند به عنوان سیستمی آنلاین جهت اطلاع‌رسانی از وضعیت خودرو استفاده شود. در واقع علاوه بر ثبت تخلفات رانندگی، قادر به گزراش آنلاین نیز خواهد بود و مواردی نظیر نیاز به کمک، وقوع تصادف و مشکلات خودرو را گزارش کرده و می‌تواند راهنمای خوبی برای نیروهای امداد جهت ورود به محل حادثه باشد. البته چنین سیستمی در سایر کشورهای جهان نیز راه‌اندازی شده و از آن استفاده می‌شود. این سیستم به عنوان طرح پیشگیری جرائم مجرمانه در دستور کار مجلس قرار گرفته و پس از تصویب، مراحل اجرایی شدن آن شروع خواهد شد.

ابوالفضل ابوترابی در ادامه افزود متاسفانه سالانه بیش از 17 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی اقدامات فرهنگی مناسبی انجام شده است و سازمان‌های مختلفی نظیر وزارت راه‌ و شهرسازی، راهداری و نیروی انتظامی با انجام فعالیت‌های مختلف و فراهم‌سازی سازوکار مناسب به دنبال کاهش آمار تصادفات جاده‌ای هستند. البته اجرای چنین طرحی به عنوان آخرین راه‌حل ما شناخته نمی‌شود و ما اعتقاد داریم تنها راه مفید فرهنگ‌سازی است که آن هم باید در مهدکودک‌ها به کودکان آموزش داده شود.

نصب سیم کارت در خودرو

رصد 24 ساعته خودروها به وسیله سیم کارت

ابوالفضل ابوترابی در ادامه عنوان کرد نیروی انتظامی اقدامات مناسبی جهت فرهنگ‌سازی و آموزش قوانین رانندگی انجام داده و راهکار جدید آن‌ها تجهیز خودروها به نقطه‌یاب داخلی است. در واقع این طرح با نصب یک سیم کارت در سیستم خودرو اجرایی می‌شود. با کمک این سیستم، تمامی اطلاعات خودرو به سامانه نیروی انتظامی ارسال می‌شود و از طریق آن می‌توان مواردی نظیر سرعت خودرو، مکان‌ تردد، لایی‌کشی‌های خودرو و سایر تخلفات رانندگان را رصد کرد. این سیستم برای تخلفات جریمه لحاظ می‌کند و راننده باید در تمام طول مسیر قوانین را رعایت کند. این طرح برای رانندگانی که پس از مرتکب شدن تخلف از دست پلیس فرار می‌کنند نیز مفید بوده و می‌توان این افراد را ردیابی کرد.

این مقام مسئول در ادامه گفت سامانه رصد رانندگان در مرکز پلیس استقرار داشته و به نوعی رانندگان، همواره پلیس را در کنار خود تصور خواهند کرد. به واسطه این سیستم، هر نوع حرکت خلاف مانند سرعت غیر مجاز، لایی کشیدن‌‌های متعدد، عدم رعایت حق تقدم، عبور از چراغ قرمز و غیره که توسط راننده انجام می‌شود را ثبت می‌کند. از طرفی محل تردد خودرو نیز در این سامانه مشخص بوده و در زمان وقوع حادثه، پلیس به راحتی از محل حادثه مطلع شده و خود را به محل می‌رساند.

نصب سیم کارت در خودرو

زمان اجرای طرح نصب سیم کارت در خودرو 

ابوترابى در خصوص زمان اجرا شدن این طرح عنوان کرد در حال حاضر این طرح با عنوان طرح پیشگیری از جرائم محرمانه در مجلس قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک پس از تدوین آیین‌نامه و با همکاری وزارت راه‌ و شهرسازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیروی انتظامی اجرایی می‌شود. البته زمان دقیق آن به تصویب این طرح در مجلس بستگی دارد، ولی اگر همه چیز خوب پیش برود تا 2 یا 3 ماه آینده این طرح اجرا می‌شود.

وی در ادامه افزود با کمک این سیستم می‌توانیم خودروهای سرقتی را هم ردیابی کنیم. از طرفی وقتی یک خودرو دزیده می‌شود یا تصادفی که با خسارت شدیدی رخ می‌دهد، ممکن است رانندگان به دلایل مختلف قادر به تماس به مراکز امدادی و نیروی انتظامی نباشند که با هشدار این سیستم به مراکز پلیس، نیروهای امدادرسانی سریعا به محل حادثه اعزام خواهند شد.

نصب سیم کارت در خودرو

حریم خصوصی و طرح نصب سیم کارت در خودرو 

ابوترابى در خصوص دیدگاه مردم از این طرح عنوان کرد برای این طرح انتخابی وجود ندارد و به صورت اجبار انجام خواهد شد. در واقع پس از تصویب شدن این طرح در مجلس، این اقدام به صورت اجباری در سراسر ایران اجرایی شده و تمامی خودروها باید از چنین طرحی استفاده کنند. احتمالا تمامی خودروها از همان اول به این سیستم تجهیز شده و اجرای آن توسط اپراتورها و شرکت‌های دانش بنیان وزارت دفاع عملی خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد این سیستم از زیرساخت پیام رسان‌ها استفاده می‌کند و هزینه‌ زیادی برای رانندگان به همراه نخواهد داشت و هزینه‌ آن بر اساس هزینه‌های معمولی پیام رسانی بر پایه اینترنت محاسبه خواهد شد. همچنین اطلاعات خودرو تنها زمانی ارسال می‌شود که ارتباط با سیستم برقرار باشد.

 

نصب سیم کارت در خودرو