بارش شهابی اسدی

بارش شهابی اسدی چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

بارش شهابی اسدی (Leonid Meteor Shower) هر ساله در آخرین روزهای آبان‌ماه به اوج خود می‌رسد. در این مطلب قصد داریم با منشا، کانون بارشی، زمان و سایر جزئیات این شهاب باران معروف آشنا شویم.

بارش شهابی اسدی (Leonid Meteor Shower)، یکی از شهاب باران های معروف است که هر ساله در روزهای پایانی آبا‌ن‌ماه (اوسط نوامبر) به اوج خود می‌رسد. کانون این بارش شهابی در صورت فلکی اسد بوده و نام اسدی به همین دلیل بر روی آن گذاشته شده است. همچنین دنباله دار تمپل – تاتل (Temple – Tuttle) به عنوان منشا بارش شهابی اسدی شناخته می‌شود. این دنباله دار دارای دوره 33.3 ساله است و تقریبا هر 33 سال یک بار با بازگشت آن، تراکم گردوغبار در مسیر گردش زمین به دور خورشید بیشتر می‌شود و رگبار بارشی بیشتری اتفاق می‌افتد.

بارش شهابی اسدی چگونه اتفاق می‌افتد؟

هر ساله در روزهای پایانی آبان‌ماه، زمین به موقعتی در مدار گردش به دور خورشید می‌رسد که از بین ذرات به جا مانده از دنباله دار تمپل – تاتل عبور می‌کند و ما می‌توانیم شاهد یک بارش شهابی زیبا و جذاب باشیم. برخورد ذرات غباری جدا شده از این دنباله دار با جو زمین و گرمای شدید حاصل از این برخورد و همچنین یونیزاسیون اتم‌های جو زمین باعث می‌شود شهاب‌های پرتعدادی را در آسمان شب مشاهده کنیم. سرعت ورود شهابواره‌ها در بارش شهابی اسدی حدود 72 کیلومتر بر ثانیه محاسبه شده است.

بارش شهابی اسدی

دنباله دار تمپل – تاتل آخرین بار در سال 1378 در مدارش از محل تقاطع با مدار زمین عبور کرد و به همین خاطر، در آن سال بارش شهابی اسدی چشم‌گیر و پرتعدادی را مشاهده کردیم. گفته می‌شود در آن سال، منجمان در ساعت اوج بارش توانستند حداقل 4 هزار شهاب را در آسمان مشاهده کنند، اما در سال‌های اخیر، این رقم به 10 تا 30 شهاب در ساعات اوج بارش رسیده است. پیش از آن در سال 1212 هجری شمسی (1833 میلادی)، در ساعت اوج بارش، تا 100 هزار شهاب در آسمان دیده شد؛ به طوری که بسیاری از مردم فکر می‌کردند آخرالزمان فرا رسیده و ستاره‌ها در حال سقوط هستند. این دنباله دار در 29 اسفند 1409 باز هم در آسمان ظاهر می‌شود و دوره خود را کامل می‌کند؛ بنابراین در این سال نیز انتظار بارش شهابی بسیار خوبی را خواهیم داشت.

بارش شهابی اسدی

همان‌طور که گفته شد، این شهاب باران سالیانه در فصل پاییز رخ می‌دهد و معمولا شب‌های 25 تا 28 آبان به اوج خود می‌رسد که در این شب‌ها شاهد حداقل 10 تا 20 شهاب در هر ساعت خواهیم بود. شهاب های بارش اسدی، سرعت بسیار بالایی دارند و جزو سریع‌ترین بارش‌های شهابی شناخته می‌شوند. به خاطر همین سرعت بالاست که معمولا این شهاب‌ها به رنگ سفید دیده می‌شوند.

بارش شهابی اسدی

بهترین زمان برای رویت شهاب‌ها در بارش شهابی اسدی ، معمولا بین نیمه شب تا سپیده دم در روزهای ذکر شده است. به طبع هر چه از آلودگی نوری شهرها به دور باشید، بهتر می‌توانید شهاب‌ها را مشاهده کنید. همچنین باید خوش‌شانس باشید و در زمان اوج بارش شهابی، نور ماه به یک عامل مزاحم برای رصد کردن شما تبدیل نشود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه