وزارت اینترنت

پیشنهاد تشکیل وزارت اینترنت در ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت با ظهور جهان دوم فضای مجازی و وب 3 مفهوم وزارت اینترنت باید شکل بگیرد؛ از این رو پیشنهاد کردم که وزارت ارتباطات به وزارت اینترنت تغییر مفهوم دهد.

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم روز جهانی ارتباطات که اخیرا برگزار شد عنوان کرد در حال حاضر اینترنت اشیا جای خود را به اینترنت نانو، بایو و اینترنت همه چیزها داده است. وی افزود اینترنت در آینده نزدیک به دو بخش تقسیم خواهد شد و دیگر فقط آمریکا بر اینترنت حکمرانی نخواهد کرد. در واقع چین از جمعیت زیادی برخوردار است و به نوعی بر اینترنت حکمرانی می‌کند، از این رو اگر در آینده شرایط به وجود آمدن دو حاکمیت بر اینترنت فراهم شود، بدون شک برای ایجاد اینترنت سوم نیز شرایط مهیا خواهد شد. وی تاکید کرد فضای مجازی به تدریج جغرافیای فیزیکی را کنار خواهد زد و به همین دلیل باید با مدیریت ایرانی از داده‌های ایرانی محفاظت کنیم.

تشکیل وزارت اینترنت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد شبکه ملی اطلاعات با بودجه 12 هزار و 500 میلیارد تومانی دولت و بودجه 7 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی حدود 80 درصد پیشرفت را تجربه کرده است و مشکل فعلی آن تامین خدمات و محتوا بر بستر این شبکه است. وی در خصوص تشکیل وزارت ارتباطات گفت:

چند سال پیش که طرح شبکه ملی اطلاعات کلید خورد، پیشنهاد کردم که وزارت ارتباطات به وزارت اینترنت تغییر مفهوم دهد. کاری که کشورهای دیگر از جمله هلند انجام دادند و موفق نیز بوده‌اند؛ زیرا با ظهور جهان دوم فضای مجازی و وب 3 مفهوم وزارت اینترنت باید شکل بگیرد. وی تاکید کرد شبکه ملی اطلاعات باید جایگزین دولت شود، چرا که در آینده همه پدیده‌ها تبدیل به دارایی و اطلاعات می‌شود و دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات دولتی خواهد بود که از این دارایی‌ها حفاظت می‌کند.