انجمن بازرگانی ایران و کانادا

انجمن بازرگانی ایران و کانادا و نحوه ارایه خدمات آن چگونه است؟

تهیه شده در رسانه هدهد کانادا – انجمن بازرگانی ایران و کانادا برای اولین بار در سال 2016 در پاسخ به نیاز شرکت‌ها و فعالان اقتصادی در استان کبک و در سطح فدرال کانادا به ثبت رسیده است.

همچنین وزارت امور خارجه دولت فدرال کانادا نیز خدمات انجمن بازرگانی ایران و کانادا را به رسمیت می‌شناسد و در مواردی نیز معرفی‌ها و مسئولیت‌های ویژه‌ای برای این مجموعه در نظر می‌گیرد. در کشور ایران نیز انجمن بازرگانی ایران و کانادا رسما به ثبت رسیده است و مورد تایید دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و همچنین وزارت امور خارجه ایران نیز می‌باشد.

در حال حاضر انجمن بازرگانی ایران و کانادا دارای اعضای زیادی از کشور ایران و کانادا می‌باشد و همچنین بر اساس توافق‌نامه  صورت گرفته این انجمن پروتکل مشخصی را جهت همکاری با انجمن متخصصین ایران نیز دارد.

انجمن بازرگانی ایران و کانادا هم اکنون با سه دفتر مرکزی واقع در مونترال و تورنتو و همچنین یک دفتر در تهران در حال خدمت‌رسانی به اعضای خود می‌باشد.

آدرس‌های اینترنتی زیر به انجمن بازرگانی ایران و کانادا اختصاص دارد:

www.CanadaIran.ca – www.CanadaIran.info

فعالیت‌های موثر این انجمن و گستردگی آن باعث شد تا گفتگویی را با آقای محمد راد مدیر انجمن بازرگانی ایران و کانادا جهت آشنایی بیشتر با این انجمن انجام دهیم.

آقای راد ممنون از شما به عنوان یک مدیر موفق که  در جهت ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی تا امروز تلاش زیادی کرده‌اید. لطفا بیشتر درباره این انجمن توضیح دهید؟

از شما بسیار سپاس‌گزارم، اصولا بنده اعتقادی به مصاحبه ندارم اما با این حال خوشحال هستم که امروز پاسخگوی سئوالات شما هستم.

در پاسخ به سئوال شما باید بگوییم که انجمن بازرگانی ایران و کانادا یک موسسه غیر دولتی و غیرانتفاعی است که با موافقت رسمی دولت کانادا آن هم در اوج تحریم‌های ایران یعنی قبل از برجام به ثبت رسید. هرچند که اصولا مسئله برجام نیز کمکی به ما نکرد. پس از آن به اقتضای کار ما ناچار شدیم که در ایران نیز کاملا قانونی این انجمن را به ثبت برسانیم که پروسه ثبت آن و طی کردن موافقت وزارت کشور و دیگر نهادهای داخل ایران بیش از یک سال و نیم به طول انجامید اما سرانجام به ثبت رسید و همان طوری که فرمودید این انجمن به عنوان یک نهاد مستقل در بخش خصوصی هم اکنون دارای صلاحیت لازم و تاییدیه‌های لازم از هر دو طرف یعنی ایران و کانادا می‌باشد.

برای من یا شاید خیلی از خوانندگان سئوال باشد که دقیقا چه کاری انجام می‌دهید؟

کار ما در این انجمن بسیار ساده است و در عین حال دارای ویژگی‌های بسیار ظریفی نیز می‌باشد. معمولا وقتی مردم نام ما را می‌شنوند به یاد کانتینرهای بار کشتی یا فریت هوایی می‌افتند در حالی که اصلا این طور نیست. انجمن بازرگانی ایران و کانادا به هیچ عنوان هیچ گونه خدمات بازرگانی انجام نمی‌دهد و این خلاف اساسنامه آن است، بلکه انجمن وظیفه ارایه سرویس‌های خود را به بازرگانان و تمام افرادی که می‌خواهند بین دو کشور فعالیت اقتصادی یا آموزشی انجام دهند را دارد و بیشتر این سرویس‌ها نیز حقوقی است و همچنین برخی از خدمات تجاری که ترجیح می‌دهم علاقه‌مندان در وب سایت انجمن آن را مطالعه کنند. اما در حالت کلی می‌توانم بگوییم که انجمن بازرگانی ایران و کانادا سرویسی به خارج از اعضای خود ارایه نمی‌دهد.

ما به صورت ماهیانه کنفرانس‌هایی از طریق وبینار برگزار می‌کنیم که تمام اعضای ما در آن حضور دارند و تعاریف خدمات ویژه خود را برای آنان داریم. امروز انجمن بازرگانی ایران و کانادا تعداد زیادی عضو فعال از اتحادیه اروپا و آسیا دارد و تعداد زیادی نیز عضو حقوقی در داخل ایران دارد و همچنین شرکت‌ها و نهادهای زیادی در کانادا نیز عضو این انجمن هستند از جمله سازمان ملی تحقیقات NRC که تعاریف مشخصی را در این زمینه داریم.

اما شاید نکته‌ای که برای شما و خوانندگان این مطلب حائز اهمیت باشد این است که انجمن در نهاد بین‌المللی داوری نیز فعال است و به ثبت رسیده است. امروزه افتخار این را داریم که به عنوان تضمین کننده و پل ارتباطی شرکت‌های ایرانی و کانادایی نیز عمل می‌کنیم و بیشتر نقش داوری را بر عهده داریم. همچنین هر ماه پیشنهادهای مشخصی نیز برای اعضای خود داریم.

خیلی علاقه‌مند و کنجکاو شدم، چگونه می‌توانم عضو این انجمن شوم؟

متاسفم که باید بگوییم انجمن بازرگانی ایران و کانادا در شرایط کنونی هنوز تصمیمی بر گرفتن عضو حقیقی ندارد و تمام اعضای این انجمن مجموعه‌های حقوقی در کانادا و یا خارج از کانادا و ایران هستند که شرایط عضویت برای آنان اندکی ساده است. نخست از طریق وب سایت انجمن فرم عضویت را تکمیل می‌کنند و پس از بررسی مقدماتی فرم پرسش‌نامه‌ای با فرمت PDF برای آنان ارسال می‌شود، پس از تکمیل آن فرم و بررسی توسط انجمن چنانچه صلاحیت عضو حقوقی تایید شد، آن شرکت می‌تواند هزینه عضویت حداقل یکساله خود را پرداخت کند و گواهی عضویت انجمن را دریافت کند که با داشتن آن گواهی می‌تواند از سرویس‌های انجمن استفاده کند.

از آنجایی که در جای دیگر نیز افتخار این را داریم که با شما همکار هستیم، بارها درباره دانشگاه مک گیل شنیدیم. ماجرای انجمن و این دانشگاه چیست؟

خب حقیقت امر این است که علاقه‌مند نیستم درباره این موضوع نیز توضیحات زیادی عرض کنم، اما در این اندازه به شما می‌گوییم که سال 2017 قراردادی رسمی بین این انجمن و دانشگاه مک گیل منعقد گردید و انجمن نمایندگی رسمی این دانشگاه را نیز در برگزاری برخی دوره‌های آموزشی و همچنین برخی فعالیت‌ها دارد که تا کنون نیز فعالیت‌های مشترک زیادی در این زمینه انجام شده است.

ما از شما مصاحبه‌ها و خبرهای زیادی در خبرگزاری‌های ایران من‌جمله ایسنا یا روزنامه‌های اقتصادی می‌بینیم داستان چیست؟

اول از اینکه رسانه‌هایی که بر پایه فعالیت‌های اقتصادی گزارش‌هایی منتشر می‌کنند ما را می‌شناسند و طبیعی است که سوژه خوبی برای آنان باشیم، اما حقیقت امر این است که داستان از اولین کنفرانس انجمن در شهر مونترال در سال 2017 شروع شد که سر و صدای زیادی برپا کرد و شاید خارج از کنترل ما نیز بود، در هر صورت خبر آن برنامه ویژه را همه کار کردند من‌جمله حتی تهران تایمز و دیگر روزنامه‌های انگلیسی زبان داخل ایران که از این طریق به صورت اتوماتیک موضوع به اطلاع سفرای دیگر کشورها که در ایران مستقر هستند نیز رسید و بدین ترتیب خیل زیادی از درخواست‌ها و مکاتبات به سوی ما سرازیر شد که شاید خارج از کنترل ما بود.

خوب به یاد دارم که رسانه هدهد کانادا نیز خبر را پوشش داد، اما پس از آن تجربه که فشار کاری زیادی را به ما تحمیل کرد ترجیح دادیم که با خبرگزاری‌ها کمتر همکاری کنیم و آخرین مصاحبه‌های من با رسانه‌های داخل ایران مربوط می‌شود به زلزله کرمانشاه و انتقال تکنولوژی ساخت سریع خانه از کانادا به ایران و سال گذشته پروژه آب شیرین کن در مبارزه با خشکسالی برای جنوب ایران بود که بیشتر از آنچه که این مورد به کانادا یا ایران مربوط بشود، موضوعی در ارتباط با سازمان ملل در راستای طرح مبارزه با خشکسالی و کمک‌هایی که در این زمینه به کشورها تعلق می‌گیرد، بود و البته سازمان ملی تحقیقات کانادا که تکنولوژی را در اختیار ما برای این امر قرار داد.

برای آخرین سئوال از شما، آیا تا کنون کمک‌هایی را از ایران و یا کانادا در رابطه با انجمن بازرگانی ایران و کانادا دریافت کرده‌اید و ایده این کار چطور آغاز شد؟

اجازه دهید اول سئوال آخر شما را پاسخ دهم؛ ایده این کار بر اساس نیازی که داشتیم ایجاد شد اما جا دارد که یادی هم از دوست بزرگوار و کارآفرین مونترالی که متاسفانه سال گذشته ما را ترک کردند و دار فانی را وداع گفتند کنیم؛ آقای حسین برازقی.

این ایده در سفرها و فعالیت‌های اقتصادی که با ایشان داشتیم شکل گرفت و البته ریسک بزرگی بود، چرا که ممکن بود صدها هزار دلار هزینه شود اما آخرش به بن بست برسد و چه بسا در شرایط و نقاطی هم که در نیمه راه بودیم به بن بست رسیدیم و نا امید هم شدیم. البته اصولا از لحاظ شخصیتی نیز مسیرهای مشکل و پرچالش اما پاسخ دهنده نیازها را همیشه انتخاب کرده‌ام و این چالش‌ها در این مسیر نیز با روحیه من سازگار بود، اما بیشتر از آن وجود مشاوران خوب و دوستانی که پا به پای من و در کنار من همراه بودند نیز تاثیر زیادی داشت و متاسفانه رفیق نیمه راهی که ما را در نیمه راه ترک کردند، مرحوم حسین برازقی.

اما سئوال دوم شما؛ نخست در ارتباط با ایران باید بگوییم که اگر ما در ایران مدیر دلسوزی داشتیم و یا اصولا از لحاظ علمی و تجربی مدیران و کارشناسان واقعی بر منصب کار بودند که وجود این انجمن هیچ‌گونه توجیهی نداشت و در حال حاضر خیلی واضح بگویم که همین اندازه که کاری به کار ما نداشته باشند یا اصطلاحا چوب لای چرخ ما نگذارند به نوعی کمک است.

ما برای پروسه مراحل ثبتی انجمن در ایران مسیر یک سال و نیمه و بسیار پرهزینه‌ای را طی کرده‌ایم، پس اگر کمکی در کار بود خیلی زودتر مشکلات ما حل می‌شد اما یک مثال عینی که مربوط به همین چند ماه پیش است نیز برای شما می‌زنم، متاسفانه برخی داروهای خاص هستند که در این شرایط در کشور ایران به شدت نایاب هستند و همین موضوع متاسفانه موجب مرگ تعداد زیادی از کودکان می‌شود. اجازه دهید درباره نوع دارو یا بیماری چیزی نگوییم، اما ما توانستیم مجوزی را بگیریم و به یکی از اعضای خود نیز پیشنهاد دادیم تا این دارو را از شرکت کانادایی که با آن توافق کرده بودیم تهیه کند و به ایران ارسال کند، حتی دو بیمارستان در ایران نیز منتظر دریافت داروهای ما بودند.

متاسفانه و به عقیده اینجانب تحریم‌ها مشکل ایران نیست و کشورهایی مانند کانادا در این زمینه مشکلی با ایران ندارند، بلکه مدیرانی که امروز در منصب مدیریت در داخل ایران هستند مشکل اصلی هستند و مردم متاسفانه به دلیل سوءمدیریت این افراد دچار لطمه می‌شوند. در این شرایط چنان بروکراسی چند ساله اداری برای این فعالیت تعریف کردند که شرکتی که از اعضای ما بود و قصد انجام این کار را داشت انصراف داد. حال بگذارید ادامه آن را نگویم که چرا این دارو باید تنها یک وارد کننده داشته باشد.

خیلی از مواقع فقط این شعر حضرت مولانا در ذهنم تداعی می‌شود:

ای قـوم بــه حج رفتـه کجایید کجایید

معشــوق همیــن جـاست بیایید بیایید

من مثال‌های زیادی دارم که برای شما بزنم ولی در همین حد می‌گوییم که افراد متخصص و سرشناس با تجربه در حال حاضر در ایران خانه‌نشین هستند و به همین دلیل ایران در خیلی از موارد به مشکل بر می‌خورد و به قول دوستی که می‌گفت هر بار کرویت زمین توسط مدیری جدید در ایران ثابت می‌شود و برای آن هزینه‌های زیادی نیز پرداخت می‌شود بی آن که کسی به اثبات گالیله حتی توجهی کند و البته خوشبختانه ما نیز در این سال‌ها توانستیم عده زیادی از همین افراد خوشنام و با تجربه را در این انجمن جذب کنیم تا بتوانیم از روش‌های مدیریت و تجارب آنها استفاده کنیم و به نوعی یک آشتی با کار هم توسط آنان صورت گرفته است.

شاید رک‌تر از این نتوانم بگوییم که در شرایط کنونی بهتر است مردم و افراد کارشناس با تجربه خودشان به فکر خودشان و مردم‌شان باشند و انتظاری از کسی نداشته باشند و این دقیقا همین کاری است که درباره ما رخ داده است.

اما در ارتباط با کمک‌های دولت کانادا باید بگوییم که کمک‌های مالی خیر به هیچ عنوان اما حمایت‌های بی دریغ اطلاعاتی و علمی و همچنین همکاری در پروژه‌های مختلف را داشته و داریم که از این بابت هم خوشحالیم و هم تمام تلاش خود را داریم.

من در پایان مجدد می‌خواهم تاکید کنم که انجمن بازرگانی ایران و کانادا به هیچ عنوان هیچ فعالیت اقتصادی و یا بازرگانی انجام نمی‌دهد و بیشتر به عنوان یک نهاد رسمی حقوقی و خدمات مشاوره‌ای و آموزشی برای اعضای خود شناخته می‌شود و خوشحال هستیم که به زودی سومین سال تجربه فعالیت خود را نیز به پایان می‌رسانیم و امیدواریم در سال چهارم بتوانیم خدمات و سرویس‌های خود را گسترده‌تر نیز بکنیم.

از علاقه‌مندان خواهشمندم وب سایت ما را در آدرس www.CanadaIran.ca دنبال کنند و همچنین این انجمن پاسخگوی سئوالات همگان از طریق ایمیل آدرس contact@canirn.com خواهد بود.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*