سایپا اطلس

تولید اولیه و آزمایشی سایپا اطلس در کارخانه تهران سایپا آغاز شد

تولید اولیه و آزمایشی سایپا اطلس در کارخانه تهران سایپا آغاز شد. در ادامه با مشخصات و امکانات این هاچ بک کراس سایپا آشنا می‌شویم.

تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که گروه خودروسازی سایپا تولید اولیه و آزمایشی سایپا اطلس را در کارخانه تهران خود آغاز کرده و قرار است مدل‌های اولیه آن را به مرکز تحقیقات ارسال کند. البته تولید انبوه قطعات مختلف سایپا اطلس هنوز شروع نشده و همچنین شرکت سایپا نیز از این خودرو به صورت رسمی پرده‌برداری نکرده است. به همین دلیل روی مدل‌های اولیه تولیدی این خودرو قطعاتی چون تریم داخلی، چراغ‌ها، سپرها و سایر قطعات مشابه نصب نیست. در واقع سایپا با تولید این نسخه‌ها قصد دارد آن را برای تست‌های تطبیق آماده کند. بنابراین نمی‌توان خودرو موجود در تصاویر منتشر شده را دقیقا نسخه نهایی از سایپا اطلس دانست.

سایپا اطلس

طبق تصاویر منتشر شده می‌توان گفت سایپا اطلس عضو جدید خانواده X200 بوده و از لحاظ ظاهری نیز به محصولاتی چون کوییک، ساینا، تیبا و تیبا ۲ شباهت زیادی دارد. برخی از کارشناسان حوزه خودرو نیز اعلام کردند سایپا اطلس یک مدل فیس لیفت و ارتقا پیدا کرده از سایپا کوییک است. همچنین طبق تصاویر منتشر شده در بخش عقب این خودرو شاهد خطوط طراحی جدید سایپا و رنو هستیم.

مشخصات سایپا اطلس

سایپا اطلس در مدل پایه یا همان اطلس S از موتور 1497 سی‌سی تنفس طبیعی 4 سیلندر و 8 سوپاپ بهره می‌برد. این موتور با نام M15GSI به عنوان مدل ارتقا پیدا کرده موتور کوییک، ساینا و تیبا محسوب می‌شود. خروجی دود این پیشرانه نسبت به M15 متفاوت بوده و از نوع استیل است. سر سیلندر این موتور بهبود پیدا کرده و از مدل پایه خود متفاوت خواهد بود. برای این پیشرانه ویژگی پاشش سوخت و جرقه‌زنی نیز در نظر گرفته شده است. استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد یکی دیگر از تغییرات اعمال شده در این پیشرانه است.

تجهیز موتور M15GSI به سامانه VVT یا همان زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های سوخت به عنوان یکی از اصلی‌ترین تغییرات این پیشرانه محسوب می‌شود. موتور M15GSI می‌تواند قدرتی برابر با 88/44 تا 89/72 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر را به تولید برساند. البته این ارقام برای مدل‌های اولیه پیشرانه اعلام شده و نسخه تجاری این خودرو می‌تواند قدرتی برابر با 89 تا 94 اسب بخار و گشتاور 135 تا 138 نیوتن‌متر را تولید کند. استاندارد آلایندگی این موتور سایپا اطلس S از نوع یورو ۵ است که با استانداردهای جاری کشور تطابق دارد. گفتنی است مدل‌های کامل‌تر اطلس از موتورهای 16 سوپاپ با قدرت 105 تا 117 اسب بخار بهره خواهند بود.

شرکت سایپا همانند سایر محصولات خود قصد دارد اطلس را در تیپ‌های مختلف با سطح امکانات و تجهیزات متفاوت روانه بازار کند. به طور کلی از امکانات سایپا اطلس می‌توان به اتصال هوشمند خودرو، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، دوربین و سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا SRS، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، سنسور نور، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی‌های ایزوفیکس، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، ترمز ABS – EBD – BAS، سامانه BCM، چراغ روشنایی روز، سامانه ورود بدون کلید، سامانه راهنما و تعویض دنده GSI، سنسور باد لاستیک و رینگ آلومینیومی اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*