عکاسی با گوشی

چگونه بهترین عکس ها را با گوشی بگیریم؟

با چند روش ساده و در عین حال موثر که در ادامه به آنها می‌پردازیم، شما قادر خواهید بود بهترین عکس ها را با گوشی هوشمند خود ثبت کنید.

در گذشته، عکاسی حرفه‌ای با تلفن همراه دور از ذهن به نظر می‌رسید و دوربین گوشی‌های قدیمی تقریبا پایین‌تر از حد معمول ظاهر می‌شدند. در نتیجه، تصاویر حاوی پیکسل‌هایی مشخص و عموما تار و پر از نویز بودند. با این حال، امروزه فناوری دوربین گوشی‌های هوشمند از آن زمان تاکنون راه زیادی را پیموده و عکاسی با بسیاری از موبایل‌های امروزی می‌تواند با برخی از دوربین‌های حرفه‌ای موجود رقابت کند. گرفتن عکس های با کیفیت خوب با گوشی به شرط استفاده از تکنیک مناسب و در اختیار داشتن تجهیزات لازم و البته ارزان قیمت، امکان‌پذیر است.

امروزه برخی از افراد برای عکاسی، کاملا به تلفن‌های هوشمند خود متکی هستند و آنها را به دوربین‌های دیجیتال و حتی برخی نمونه‌های DSLR و بدون آینه حجیم‌تر و گران‌تر ترجیح می‌دهند. با این حال، تنظیمات و کنترل دستی در گوشی‌های هوشمند محدودیت‌هایی به دنبال دارد. اما اگر دوست دارید چالشی را به انجام برسانید یا نمی‌خواهید هزینه هنگفتی برای یک دوربین حرفه‌ای پرداخت کنید، عکاسی با گوشی‌های هوشمند می‌توانند کاملا مطابق با نیازهای شما باشد. در ادامه به مرور مواردی می‌پردازیم که رعایت آنها برای گرفتن بهترین عکس ها با گوشی حائز اهمیت هستند.

چگونه بهترین عکس ها را با گوشی هوشمند خود ثبت کنیم؟

یافتن نور طبیعی، یکی از راه‌های موثر برای ثبت بهترین عکس با گوشی

نور طبیعی

پیدا کردن منابع نور طبیعی و دانستن تکنیک‌های استفاده از آن می‌تواند به طور قابل توجهی تجربه عکاسی را بهبود ببخشد. سعی کنید مکان‌هایی را پیدا کنید که با دسترسی به نور خورشید، از مقداری نور ملایم برخوردار باشند. از آنجا که تابش مستقیم خورشید می‌تواند باعث شود که سطح نور عکس‌های شما تند و آزاردهنده به‌نظر برسد، کنترل آن از طریق HDR ممکن است (در ادامه به این مورد می‌پردازیم). اگر در روزی نه چندان آفتابی و روشن مشغول عکاسی هستید، می‌توانید با افزایش اکسپوژر در هنگام ویرایش عکس، جذابیت بصری بیش‌تری را با استفاده از نورپردازی به عکس خود اضافه کنید.

نکته مهم دیگر، یافتن بهترین ساعات طی روز برای عکاسی است. به‌طور معمول، صبح زود، اواسط روز و درست قبل از غروب، بهترین زمان برای گرفتن بهترین عکس ها با گوشی است. اصطلاح «ساعت طلایی» که توسط عکاسان استفاده می‌شود، به عنوان بازه زمانی مناسب پیش از غروب خورشید و دقیقا پس از طلوع، که نور جلوه‌ای پراکنده و مبهم دارد، شناخته شده است. این نورپردازی عالی دقیقا در برانگیختن احساسات شما از نتیجه عکس‌های که گرفته‌اید، نقش خواهد داشت. در اکثر موارد، توصیه می‌شود که تا حد امکان برای عکاسی از فلاش دوربین استفاده نکنید، زیرا این عمل باعث عدم تعادل نوری عکس‌ها و افزایش بیش از حد اکسپوژر خواهد شد.

از قانون یک سوم استفاده کنید

قانون یک سوم

قانون یک سوم تکنیکی است که در عکاسی استفاده می‌شود تا عکس شما از لحاظ بصری جلوه‌ای دلپذیرتر داشته باشد. این قانون از شبکه‌ای استفاده می‌کند که در آن، سه خط در فاصله یکسان افقی و سه خط نیز به صورت عمودی قرار گرفته‌اند و بدین ترتیب صحنه را به یک سوم تقسیم می‌کنند. به گفته ادوبی، چشمان ما به طور طبیعی به مناطقی که این خطوط با یکدیگر تلاقی پیدا می‌کنند، جذب خواهند شد. قرار دادن یک سوژه در هر یک از این نقاط یا هماهنگ کردن مناظر با آنها می‌تواند عکس‌هایی بسیار چشم‌انداز را به دنبال داشته باشد.

خطوط شبکه در آیفون

این خطوط شبکه (گرید لاین) در واقع می‌توانند هنگام استفاده از گوشی‌های آیفون و برخی نمونه‌های اندرویدی روشن شوند. برای فعال کردن گرید در برنامه دوربین آیفون، تنظیمات را باز کنید و روی Camera ضربه بزنید، سپس به بخش Composition رفته و با ضربه بر روی نوار لغزنده، گزینه Grid را روشن کنید. در گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ نیز می‌توانید طبق تصویر زیر، با باز کردن برنامه دوربین، ضربه زدن روی نماد تنظیمات و سپس انتخاب گزینه Grid Lines از خطوط شبکه استفاده کنید. سپس می‌توانید به سادگی عکس‌ها را در نقاط مورد نظر خود ردیف کنید.

خطوط شبکه در گوشی گلکسی

در سایر گوشی‌های اندرویدی، روش دقیقی که برای فعال کردن خطوط شبکه استفاده می‌شود، ممکن است با دستورالعمل‌های گلکسی سامسونگ متفاوت باشند، زیرا بسیاری از سازندگان، با تغییر رابط کاربری، ممکن است این ویژگی را در منوهای مختلف قرار دهند.

از سه پایه گوشی استفاده کنید

سه پایه عکاسی گوشی

امروزه بسیاری از شرکت‌ها، سه پایه‌هایی را تولید می‌کنند که به طور خاص برای گوشی‌های هوشمند یا با پایه‌های اضافی قابل استفاده با آنها طراحی شده‌اند. ثابت نگه داشتن گوشی در حین عکاسی، می‌تواند دشواری‌هایی به همراه داشته باشد و سه پایه این مشکل را برطرف خواهد کرد. با استفاده از این وسیله، می‌توانید عکس‌هایی زیبا و واضح را بدون تلاش و زحمت اضافه ثبت کنید. اگر دوربین گوشی شما فاقد لرزشگیر اپتیکال باشد، این امر اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهد کرد.

تنظیمات HDR دوربین را روشن کنید

گرفتن عکس با گوشی

قابلیت محدوده دینامیکی بالا (HDR)، یک تنظیم عالی برای استفاده از شرایط نوری شدید است. این ویژگی چندین عکس را با سطوح مختلف اکسپوژر ثبت کرده و سپس با کنار هم قرار دادن هر یک، یک عکس کلی با سطوح نوردهی مختلف را ارائه می‌دهد. اگر مناطقی از عکس شما خیلی روشن یا تاریک به نظر می‌رسند، این قابلیت می‌تواند به برقراری تعادل نوری آن کمک کند. گوشی‌های هوشمند به قابلیت تنظیم خودکار HDR و هم‌چنین روشن یا خاموش کردن دستی آن مجهز هستند.

برای انجام این کار در آیفون، پس از ورود به بخش تنظیمات، روی Camera ضربه بزنید. تا انتها به پایین بروید و نوار لغزنده را برای Smart HDR روشن کنید تا از HDR خودکار استفاده کنید. اگر می‌خواهید این ویژگی را به صورت دستی روشن یا خاموش کنید، می‌توانید این کار را از طریق برنامه دوربین با ضربه زدن روی HDR در گوشه سمت راست در بالای صفحه انجام دهید. با توجه به اینکه برخی از گوشی‌های اندرویدی از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین بهتر است پیش از اعمال تنظیمات، از وجود این قابلیت اطمینان حاصل کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*