منشا حیات روی زمین

آیا واقعا سیارک‌ها و شهاب سنگ‌ها منشا حیات روی زمین هستند؟

بسیاری از دانشمندان باور دارند که منشا حیات روی زمین، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها هستند. حالا اما محققان می‌گویند بلوک‌های سازنده حیات، شاید از ابتدا در همین زمین وجود داشته‌اند.

منشا حیات روی زمین همواره یک معما بوده و بسیاری از دانشمندان در طول تاریخ، عطش کشف این راز را داشته‌اند. خیلی‌ها، زندگی را سوغات دنباله‌دارها، سیارک‌‌ها و شهاب‌سنگ‌های برخورد کرده به زمین می‌دانند؛ ولی مقاله تازه چاپ شده‌ای در مجله Science Advances، این پرسش را مطرح کرده که اگر برای شکل‌گیری حیات، از اول همه‌چیز در همین سیاره بوده باشد چه؟

این محققان می‌گویند عناصر سازنده حیات (که از آن‌ها با لفظ «مواد فرّار» یاد می‌شود) از آغاز همین‌جا روی زمین وجود داشته‌اند.

عناصر زیادی در این دسته قرار می‌گیرند؛ از جمله کربن، هیدروژن، نیتروژن و گروهی از عناصر که با عنوان کالکوژن‌ها شناخته می‌شوند. همه این‌ها و مواد فرار دیگری نظیر گوگرد، سلنیم و تلوریُم سریع‌تر از سایر عناصر بخار می‌شوند؛ پس اگر دریابیم چگونه آن‌ها به زمین راه پیدا کردند، می‌توانیم منشا حیات در این سیاره را نیز پیدا کنیم.

منشا حیات روی زمین

یکی از فرضیه‌های پیشتاز که به «تئوری ونیر» معروف است می‌گوید: «زمین در آغاز شکل‌گیری، کمبود مواد فرار داشت؛ اما وقتی اجرام غنی از این عناصر نظیر دنباله‌دارها، سیارک و شهاب‌سنگ‌ها به اینجا برخورد کردند، همه‌چیز تغییر کرد و روند شکل‌گیری زمین، کامل شد».

اما این فرضیه یک مشکل دارد: اینکه اجرام غنی از مواد فرار، فقط شکل‌دهنده نیم درصد جرم زمین هستند. از طرف دیگر، بخش اعظم این سوغاتی‌های فضایی تا پیش از تشکیل هسته زمین، به سیاره ما نرسیده بودند.

با توجه به چنین تناقض‌هایی، مقاله جدید می‌گوید که خود زمین، غنی از مواد فرار بوده و این عناصر حیات‌ساز از همان مراحل آغازین شکل‌گیری سیاره، در اینجا وجود داشته‌اند.

به‌هرحال، این موضوع همچنان داغ و جذابیت کشف اسرار شکل‌گیری حیات برای دانشمندان هنوز زیاد است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که تحقیقات دراین‌باره ادامه پیدا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*