جهت جاده‌ها در بریتانیا

چرا فرمان و جهت رانندگی در بریتانیا متفاوت از دیگر نقاط جهان است؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا مردم بریتانیا، خلاف جهت ما رانندگی می‌کنند؟ آیا علتی دارد یا فقط می‌خواهند نشان دهند که از دیگر کشورها متفاوت هستند؟

قوانین راهنمایی و رانندگی، در اکثر کشورها از نوع RHT یا رانندگی از سمت راست است. اما معدود کشورهایی هم هستند که قوانین راهنمایی و رانندگی در آن‌ها، از نوع LHT یا رانندگی از جهت چپ است و بریتانیا نیز در همین دسته قرار دارد. آیا علت خاصی دارد که یک سوم کشورهای جهان از سمت چپ رانندگی می‌کنند؟ در این مطلب از سایت گجت نیوز می‌توانید پاسخ سوال خود را بیابید.

علل جهت رانندگی مخالف در بریتانیا با دیگر کشورها

اکثر کشورهای جهان مانند ایالات متحده، کانادا، روسیه و بخش بزرگی از اروپا سمت راست جاده را برای رانندگی انتخاب کرده‌اند. اما مردم بریتانیا، سال‌های طولانی است که از سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند. سابقه این انتخاب، شاید به دوران روم باستان بازگردد. اما چرا مردم بریتانیا این قدر سرسخت بوده و سال‌هاست که از انتخاب خود برنمی‌گردند. در ادامه علت‌های مختلف این موضوع اجتماعی را بررسی خواهیم کرد.

قانونی بازمانده از روم باستان

امپراطور اتو

یکی از عللی که در بین مردم در پاسخ به این سوال رایج است، سرمنشا این قانون را به دوران روم باستان نسبت می‌دهند. در آن زمان، اسب سواران با تهدید دائمی سرقت یا تهاجم روبه‌رو بوده‌اند. مردم روم باستان نیز غالبا راست دست بودند و حرکت اسب سوار از سمت چپ، او را قادر می‌ساخت تا درصورت حمله، سریعا بتواند شمشیرش را برای مقابله بیرون بکشد. این رفتار، رفته رفته حتی در بین سپاهیان روم نیز اثر گذاشت؛ به‌طوریکه سربازان در دسته‌های کوچک از جهت چپ حرکت می‌کردند و گاری‌ها را نیز از سمت چپ می‌راندند.

جهت جاده‌ها در بریتانیا و روم باستان

برای اولین بار این سنت، در سال 1792 در پنسلیوانیا به‌صورت یک قانون رسمی درآمد و در قسمت‌های زیادی از ایالات متحده و کانادا از این قانون پیروی کردند. در همین زمان، ناپلئون که فرانسه را تحت سلطه خود داشت، قانون رانندگی با دست راست را تصویب کرد و امروزه نیز در تمام سرزمین‌های فرانسه، این قانون پابرجاست. اما بعدها این قانون در ایالات متحده و کانادا، تغییر یافت.

نگارش در اولین قانون رسمی بریتانیا

پاپ بونیفاس هشتم( اولین قانون‌گذار جهت رانندگی در بریتانیا)

اولین قانونی که در رابطه با رانندگی از جهت چپ در بریتانیا، نگاشته شده است، مربوط به پاپ بونیفاس هشتم که در سال 1300 پس از میلاد این قانون را تصویب کرد. او زمانی این قانون را تصویب کرد که دستور داده بود، تمام مسافرانی که از روم باستان دیدن می‌کنند، باید در آن‌جا از سمت چپ حرکت کنند. حدود 470 سال پس از تصویب این قانون، با توسعه شهرها و شلوغی جاده‌ها در بریتانیا، دولت قانون عمومی را تصویب کرد که طبق آن، همه سوارکاران، کشاورزانی که سوار گاری هستند و رانندگان کالسکه‌ها باید از جهت چپ حرکت کنند تا هیچ‌گونه برخورد یا تصادفی رخ ندهد.

این قانون زمانی تصویب شده است که هنوز، خودروها به‌صورت کامل اختراع نشده‌اند و ایده‌هایی از آن‌ها، در حال تشکیل است. یک قرن بعد، بریتانیا این قانون عمومی را به یک قانون رسمی به‌عنوان قانون بزرگراه‌ها تبدیل کرد تا بتواند افراد خاطی را نیز مجازات کند.

طراحی خودروهای برتانیایی با حالت راننده در سمت راست

جهت صندلی در داخل کابین بنز بریتانیایی

یکی از چالش‌برانگیزترین اقدامات پس از سفر به کشورهایی مانند بریتانیا، مطابقت دادن خود با حالت رانندگی در این کشورها است. خودروهای بریتانیایی، با حالت راننده در سمت راست طراحی شده‌اند. به‌طوریکه با قرارگیری راننده در سمت راست کابین، باید بتواند ترافیک عبوری از سمت مخالف را ببیند و به‌خاطر همین، رانندگان در بریتانیا ملزم هستند تا از جهت چپ جاده رانندگی کنند. به این نوع رانندگی، رانندگی با دست راست گفته می‌شود. در سایر کشورها، به‌دلیل قرارگیری صندلی راننده در سمت چپ کابین، راننده باید از سمت راست جاده حرکت کند تا ترافیک عبوری از سمت مخالف را تشخیص دهد. این نوع رانندگی نیز به رانندگی با دست چپ مشهور است.

قانونی گیرافتاده در کشورهای جزیره‌ای

رانندگی در جهت چپ، در کشورهای جزیره‌ای

یکی از دلایلی که هنوز مردم بریتانیا، از قانون رانندگی در جهت چپ پیروی می‌کنند، این است که کشور آن‌ها یک منطقه جزیره‌ای است و اصولا به‌جز راه آبی و هوایی، مسیر دیگری برای رسیدن به کشورهای همسایه‌ای که از جهت راست رانندگی می‌کنند، وجود ندارد. به‌خاطر همین دغدغده‌ای نیز برای این‌که با مشکل مواجه نشوند هم ندارند. کشورهای جزیره‌ای زیادی مانند ژاپن، استرالیا، ایرلند و مالت هستند که به‌ همین دلیل، هنوز از قوانین راهنمایی و رانندگی سابق استفاده می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*