سایپا سیلک

سایپا سیلک (سیتروئن C3 XR) کراس هاچ بک جدید بازار ایران + مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت

در این مطلب به معرفی کامل مشخصات محصول جدید گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۳ با نام سایپا سیلک می‌پردازیم.

شرکت سایپا برای نخستین بار از محصول جدید این کمپانی در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو سال ۱۴۰۱ رونمایی کرد. خودرویی که با نام سیتروئن C3 XR شناخته می‌شد و قرار بود با کد M44 توسط سایپا عرضه شود که بعدها نام آن به سایپا سیلک تغییر پیدا کرد. پس از خروج شرکت سیتروئن از ایران به‌واسطه نقض برجام، پروژه عرضه این خودرو نیز به تاخیر افتاد و پس از مدتی در دی‌ماه سال ۱۴۰۲، مجدد خبر عرضه سایپا سیلک در سال ۱۴۰۳ اعلام شد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز، این محصول جدید بازار ایران را معرفی می‌نماییم.

شمارش معکوس عرضه رسمی سایپا سیلک در نیمه اول امسال

سایپا سیلک

این خودرو کراس‌اوور ساب‌کامپکت با نام اصلی سیتروئن C3 XR برای اولین بار در نمایشگاه خودرو گوانگژو سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و در ابتدا قرار بود تا فقط برای بازار چین عرضه شود. C3 XR بر پایه سیتروئن الیزه (C-Elysée) با پلتفرم مشترک پژو ۳۰۱ ساخته شده است و در واقع یک نسخه کراس هاچ‌بک از دو خودرو مذکور محسوب می‌شود. این محصول از سال ۲۰۱۴ توسط کارخانه مشترک دانگ‌فنگ پژو-سیتروئن در کشور چین تولید می‌شود.

با توجه به این‌که خودرو «تارا» ایران خودرو هم با پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده است، سایپا سیلک و تارا قطعات مشترک زیادی خواهند داشت و هر دو از پلتفرم PF1 پژو سیتروئن استفاده می‌کنند. نام «سیلک» با الهام از نام «سی یلک» (Sialk) روی این خودرو قرار داده شده که نخستین تمدن ایران مرکزی در شهر کاشان بوده و حدود ۸ هزار سال قدمت دارد و اکنون نیز یکی از تپه‌های معروف کاشان است. سایپا به‌دلیل قرارگیری سایت تولیدی سایپا سیتروئن در این شهر اقدام به انتخاب این نام کرده است. تمام قطعات سیلک ثبت سفارش شده و قرار است تا به‌صورت رسمی در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ عرضه رسمی آن آغاز شود.

طراحی نمای بیرونی و داخلی سایپا سیلک

نمای عقب سایپا سیلک

گروه خودروسازی سایپا به‌دنبال مونتاژ آخرین نسخه کراس اوور سیتروئن C3 XR است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و از طراحی عامه‌پسند و جدیدی بهره می‌برد.

نمای جلوی سیلک به‌لطف تغییراتی که طی دو نسل تجربه کرده است، به‌روزتر به‌نظر می‌رسد و می‌تواند در برابر سایر رقبای خود حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. در این خودرو شاهد طراحی چراغ‌هایی هستیم که توسط یک جلوپنجره باریک به هم متصل شده‌ است؛ در حالی که در پایین ورودی هوای بسیار بزرگی به‌چشم می‌خورد که بخش بزرگی از سپر را پوشانده است. در طرفین سپر هم دی‌لایت‌ها با فرم عمودی خودنمایی می‌کنند. ابعاد سیلک در طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب برابر با ۴۲۶۰، ۱۷۹۰ و ۱۵۶۰ میلی‌متر است.

در نمای داخلی نیز شاهد طراحی داشبورد کاملاً جدیدی برای این کراس اوور هستیم که فضای به‌مراتب مدرن‌تر و جذاب‌تری را برای مشتریان فراهم کرده است. در آخرین نسخه سیلک شاهد داشبورد به‌روزی با دریچه‌های تهویه افقی باریک هستیم که توسط یک نوار کرومی به هم متصل شده‌اند. تریم مشکی براق و نقره‌ای روی داشبورد و کنسول مرکزی هم حال و هوای کمی لوکس‌تری به داخل خودرو بخشیده است. همان‌طور که اشاره کردیم این خودرو بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ و تارا ساخته شده است؛ بنابراین در قسمت عقب صندلی‌های جاداری را ارائه می‌کند و صندوق بار آن با ۴۲۰ لیتر ظرفیت برای این کلاس کاملا مناسب است. در نهایت طراحی و فضای داخلی سیلک برای یک کراس اوور اقتصادی در بازار جهانی مناسب است.

مشخصات فنی Saipa Sialk

در ابتدا قرار بود تا این خودرو با پیشرانه ME16 سایپا تولید شود که یک پیشرانه TU5 پلاس با طراحی ایران خودرو و ساخت سایپا محسوب می‌شود. همچنین نسخه بازار چین این محصول که همان سیتروئن C3 XR است با همین پیشرانه با کد EC5 عرضه شده است. در واقع ابتدای امر قرار بود سیلک از پیشرانه و گیربکس تارا استفاده کند، اما در دی‌ماه ۱۴۰۲ قائم‌مقام مدیرعامل در حوزه مهندسی، کیفیت و تولید شرکت سایپا-سیتروئن اعلام کرد این خودرو با همان مشخصات فنی نسخه بازار چین در ایران عرضه خواهد شد.

در نهایت مقرر شد تا سایپا سیلک با یک پیشرانه ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با توان ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر عرضه شود. مجموع نیروی حاصله نیز توسط یک گیربکس شش سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل میشود. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن به‌صورت ترکیبی ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

لازم به ذکر است این قوای محرکه ابتدا وارداتی خواهد بود و سایپا به‌زودی برای جایگزینی این پیشرانه با یک موتور داخلی ساخت مگا موتور اقدام خواهد کرد. همچنین تولید سیلک با ۲۰ درصد داخلی‌سازی شروع خواهد شد و به‌تدریج داخلی‌سازی تمام قطعات آن افزایش پیدا خواهد کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی سایپا سیلک

نمای داخلی سایپا سیلک

هنوز مشخص نیست سایپا سیلک با چه سطحی از آپشن در کشور عرضه خواهد شد. به‌صورت کلی امکانات سیتروئن C3 XR عبارتند از:

  • 4 عدد کیسه هوای ایمنی
  • کلاستر تمام دیجیتال راننده
  • نمایشگر لمسی کنسول مرکزی با قابلیت پشتیبانی از اندروید اوتو
  • سیستم تهویه مطبوع دستی
  • سنسور پارک عقب
  • ترمز کمکی
  • کنترل پایداری الکترونیکی
  • کنترل کشش
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • دی‌لایت
  • کروز کنترل
  • دوربین دنده عقب

قیمت

سیتروئن C3 XR فول هم‌اکنون در چین با قیمت ۱۱۳ هزار و ۹۰۰ یوآن معادل ۱۶ هزار دلار عرضه می‌شود که با توجه به نرخ دلار فعلی و سایر هزینه‌ها، این خودرو در بازار کشورمان با محدوده قیمتی حدود ۱.۵ میلیارد تومان عرضه خواهد شد.

همچنین بخوانید:
تصاویر شاهین پلاس، محصول جدید سایپا در حال تست های فنی مروری بر تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲