هوش مصنوعی باهوش تر از هر انسانی می‌شود

ایلان ماسک: هوش مصنوعی تا سال آینده از هر انسانی باهوش تر می‌شود

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و نابغه دنیای فناوری معتقد است که هوش مصنوعی تا سال دیگر به‌سطحی می‌رسد که از هر انسانی باهوش تر خواهد بود.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در مصاحبه‌ای زنده که از طریق پلتفرم شبکه اجتماعی X پخش می‌شد، از ظهور قریب‌الوقوع ابر هوش مصنوعی سخن گفت. ماسک در گفتگو با نیکولای تانگن، مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اعلام کرد: «به عقیده من، هوش مصنوعی تا پایان سال آینده باهوش تر از هر انسانی خواهد شد.»

پیش از این اظهارنظر، تانگن از ماسک پرسیده بود: «به نظر شما در حال حاضر در چه وضعیتی از رقابت هوش مصنوعی قرار داریم؟» ماسک در پاسخ گفت: «هوش مصنوعی سریع‌ترین فناوری در حال پیشرفتی است که تاکنون دیده‌ام و فناوری‌های زیادی را از نزدیک دنبال کرده‌ام.» او توضیح داد که توانایی رایانه‌های اختصاص‌یافته به هوش مصنوعی «هر سال، و حتی شاید هر شش تا نه ماه، ده برابر می‌شود.»

بدون مشکل تراشه، هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ از انسان باهوش تر می‌شود

هوش مصنوعی باهوش تر از هر انسانی می‌شود

با این حال، پیش‌بینی ماسک بدون اما و اگر نیست. او کمبود تراشه‌های هوش مصنوعی و نیاز بالای این فناوری به انرژی را محدودیت‌هایی می‌داند که تا زمان حل شدن، قابلیت‌های هوش مصنوعی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. ماسک به تانگن عنوان کرد که سال گذشته محدودیت تراشه داشتیم. تأمین کافی تراشه‌های انویدیا برای همه وجود نداشت. امسال این محدودیت به تأمین ترانسفورماتورهای ولتاژ تغییر کرده است. در نهایت، ظرف یک یا دو سال آینده، تنها مسئله تأمین برق باقی خواهد ماند.

پیشینه خبر:
هوش مصنوعی انسانیت را نابود می‌کند؛ نظر ایلان ماسک چیست؟ پیش‌بینی ترسناک ایلان ماسک از هوش مصنوعی؛ فقط ۴ سال دیگر!

اما همه کارشناسان با پیش‌بینی‌های قاطع ماسک موافق نیستند. گِرِیدی بوچ، از منتقدان همیشگی هیاهوی هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی که به‌خاطر فعالیت‌هایش در حوزه معماری نرم‌افزار شناخته می‌شود، در مصاحبه‌ای با آرس عنوان کرده است:

به یاد داشته باشید که سابقه آقای ماسک در پیش‌بینی هر چیزی مرتبط با هوش مصنوعی چندان درخشان نیست. او در سال ۲۰۱۶ قول داده بود که خودروهایش با سطح ایمنی ۵ رانندگی خودکار (FSD) عرضه شوند، و حالا نزدیک به یک دهه می‌گذرد و ما همچنان منتظر آن هستیم.

در میان طرفداران هوش مصنوعی، دستیابی به هوش مصنوعی به همان سطحِ هوش انسان (که اغلب با عنوان هوش مصنوعی عمومی یا AGI شناخته می‌شود) امری اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود؛ با این حال، درباره زمان دقیق رسیدن به این نقطه عطف و حتی تعریف دقیق AGI، اجماع گسترده‌ای وجود ندارد.

ظرف یک سال آینده به هوش مصنوعی عمومی دست میابیم

هوش مصنوعی باهوش تر از هر انسانی می‌شود

هوش مصنوعی باهوش تر از هر انسانی می‌شود

ایلان ماسک در مصاحبه با تانگن، درمورد بازه زمانی دستیابی به هوش مصنوعی عمومی (AGI) صحبت کرد و گفت:

اگر هوش مصنوعی عمومی را به معنای باهوش‌تر از باهوش‌ترین انسان در نظر بگیریم، به احتمال زیاد ظرف یک یا دو سال آینده به آن دست پیدا خواهیم کرد.

با وجود ابهامات موجود درباره هوش مصنوعی عمومی، شرکت‌ها از تلاش برای دستیابی به آن دریغ نکرده‌اند. OpenAI، خالق ربات چت ChatGPT، که با مشارکت ماسک در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، توسعه هوش مصنوعی عمومی را به‌عنوان هدف اصلی خود معرفی می‌کند. ارتباط مستقیم ماسک با OpenAI سال‌هاست که قطع شده است (مگر اینکه دعوای حقوقی اخیر علیه این شرکت را به حساب آوریم). اما این میلیاردر، سال گذشته با تأسیس شرکتی به نام xAI، به حوزه مدل‌های زبان بزرگ وارد شد. محصول اصلی این شرکت، یعنی Grok، کارکردی مشابه چت جی‌پی‌تی دارد و با پلتفرم شبکه اجتماعی X ادغام شده است.

گرِیدی بوچ ضمن اذعان به موفقیت‌های تجاری ماسک، بر توانایی او در پیش‌بینی آینده تردید وارد می‌کند. او می‌گوید: آقای ماسک، با وجود اینکه یک تاجر باهوش و البته حریص است، اما سابقه و وضعیت فعلی هوش مصنوعی را به شدت دست‌بالا می‌گیرد و در عین حال، منحصر به فرد بودنِ شگفت‌انگیز هوش انسانی را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد. بنابراین، به طور خلاصه، پیش‌بینی او – برای بیان علمی موضوع – کاملاً دیوانه‌وار است. در همین راستا، مارتین ریس، یکی از اخترفیزیکدانان مطرح جهان نیز معتقد است که ایلان ماسک متوهم است و نمی‌توان روی اظهارنظرهای او حساب کرد.

با اینکه زمان دقیق دستیابی به سطحی از هوش مصنوعی که از انسان باهوش‌تر باشد مشخص نیست، اما کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی در این باره دارند.

هوش مصنوعی باهوش تر از هر انسانی می‌شود

هوش مصنوعی باهوش تر از هر انسانی می‌شود

گرِیدی بوچ معتقد است در حال حاضر نمی‌توان زمان مشخصی برای این پیشرفت تعیین کرد. او می‌گوید:

من با چارچوب هر سؤالی که زمان رسیدن هوش مصنوعی به سطح هوش انسان را می‌پرسد، مخالفم. چون این سؤال پر از اصطلاحات مبهم و بارِ احساسی و تاریخی قابل توجه است. ما هنوز راه درازی در پیش داریم تا به درکی از طراحی لازم برای رسیدن به آن نقطه برسیم.

دکتر مارگارت میچل، پژوهشگر هوش مصنوعی در Hugging Face، نیز درباره پیش‌بینی ماسک نظر خود را بیان کرد. او در مصاحبه‌ای به ما گفت: «هوش … مقدار واحدی نیست که بتوان مقایسه مستقیمی انجام داد و معنای خاصی از آن برداشت کرد. به احتمال زیاد هرگز درباره مقایسه هوش انسان و ماشین به توافق نخواهیم رسید.»

اما با وجود این ابهام، او یک جنبه از هوش مصنوعی را قابل پیش‌بینی‌تر می‌داند: «با این حرف موافقم که مدل‌های شبکه عصبی به نقطه‌ای خواهند رسید که در آن، افراد قدرتمند و تأثیرگذار، به خصوص آن‌هایی که در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اعلام کنند هوش مصنوعی از انسان باهوش‌تر شده است. تا پایان سال آینده؟ بله، این پیش‌بینی برای من چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.»

در حال حاضر هوش مصنوعی در سطح مطلوبی قرار گرفته و به‌سرعت نیز در حال پیشرفت است. اکنون از این فناوری در تمام مشاغل، از حوزه نگارش و نویسندگی گرفته تا صداپیشگی و طراحی، از این فناوری پیشرفته استفاده می‌شود. به‌طور مثال ما در مقاله‌ای به آموزش طراحی لوگو با هوش مصنوعی در یک دقیقه پرداختیم که می‌تواند قدرت این فناوری را به‌رخ بکشد.

پیشینه خبر:
بزرگترین اختراعات بشر که مسیر ما را برای همیشه تغییر داد اعتراض بیلی آیلیش و ۲۰۰ هنرمند مشهور: هوش مصنوعی ما را از نان خوردن می‌اندازد هوش مصنوعی جدید خالق چت جی‌پی‌تی، آینده صداپیشگی را متحول می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*