اختراعات لئوناردو داوینچی

اختراعات حیرت انگیز لئوناردو داوینچی که دنیای مدرن امروز را شکل دادند

داوینچی معمولا با تابلوی معروف مونا لیزا شناخته می‌شود. هرچند لئوناردو داوینچی اختراعات حیرت انگیز زیادی نیز داشته است که انسان‌ها پس از قرن‌ها در دنیای مدرن به آنها رسیدند.

لئوناردو داوینچی یکی از معروف‌ترین هنرمندان تاریخ محسوب می‌شود. هرچند نبوغ خارق‌العاده وی فقط به هنر محدود نشده بود. لئوناردو داوینچی اختراعات حریت انگیز زیادی در زمینه‌های مهندسی عمران، شیمی، هیدرودینامیک، مهندسی مکانیک و فیزیک داشته است. او ایده‌هایی را در ذهن داشت که امکان ساخت آنها با استفاده از تکنولوژی قرن پانزدهم میسر نبود.

اختراعات لئوناردو داوینچی

گفته می‌شود که داوینچی ایده‌ها و طرح‌های اولیه خود را روی بیش از ۱۳ هزار صفحه یادداشت کرده بود. هرچند که پس از مرگ وی در سال ۱۵۱۹ بسیاری از آنها از دست رفتند. در ادامه شما را با ۵ مورد از اختراعات حیرت‌انگیز لئوناردو داوینچی آشنا خواهیم کرد که باورکردنی به‌نظر نمی‌رسند.

نگاهی به اختراعات حیرت انگیز لئوناردو داوینچی که جلوتر از زمان خود بودند

ماشین پرنده

یکی از معروف‌ترین اختراعات لئوناردو داوینچی ماشین پرنده است. البته او مدل‌های مختلفی از این ایده را طراحی کرده بود، اما همگی بر پایه الگوی کایت‌ها و پرندگان مختلف بودند. یکی از این مدل‌ها شامل فریمی چوبی و بال‌هایی به‌طول بیش از ۱۰ متر بود. در ایده داوینچی بال‌ها از جنس پارچه ابریشم بودند تا وزن کم و مقاومت بالا را به‌‌صورت همزمان ارائه دهند. این ایده برگرفته از بال‌های خفاش بود.

اختراعات لئوناردو داوینچی

برای پرواز نیز فرد باید روی تخته چوبی در مرکز قرار می‌گرفت و پدال می‌زد. در نتیجه اینکار نیز بال‌ها به‌حرکت در می‌آمدند. کارشناسان بر این باور هستند که اگر اختراع خاص داوینچی در آسمان قرار می‌گرفت، می‌توانست پرواز کند. هرچند یک انسان هرگز نمی‌توانست انرژی لازم برای جدا شدن از زمین را تامین کند. در نهایت حدود ۴۰۰ سال طول کشید تا جهان توانست برای اولین‌بار یک ماشین پرنده را بسازد.

اختراعات حیرت انگیز لئوناردو داوینیچی: ربات انسان‌نما

امروزه بسیاری از اختراعات جدید به حوزه رباتیک مربوط می‌شوند. جالب اینجاست که لئوناردو داوینچی در قرن پانزدهم میلادی از مطالعه آناتومی انسان به ایده ساخت ربات انسان‌نما رسیده بود. این ربات عجیب در نقش یک شوالیه ظاهر می‌شد که می‌توانست بنشیند، بایستد، دریچه کلاهخود را باز و بسته کند و دست‌های خود را تکان دهد.

اختراعات لئوناردو داوینچی

اینکارها نیز با کمک تعدادی قرقره، کابل و دنده میسر شده بود. گفته می‌شود که داوینچی اختراع خود را در سال ۱۴۹۵ در یک مهمانی به میزبانی دوک میلان ارائه داد. هرچند که تنها طرح‌های اولیه این ایده در دهه ۱۹۵۰ پیدا شدند. البته در سال ۲۰۰۲ مارک روشیم یکی از کارشناسان حوزه رباتیک و هوش مصنوعی شوالیه رباتیک داوینچی را ساخت. در نهایت مشخص شد که این ایده واقعا کار می‌کرده است.

لباس غواصی

نابغه ایتالیایی از تحصیلات رسمی در ریاضیات، لاتین و علوم تجربی بی‌بهره بود و هرگز به دانشگاه نرفته بود. به‌همین‌خاطر اختراعات و ایده‌های حیرت انگیز لئوناردو داوینچی را کسی جدی نمی‌گرفت. محافل علمی به او توجهی نمی‌کردند و افراد ثروتمند نیز تمایل نداشتند از وی حمایت کنند. به‌همین‌خاطر تعداد زیادی ایده از وی به‌صورت طرح اولیه به‌جا مانده است.

لباس غواصی

یکی از این ایده‌ها لباس غواصی بود. این لباس غواصی قرار بود از پوست خوک ساخته شود و روی آن نیز روغن ماهی مالیده می‌شد تا آب را پس بزند. همچنین شیشه‌هایی امکان مشاهده بیرون را برای فرد فراهم می‌کردند. لوله‌های از جنس چوب بامبو نیز امکان تنفس را به انسان می‌دادند. بدین‌ترتیب هم فرد می‌توانست زیر آب نفس بکشد و هم کمی هوا را در یک کیف اختصاصی ذخیره کند.

البته داوینچی از علاقه‌مندان به کاوش در دنیای زیر آب نبود. وی این ایده را برای حمله به کشتی‌های دشمن مطرح کرده بود. مستند BBC در مورد داوینچی باعث شد که این ایده واقعا ساخته شود. جالب اینجاست که طرح داوینچی واقعا زیر آب جواب می‌داد. هرچند ۵۰۰ سال پس از ایده اولیه داوینچی اولین لباس اختصاصی غواصی ساخته شد.

اختراعات حیرت انگیز لئوناردو داوینچی: مسلسل

داوینچی تا حدودی تحت حمایت دوک میلان بود که او نیز خود را مسئول دفاع از شهر در برابر نیروهای فرانسه می‌دانست. به‌همین‌خاطر بسیاری از اختراعات حیرت انگیز لئوناردو داوینچی به حوزه نظامی مربوط می‌شوند. یکی از این موارد را می‌توان نمونه اولیه‌ای از مسلسل‌های امروزی دانست.

مسلسل اولیه

در آن زمان مسلح‌کردن مجدد توپ‌های جنگی عملی زمان‌بر بود. بنابراین داوینچی ایده ساخت سلاحی با ۳۳ توپ را مطرح کرد. این توپ‌ها در سه ردیف ۱۱ تایی قرار می‌گرفتند و به واسطه یک پلتفرم چرخان به‌ همدیگر متصل می‌شدند. توپ‌ها به‌صورت همزمان مسلح می‌شدند و سپس پشت سر هم دشمن را هدف می‌گرفتند. این مکانیزم سبب می‌‌شد که تاخیر زمانی آزاردهنده از بین برود.

خودرو زرهی

یکی از اختراعات حیرت انگیز لئوناردو داوینچی یک خودرو زرهی خاص بود. این خودرو زرهی می‌توانست به سلاح‌های مختلف مجهز شود و در هر جهتی حرکت کند. همین نیز سبب شده که برخی آن را اولین نسخه از تانک‌های مدرن بدانند.

اختراعات لئوناردو داوینچی

تانک داوینچی به ۸ توپ سبک مجهز شده بود که همگی روی پلتفرمی دایره‌ای شکل قرار داشتند. این پلتفرم نیز روی چند چرخ قرار گرفته بود تا امکان حرکت ۳۶۰ درجه را فراهم کند. در طرح‌های داوینچی این خودرو با لایه‌ای محافظ پوشیده شده بود و قرار بود پوششی فلزی نیز روی آن قرار گیرد. همچنین بخشی مشابه برجک در بالای تانک داوینچی قرار داشت تا هدف‌گیری دقیق‌تر انجام شود.

در مجموع ۸ نفر داخل این خودرو زرهی قرار می‌گرفتند تا بتواند از حداکثر ظرفیت هجومی استفاده کند. هرچند این مورد نیز همچون بسیاری از اختراعات حیرت انگیز  لئوناردو داوینچی هرگز ساخته نشد.

بیشتر بخوانید:
نکاتی جالب از زندگی پر رمز و راز داوینچی؛ فقط ۲ ساعت خواب در روز و دست‌خط آینه‌ای یکی دیگر از اسرار نقاشی مونالیزا داوینچی برملا شد؛ استفاده از غذا در رنگ! اسرار فاش شده از کودکی لئوناردو داوینچی شما را حیرت زده خواهد کرد پهپادهای امروزی را داوینچی ۵۳۰ سال قبل اختراع کرده بود! مهندسان MIT پل طراحی شده توسط داوینچی در 500 سال پیش را ساختند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*